2 944 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Installera jordfelsbrytare - även byta central?
Hej, skall installera jordfelsbrytare ganska snart. Har idag ett gammalt klassiskt säkringsskåp, dessutom utbyggt för att få in fler säkringar.
Jag funderar på huruvida det finns anledning att samtidigt byta hela centralen? Spontant kan jag inte komma på ngn anledning, om det inte ställer till det väldigt mycket att jag har som krav att ha värmepannan utan JFB.
Några tips?
Jag funderar på huruvida det finns anledning att samtidigt byta hela centralen? Spontant kan jag inte komma på ngn anledning, om det inte ställer till det väldigt mycket att jag har som krav att ha värmepannan utan JFB.
Några tips?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Är den i bra skick finns inga egentliga anledningar att byta den. Eftersom det låter som att den också är uppdelad på flera delar så underlättar det sektionering med flera JFBer, t.ex en 300 mA för värmepannan. Detta brukar vara stötestenen då en uppsättning skenor krävs per JFB, förutom skyddsjorden.
Ok, tack för svar.
Jag hade tänkt mig att man körde utan JFB på värmepumpen, men det kanske är bättre att som Bo indikerar att köra med en högre felström istället, mest för brandrisk antar jag då?
Nu verkar jag ha sån tur att VP ligger på en egen grupp. Jag har tre, VP har en, lite allt möjligt på en samt tvätt, spis, kyl mm på en. Det är ju lite synd, för jag vill inte att läckströmmar i min tvättmaskin skall göra att mitt köksgolv blirt förstört. Men, det får jag kanske leva med, eller be elektrikern kolla om det går att flytta just tvättmaskinen.
Nu är det bara att hålla tummarna; jag har redan bytt ut ledningar som det suttit skruvar o spikar i (en som satt i plåtregel till min badrumsvägg...). Gammalt hus, med många glada renoverare. Just det är ju ytterliggare ett skäl att skaffa JFB..
Jag hade tänkt mig att man körde utan JFB på värmepumpen, men det kanske är bättre att som Bo indikerar att köra med en högre felström istället, mest för brandrisk antar jag då?
Nu verkar jag ha sån tur att VP ligger på en egen grupp. Jag har tre, VP har en, lite allt möjligt på en samt tvätt, spis, kyl mm på en. Det är ju lite synd, för jag vill inte att läckströmmar i min tvättmaskin skall göra att mitt köksgolv blirt förstört. Men, det får jag kanske leva med, eller be elektrikern kolla om det går att flytta just tvättmaskinen.
Nu är det bara att hålla tummarna; jag har redan bytt ut ledningar som det suttit skruvar o spikar i (en som satt i plåtregel till min badrumsvägg...). Gammalt hus, med många glada renoverare. Just det är ju ytterliggare ett skäl att skaffa JFB..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja, en 300 mA ger brandskydd. Men frågan är om inte en 30 mA skulle fungera. VP med alla tillhörande rör i huset blir ju en ganska stor "utsatt del" som blir spänningssatt vid kortslutning i elpatronen. En frisk elpatron borde inte ha så höga naturliga läckströmmar.
I risken för personskada ska man också givetvis räkna in dels hur lång tid spänningshöjning på jorden sker vid felström (vilket med fungerande JFB ska vara en mycket kort tid) och dels hur stor risken är att skyddsjorden inte fungerar som avsett. För en fast installation torde risken för fel på skyddsjord vara klart lägre än för stickproppansluten utrustning. Å andra sidan kan vibrationerna hos VP'n kanske påverka risken för bristfällig kontakt.
Om det hade varit en separat elpanna och en separat VP så hade det kanske varit vettigt med 30mA på VP'n och 300mA på elpannan eftersom risken för fel på skyddsledaren till elpanna torde vara mycket låg samtidigt som fungerande elpanna skyddar mot i stort sett alla former av frysskador.
/Frys-skade-paranoia-jag
Om det hade varit en separat elpanna och en separat VP så hade det kanske varit vettigt med 30mA på VP'n och 300mA på elpannan eftersom risken för fel på skyddsledaren till elpanna torde vara mycket låg samtidigt som fungerande elpanna skyddar mot i stort sett alla former av frysskador.
/Frys-skade-paranoia-jag
Klicka här för att svara