Hej,
Skulle behöva hjälp och kanske lite synpunkter på hur jag har tänkt installera ett FTX system i mitt och sambons första hus. Jag har blivit rekommenderad att installera ventilation system då ytterväggarna är byggda av blåbetong och radonvärderna är lite för höga. Ca 300 Bq/m3 i vardagsrummet samt källare.
Jag har tänkt installera ett Östberg Heru 160 T EC-y2. Göra om en av garderoberna på entréplan till ventilationschakt. Då kommer jag komma upp i en kattvind på övervåningen och därifrån kommer jag upp på vinden, så jag sedan kommer åt alla rum.
Tänkt göra allt jobb själv med rördragning och håltagning. Har ingen vidare erfarenhet av ventilation. Men har jobbat som snickare hela livet.
Så tänker hur svårt kan det vara?
Det jag kommer ta in hjälp med är driftsättningen. Och ställa in flödet så det blir rätt.
Kanalerna kommer hålla 160mm i schaktet och sedan 125 i förgreningarna. Tänkt sätta stora ljuddämpare i schaktet. Hörde även att man ska även montera mjuka ljuddämpare vad varje tilluftventil? Är det nödvändigt?
Hur monterar jag bästa sätt ljuddämpare vertikalt? Konsoller?
Vad skulle ni använda er av för fästen för att montera spirorör i betongbjälklag?
Vilken isolering är bäst att använda? Finns så oändligt många olika isolering. Hade vart skönt om någon med mer erfarenhet kunde dela sin kunskap.
Hade även vart uppskattat om någon vet vart bästa stället är att ta in tilluft, alltså vart i rummet? Nära fönster? Centralt i rummet? Nära dörrhål?
Fler synpunkter eller tips är otroligt välkommen!
Delar bilder på planlösningen samt hur jag tänkt dra alla rör.
Skulle behöva hjälp och kanske lite synpunkter på hur jag har tänkt installera ett FTX system i mitt och sambons första hus. Jag har blivit rekommenderad att installera ventilation system då ytterväggarna är byggda av blåbetong och radonvärderna är lite för höga. Ca 300 Bq/m3 i vardagsrummet samt källare.
Jag har tänkt installera ett Östberg Heru 160 T EC-y2. Göra om en av garderoberna på entréplan till ventilationschakt. Då kommer jag komma upp i en kattvind på övervåningen och därifrån kommer jag upp på vinden, så jag sedan kommer åt alla rum.
Tänkt göra allt jobb själv med rördragning och håltagning. Har ingen vidare erfarenhet av ventilation. Men har jobbat som snickare hela livet.
Så tänker hur svårt kan det vara?
Det jag kommer ta in hjälp med är driftsättningen. Och ställa in flödet så det blir rätt.
Kanalerna kommer hålla 160mm i schaktet och sedan 125 i förgreningarna. Tänkt sätta stora ljuddämpare i schaktet. Hörde även att man ska även montera mjuka ljuddämpare vad varje tilluftventil? Är det nödvändigt?
Hur monterar jag bästa sätt ljuddämpare vertikalt? Konsoller?
Vad skulle ni använda er av för fästen för att montera spirorör i betongbjälklag?
Vilken isolering är bäst att använda? Finns så oändligt många olika isolering. Hade vart skönt om någon med mer erfarenhet kunde dela sin kunskap.
Hade även vart uppskattat om någon vet vart bästa stället är att ta in tilluft, alltså vart i rummet? Nära fönster? Centralt i rummet? Nära dörrhål?
Fler synpunkter eller tips är otroligt välkommen!
Delar bilder på planlösningen samt hur jag tänkt dra alla rör.
Sätt ut luftflöden och välj lämpliga don innan du sätter ut donplacering och kanaldimensioner. Förmodligen kan du minska på antalet don, det behövs knappast två don i sovrum, kök och hall. Men det beror ju på vilka flöden vi pratar om, i fall det ska vara större flöden är normalt med hänsyn till radonet.
Du har ingen ventilation inritad i det lilla badrummet.
Hur ser luftrörelserna ut i nedersta planet? Om det är ett gammalt pannrum så tänker jag att det kanske är en tät dörr.
Flexibla ljuddämpare är i mitt tycke något man tar till som nödlösning i efterhand för att minska ljudproblem, inte något man projekterar från början.
Hur ser luftrörelserna ut i nedersta planet? Om det är ett gammalt pannrum så tänker jag att det kanske är en tät dörr.
Flexibla ljuddämpare är i mitt tycke något man tar till som nödlösning i efterhand för att minska ljudproblem, inte något man projekterar från början.
Tack för svar!B Bigfoot skrev:Sätt ut luftflöden och välj lämpliga don innan du sätter ut donplacering och kanaldimensioner. Förmodligen kan du minska på antalet don, det behövs knappast två don i sovrum, kök och hall. Men det beror ju på vilka flöden vi pratar om, i fall det ska vara större flöden är normalt med hänsyn till radonet.
Hur sätter jag ut luftflöden och väljer don menar du?
jag tror inte det behöver vara högre flöden än normalt, då radonvärderna inte är så speciellt höga. Gränsvärdet ligger på 200bq/m2 och jag har värden på 300. Har läst om andra fall där folk haft två till tre gånger så höga värden och hamnat på 30-60 bq/m2 efter installerad ftx.
Det lilla badrummet på entréplan ska tas bort. Det blir bara det som är överstruket ”kontor” som blir framtida badrum/tvättstuga.
Helt rätt. Dörren ner i källaren är tät. Eller du kanske tänker på de dörrar som sitter i källaren?
För det vet jag inte. Vi har faktiskt inte flyttat in än.
Flyttar in den 4/8 och jag ska prata med en ventilationsfirma lite närmare som jag ska beställa alla grejer igenom.
Varför jag skriver i forumet är för att jag är lite vetgirig och tar gärna åsikter och synpunkter från så många håll som möjligt för att förstå bättre.
Håller med gällande flexibla ljuddämpare. Men har hört så mycket olika? Sedan jag började sätta mig in i just ventilation så tyckte jag att det känns bättre att installera ”hårda” ljuddämpare än flexibla. Sen fick jag höra av en som jobbar med ventilation att han tyckte jag skulle installera flexibla ljuddämpare vid varje tilluftventil.
Klicka här för att svara