Jag har installerat en ny diskmaskin eftersom den gamla gick sönder. Den gamla modellen var från 2009, då det fortfarande var tillåtet att ha diskmaskin utan avstängning ovan bänk.
Nu måste jag installera enligt Säker Vatten, vilket innebär att en elektronisk diskmaskinsavstängning lämpar sig väl.
Jag är dock lite kluven kring hur jag ska montera anordningen (se bifogad bild). I dagsläget finns en Ballofix – hur och var ska jag koppla in Knycklan?
Tacksam för tips!
Nu måste jag installera enligt Säker Vatten, vilket innebär att en elektronisk diskmaskinsavstängning lämpar sig väl.
Jag är dock lite kluven kring hur jag ska montera anordningen (se bifogad bild). I dagsläget finns en Ballofix – hur och var ska jag koppla in Knycklan?
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte som IKEA på inkommande kallvatten? https://www.ikea.com/se/sv/assembly...k-diskmaskinsavstaengning__AA-2175907-2-2.pdf
Fler saker att tänka på för dig enligt Säker Vatten. Plus bänkskåpsinsats i botten.
Logga in
Skapa konto
Fler saker att tänka på för dig enligt Säker Vatten. Plus bänkskåpsinsats i botten.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det är väl inte bara fråga om vad som är krav, utan det är väl mer fråga om man idag (igår) vill betala lite och lägga lite tid på att få skyddet på plats, eller om man i framöver vill riskera att stå med en vattenskada som kostar mycket mer och tar mycket mer tid att fixa.H Hanssons1 skrev:
Blir en ventil (Knycklan) direkt monterad före en annan ventil (AquaSafe) så mycket säkrare/bättre?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Aquastop anses inte vara tillräckligt bra av försäkringsbolagen, utan vattnet ska vara mekaniskt avstängt när diskmaskinen inte används, som jag har förstått det. Det verkar som att Aquastop mäter vattenflödet och stänger av om flödet blir större än ett inställt värde. Bra för vissa saker men inte om det står och smårinner en hel semester.D Dilato skrev:
Så vitt jag minns öppnar Knycklan vattnet för ett visst antal timmar och sen stängs vattnet av.
Klicka här för att svara