283 läst ·
7 svar
283 läst
7 svar
installera tilluft till Contura kamin
jag har en contura kamin som tar luften från rummet. Jag vill den skall ta luften utifrån och helst från vinden.
Här problemet: kaminen står mitt i rummet med en vägg bakom. Väggen bakom är som ett hiss schackt vilket är perfekt: men där går också kaminröret från kaminen i källaren. Med andra ord, det blir lite trångt om jag också skall trycka in en tilluftslang där som jag måste isolera mot kondens.
Den gamla kaminen i källaren är från 90 talet och har ett isolerat kaminrör med sådan ull runt med nät och sedan plåt runt om. Jag undrar nu om jag kan trycka in ett tilluftrör till min kamin i vardagsrummet där. Detta tilluftluftrör kommer då att komma endast 5 cm ifrån kaminröret från källaren.
jag tänker använda spirorör (metall) men dessa måste isoleras, jag tänker då jag använder mig av brandsäker isolering
men vad säger ni här? Blir det för nära kaminröret i källaren? Kaminröret i källaren är i sin tur rejält isolerad med ull o sedan plåt runt om.
Här problemet: kaminen står mitt i rummet med en vägg bakom. Väggen bakom är som ett hiss schackt vilket är perfekt: men där går också kaminröret från kaminen i källaren. Med andra ord, det blir lite trångt om jag också skall trycka in en tilluftslang där som jag måste isolera mot kondens.
Den gamla kaminen i källaren är från 90 talet och har ett isolerat kaminrör med sådan ull runt med nät och sedan plåt runt om. Jag undrar nu om jag kan trycka in ett tilluftrör till min kamin i vardagsrummet där. Detta tilluftluftrör kommer då att komma endast 5 cm ifrån kaminröret från källaren.
jag tänker använda spirorör (metall) men dessa måste isoleras, jag tänker då jag använder mig av brandsäker isolering
men vad säger ni här? Blir det för nära kaminröret i källaren? Kaminröret i källaren är i sin tur rejält isolerad med ull o sedan plåt runt om.
Och vilken dimension hade du tänkt ha på röret för tilluften???T Tommy12345302 skrev:jag har en contura kamin som tar luften från rummet. Jag vill den skall ta luften utifrån och helst från vinden.
Kaminen drar i sig 25 kubikmeter luft när jag eldar i den- som dras innefrån huset vilket innebär att det tar in 25 kubik skitkall luft utifrånMats-S skrev:
Jag har ordnat tilluft till min täljstensugn utifrån stenfoten året runt via spirorör rakt in under asklådan på Tullikivi 2050 täljstensugnen.
När jag stänger spjället mellan ugn och skorsten, dras ingen kalluft in.
Spjället i asklådelickan är ałtid stängd.
Allt funkar bra.
När jag stänger spjället mellan ugn och skorsten, dras ingen kalluft in.
Spjället i asklådelickan är ałtid stängd.
Allt funkar bra.
Klicka här för att svara