Hej!

Har i dagsläget i mitt radhus (BRF) nedfällbar brant stege till vinden, och nu efter man konkat de tunga kartongerna med julgrejer ned för den stegen så börjar man fundera lite på om det kanske finns en bättre lösning när saker ska upp/ned.
Har gått i tankarna att man kanske ska installera en elektrisk vinsch som går på 230V på en av takbjälkarna på vinden, så man med sele / karbinhake kan lyfta / hissa grejer till och från vinden.
Då det är träbjälkar till tak så vill man ju såklart (speciellt inte i bostadsrätt) belasta taket med för mycket, men de vinschar jag tittat på som är minst klarar max 400kg, och jag kommer belasta med kanske max 50kg per last.

Är det någon annan här som gjort en liknande lösning och har lite inspiration / tips?
Har funderat på att installera någon reglerbar räls mellan balkarna på vinden så man kan flytta på lasten efter att man har lyft upp den.
Jag jobbar ofta på resande fot, och tjejen är tre äpplen hög så det är en fara för henne att försöka konka saker själv upp och ned för stegen.

I Inarius skrev:
Hej!

Har i dagsläget i mitt radhus (BRF) nedfällbar brant stege till vinden, och nu efter man konkat de tunga kartongerna med julgrejer ned för den stegen så börjar man fundera lite på om det kanske finns en bättre lösning när saker ska upp/ned.
Har gått i tankarna att man kanske ska installera en elektrisk vinsch som går på 230V på en av takbjälkarna på vinden, så man med sele / karbinhake kan lyfta / hissa grejer till och från vinden.
Då det är träbjälkar till tak så vill man ju såklart (speciellt inte i bostadsrätt) belasta taket med för mycket, men de vinschar jag tittat på som är minst klarar max 400kg, och jag kommer belasta med kanske max 50kg per last.

Är det någon annan här som gjort en liknande lösning och har lite inspiration / tips?
Har funderat på att installera någon reglerbar räls mellan balkarna på vinden så man kan flytta på lasten efter att man har lyft upp den.
Jag jobbar ofta på resande fot, och tjejen är tre äpplen hög så det är en fara för henne att försöka konka saker själv upp och ned för stegen.
Block och talja. Grejerna finns för billiga peng på t ex Biltema.

Antingen en enkel talja eller någon enkel handvevad vinsch. Och en bred plankstump att skjuta in under en låda på väg upp när den är lyft över vindsgolvets nivå. Så man kan haka loss den innan man bör den vidare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
För att vara lite seriös så är vinsch inget dåligt alternativ för något sådant här. Du får tänka igenom lyftanordningen noga så att den går upp genom luckan med en kartong på. Vanliga vindsluckor är normalt inte direkt överdimensionerade.

En enklare block/talja som du monterar med en rundsling runt en takbjälke. Om du inte kommer runt takbjälken får du fixa en annan fästpunkt, då helst med genomgående bult.

En elvinsch kan man förstås också ha, finns billigt på Jula.

Oavsett vad du har så är det troligen en tvåmansoperation att få lådorna upp och ner.

Purre
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Oavsett vad du har så är det troligen en tvåmansoperation att få lådorna upp och ner.
Man hänger såklart hela luckan i winchen (med nödvändig förstärkning och nån skyddskant) så man kan åka med upp tillsammans med kartongerna och inte riskerar att ramla ner när man är där uppe.

Jag skulle montera en sådan däruppe:
Röd klämma eller hållare med metallstång och beslag, troligen monteringsdel till en talja för att lyfta föremål, används i byggprojekt. Finns på vevor. Sedan hänger man en enkel talja på den. Dina tre äpplen kan ställa sig på vinden och dra upp kartongen med taljan och sedan svänger runt den på vindsgolvet.

• Gilla
Trappa och 2 till
  • Laddar…
I Inarius skrev:
Hej!

Jag har gjort en sådan lösning. Satte vinschen uppe i taknocken och byggde ihop en "korg" av reglar och plywood som går genom luckhålet. Det är i uthuset så att det finns ingen lucka utan korgen tjänstgör som lucka med en löstagbar "isoleringsdel" som jag monterar på undersidan av korgen på vintern. Uppe på loftet har jag hägnat in utrymmet så att man inte kan ställa sig på korgen eller för den delen ramla i hålet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.