7 671 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Hur installera jordfelsbrytare i diezed-central anno 1960?
Det finns ingen jordfelsbrytare för elen i huset.
Enfamiljshuset byggdes ca 1960 och elcentralen är från den tiden, även elledningar i huset är original. Det har väl kompletterats med någon ny ledning sedan dess.
Jag har för mig sett i ett uttag i köket att jordningsledaren var röd.
Serviskabel är också original från 1960-talet.
Hur ska en jordfelsbrytare få plats? Den gamla Diazed-centralen är ju tokstor och finns ingen plats för jordfelsbrytare, se bild.
Jag har redan en jordfelsbrytare Hager CDS 440 D, 3-fas 40A, 30 mA, se bild.
Huvudsäkringarna är max och på 25A och max vad som går att ha i elcentralen.
Enfamiljshuset byggdes ca 1960 och elcentralen är från den tiden, även elledningar i huset är original. Det har väl kompletterats med någon ny ledning sedan dess.
Jag har för mig sett i ett uttag i köket att jordningsledaren var röd.
Hur ska en jordfelsbrytare få plats? Den gamla Diazed-centralen är ju tokstor och finns ingen plats för jordfelsbrytare, se bild.
Huvudsäkringarna är max och på 25A och max vad som går att ha i elcentralen.
Enda möjligheten i det skåpet är att byta ut centralen mot en med normsäkringar.A Arnodt skrev:Det finns ingen jordfelsbrytare för elen i huset.
Jag har för mig sett i ett uttag i köket att jordledaren var röd.
Huvudsäkringarna är max och på 25A och max mad som går att ha i elcentralen.
Det går inte att montera en lös kapsling 4 enheter bred, bredvid, med jordfelsbrytaren, skruva fast i väggen eller något?
Egentligen hade man velat flytta allt och sätta ett fasadskåp utomhus med med allt, även med automatsäkringarna där i fasadskåpet. Nu sitter denna gamla diazed-central dold bakom en köksdörr.
Men det kostar nog skjortan 50000 kr eller något.
I boxen under de tre vertikala huvudsäkringarna(25A) sitter det ytterligare 3 st säkringar(också 25A, tror jag de är på)
Egentligen hade man velat flytta allt och sätta ett fasadskåp utomhus med med allt, även med automatsäkringarna där i fasadskåpet. Nu sitter denna gamla diazed-central dold bakom en köksdörr.
Men det kostar nog skjortan 50000 kr eller något.
I boxen under de tre vertikala huvudsäkringarna(25A) sitter det ytterligare 3 st säkringar(också 25A, tror jag de är på)
Redigerat:
Det går även att hänga JFB i sina trådar framför centralen med fullgod funktion, men det blir inte så braA Arnodt skrev:
Det enda "rätta" är att byta ut centralen.
En ny central med apparater kostar 2-3000:- och en elektriker gör jobbet på en kort dag.
Ps
Sedan KAN det vara nått fel i anläggningen som visar sig när JFB blir installerad, men om så är fallet spelar det ju ingen roll hur man löser montaget av JFB. Hur lång tid ev felsökning skulle ta är omöjligt att säga.
Ps Ps
Det är ju även möjligt att sätta en kapsling på sidan av skåpet och dra ut ledningarna dit och ha JFB utanför skåpet i kapslingen. Men det är nått som jag aldrig skulle göra.
Redigerat:
En komplett central med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 12 dvärgbrytare går ju att få för mindre än 1500:- så varför inte passa på och byta när du ändå ska göra ett såpass stort ingrepp ?
https://www.jula.se/catalog/el-och-...normcentraler/dubbelradig-normcentral-402165/
Jaja, jag vet, det finns dom som har synpunkter på fabrikatet men jag bara visar på att det är inte dyrt...
https://www.jula.se/catalog/el-och-...normcentraler/dubbelradig-normcentral-402165/
Jaja, jag vet, det finns dom som har synpunkter på fabrikatet men jag bara visar på att det är inte dyrt...
Det är väl därför förra ägaren inte installerade jordfelsbrytare för att helt ny elcentral behövdes. De ville väl inte kosta på så mycket som 5000 kr. Enfamiljshuset bytte ägare 2020.
Det räcker kanske att byta ut den övre plåtlådan med de 12 st Diazed mot en ny elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytaren.
I garaget, där också en gammal Diezed-undercentral sitter, där har en separat kapsling kloss an mot Diezed-undercentralen med jordfelsbrytaren monterats. Där går de 3 faserna + nolla ut från Diazed-undercentralen och genom jordfelsbrytaren och åter tillbaka til Diazed-undercentralen. Så illa ser det inte ut, vart billigare.
Men där fanns gott om plats bredvid Diazed-undercentralen att sätta en separat kapsling.
