Håller på att riva lite på vinden för lite kabel- och vattendragning.
Så nu har jag rivit upp området för detta (separat tråd om man är nyfiken), och hittar nu något slags konstigt material som de har fäst ventilationstrumman med. Det är inte cement, utan mer som nån blandning mellan cement och gips.

Här känner jag att det nog är läge att byta hela trumman och fästa den på ett bättre sätt. Vi ska ju sätta in fläkt här under året också, och vinden ska isoleras. Lika bra att få det riktigt.

På bilden så är det avloppsventiliationen till vänster (bytte översta delen från järn till plast förra året) och till höger ventilationen från duschen (som är placerad rakt under). Materialet på denna trumma är något eternitliknande (har ingen aning om vad det faktiskt är).

Jag har väl mer eller mindre redan bestämt mig för att byta, men måste ändå kolla med församlingen; Övertänker jag? Är det bra som det är?

• Vind med synliga ventilationstrummor, höger i bild är duschens. Del av golv öppet med byggskräp; materialet ser eternitliknande ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fyrkantiga ventilationskanalen är en eternitkanal (asbest+betong).

Kan du ta en närbild på "klägget"?

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag befarar att massan du nämner kan vara asbestarmerad gips.
Hantera det som asbest.!!
Man använde sådan massa då man formade mineralullsisolerade röfböjar och t-grenar.
Minns att en isolerare dog i fyrtioårsåldern av arbetet på 1970-talet.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Det kan ju vara asbestsmörja förstås, men denna kanal sattes på 70-talet om jag fattat det rätt – arbetade man fortfarande med asbest då i privatbostäder?
Nåväl, om jag ändå ska åka med eternitkanalen till asbeståtervinningen kan ju behandla klägget som asbest också.

Bifogar halvfin bild på klägget. Man har använt tygisolering både över och under detta. Notera knackljudet jag gör på denna på filmen ovan, om det hjälper något...

• Gammal eternitkanal med sågspån och mörkt klägg, omgiven av isolering och skivmaterial i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maze82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.