M msvenssion skrev:
Jag bor i en lägenhet, byggd cs 1980, där alla vägguttag är ojordade förutom i köket. Nu skulle jag vilja installera vägguttag i badrummet och i samband med det en jordfelsbrytate för hela anläggningen.

När jag pratade med elektriker om detta så förstod jag det som att jag för att kunna installera jordfelsbrytare skulle behöva dra fram jord till alla rum och byta till jordade vägguttag. Stämmer detta eller missförstod jag elektrikern?
Det räcker med att du monterar en jfbr finns inget krav på att du ska jorda övriga rum en anläggning sedan 80 talet är fullt fungerande bestämmelser som var då var i vissa fall hårdare och gjorde anläggningen säkrare än idag ett exempel är infällda spottar som är tickande bomber det fuskas så förbannat i den moderna elen så man får gåshud när det upptäcks titta på statistiken elbränder står för en oroväckande hög del när lagstiftningen ändrades blev den luddig i och med euinträdet

S
Har flertalet kollegor (som jobbar som elektriker) som jag fått förklara att jfbr fungerar utan jordade uttag, trots att vissa haft över 10 år i yrket.

• Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
tommib
E elveteran skrev:
Det räcker med att du monterar en jfbr finns inget krav på att du ska jorda övriga rum en anläggning sedan 80 talet är fullt fungerande bestämmelser som var då var i vissa fall hårdare och gjorde anläggningen säkrare än idag ett exempel är infällda spottar som är tickande bomber det fuskas så förbannat i den moderna elen så man får gåshud när det upptäcks titta på statistiken elbränder står för en oroväckande hög del när lagstiftningen ändrades blev den luddig i och med euinträdet
Åh, spännande. Mig veterligen har den statistiken varit i stort sett oförändrad under en väldigt lång tid, ned undantag för importerade skitprodukter från Wish.

Du kan väl hänvisa till dina siffror?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
ett exempel är infällda spottar som är tickande bomber det fuskas så förbannat i den moderna elen
Men innan vi fick massor med infällda spottar som brandbomber, så var en väldigt vanlig brandorsak vanliga glödlampor i armaturer med brännbar lampskärm. Glödlampor, oavsett om det är halogen eller "vanliga" glödlampor har alltid varit en brandfara, pga. den stora värmeutvecklingen. Även en vanlig glödlampa kan ha en temp. på över 200 grader på utsidan av glaset.

De infällda spottarna kan vara en brandfara om de har installerats felaktigt. Men när de väl sitter där korrekt installerade så är de säkra. Och det måste väl rimligen ändå vara en överväldigande majoritet av alla spottar som är någorlunda korrekt installerade.

De vanliga lamparmatureran blev farliga om vanliga konsumenter satte i en för stark glödlampa, eller inte reagerar när en äldre tygskärm börjar spricka i tyget, så att material från skärmen kommer i kontakt med glödlampan. Det tycker jag är en avsevärt värre tickande bomb. Lampor som blir farliga med åldern.

Oavsett så är detta ett övergående problem, LED armaturer blir aldrig så varma att de är en brandfara.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Teknikutvecklingen har minskat många risker som var betydande tidigare. Utfasningen av glödlampor, övergången till induktionsspisar, och bättre (och färre) elelement. Sedan har ju litiumbatterier kommit som en ny risk.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Vid utökning av en elinstallation är det nuvarande regelverk som gäller (för den delen som utökas)

Undantagen i bostäder är skyddsjord och jordfelsbrytare om det inte fanns något krav på dessa för det år den befintliga installationen gjordes.

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.