Det räcker kanske att byta ut den övre plåtlådan med de 12 st Diazed mot en ny elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytaren.
I garaget, där också en gammal Diezed-undercentral sitter, där har en separat kapsling kloss an mot Diezed-undercentralen med jordfelsbrytaren monterats. Där går de 3 faserna + nolla ut från Diazed-undercentralen och genom jordfelsbrytaren och åter tillbaka til Diazed-undercentralen. Så illa ser det inte ut, vart billigare.
Men där fanns gott om plats bredvid Diazed-undercentralen att sätta en separat kapsling.
Redigerat:
Gör som elmont skriver och byt allt om du gör något. Blir enklare, bättre och säkert billigare så än att försöka behålla något som det ser ut där.A Arnodt skrev:Det är väl därför förra ägaren inte installerade jordfelsbrytare för att helt ny elcentral behövdes. De ville väl inte kosta på så mycket som 5000 kr. Enfamiljshuset bytter ägare 2020.
I garaget, där också en gammal Diezed-undercentral sitter, där har en separat kapsling kloss an mot Diezed-undercentralen med jordfelsbrytare monterats. Där går de 3 faserna + nolla ut från Diazed-undercentralen och genom jordfelsbrytaren och åter tillbaka til Diazed-undercentralen. Så illa ser det inte ut, vart billigare.
En vit kopplingsbox har monterats i sidoväggen, vilket framgår på fotot. Det ser litet konstigt ut.
Man vill ju ha dit jordfelsbrytaren utan långt dröjsmål, eftersom barn i huset. Om något år eller ett par år, kanske hela rasket flyttas ut i ett fasadskåp för att kunna renovera köket. Men det är en stor slant.
Tack för alla goda tips.
Det får nog bli att bita i det sura äpplet och riva ut de två Diezed-boxarna och montera en ny normcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Men det är många automatsäkringar, ca 24 st à ca 300 kr/st.
Det finns ju faktiskt tyvärr ingen plats bredvid Diezed-centralen att montera en separat kapsling med jordfelsbrytare. Det måste ju gå att lyfta ut locken på bef. Diazed-centralerna, och inte blockera med en separat kapsling.
Man vill ju ha dit jordfelsbrytaren utan långt dröjsmål, eftersom barn i huset. Om något år eller ett par år, kanske hela rasket flyttas ut i ett fasadskåp för att kunna renovera köket. Men det är en stor slant.
Tack för alla goda tips.
Det får nog bli att bita i det sura äpplet och riva ut de två Diezed-boxarna och montera en ny normcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Men det är många automatsäkringar, ca 24 st à ca 300 kr/st.
Det finns ju faktiskt tyvärr ingen plats bredvid Diezed-centralen att montera en separat kapsling med jordfelsbrytare. Det måste ju gå att lyfta ut locken på bef. Diazed-centralerna, och inte blockera med en separat kapsling.
Redigerat:
https://www.elbutik.se/product.html...SsSIS4OFVPacP6loN39Fqc1GPbdsR5KRoC3HAQAvD_BwE
Som kompletteras med lite automater går på ca 2500:- och räcker till allt i skåpet.
Då återstår lite trådstumpar och arbetet, väljer du att göra "hälften så blir det några hundringar billigare men mycket sämre.
Som kompletteras med lite automater går på ca 2500:- och räcker till allt i skåpet.
Då återstår lite trådstumpar och arbetet, väljer du att göra "hälften så blir det några hundringar billigare men mycket sämre.
Det kanske går att bända den nedre Diazed-centralen åt höger och maka plats för separat kapsling på vänster sida. Det behövs väl bara ca 4x18 + 10 = 82 mm bredd för en jordfelsbrytarkapsling?
Här har jag bänt Diazeden åt höger, se bild.
Här har jag bänt Diazeden åt höger, se bild.
Redigerat:
https://www.elbutik.se/product.html...rakteristik-och-snabbanslutning-quick-connectA Arnodt skrev:En vit kopplingsbox har monterats i sidoväggen, vilket framgår på fotot. Det ser litet konstigt ut.
Tack för alla goda tips.
Jag tror inte ens en automatsäkring kostar 300kr med ahlsells prislista och påslag. Kanske 300kr per styck inkl elektrikerns arbete.
Runt 20 vill jag minnas att det det kostade för en vän som gjorde ett liknande jobb för något år sedan.
Se till att ni överens om principen för prissättning av materialet innan ni sätter igång.
Avvakta tills du sparat ihop några tusenlappar, det är ju ingen omedelbar fara utan JFB. Det finns hundratusentals bostäder som saknar JFB utan att det därför sker olyckor.
En 4-modul IP40 normkapsling är ca 90- 95 mm bred
En 4-modul IP40 normkapsling är ca 90- 95 mm bred