38 225 läst ·
234 svar
38k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Har inget mer ”bevis” än vad någon på räddningstjänst förklarade, att det var för att ingen som råkat utlösa ett falskt larm ska komma på idén att faktiskt tända på och därmed slippa betala.Demmpa skrev:
Både rimligt och orimligt. Känns ju lite surt om allting brunnit ner, tack och hej här kommer räkningen från räddningstjänst
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vad jag vet så får man betala vid falsk larm.
Det är för tvinga ägaren att hålla koll på brandlarmet.
Varje gång brandkåren rycker ut på ett falsklarm så är de upptagna när det brinner på riktigt.
Det är för tvinga ägaren att hålla koll på brandlarmet.
Varje gång brandkåren rycker ut på ett falsklarm så är de upptagna när det brinner på riktigt.
Där är nog alla överens om, att ”falsklarm”/”onödiga larm” kostar innehavaren/nyttjanderättshavaren pengar.Bananskalare skrev:
Det jag och AndersPS diskuterade var om det kostar något vid utryckning när det verkligen brinner, när räddningstjänsten gör en släckinsats.
https://www.rsnv.se/wp-content/uploads/Avgifter2020brandlarmExternP.pdf
https://mittbohuslan.se/foretag--or...dlarm/avgifter-for-automatiska-brandlarm.html
https://www.rsyd.se/foretag/automatlarm/avgifter/
https://www.rsyd.se/foretag/automatlarm/avgifter/
https://www.vrtj.se/sidor/foretag-o...r-och-avgifter-for-automatiska-brandlarm.html
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor,
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...lag-2003778-om-skydd-mot-olyckor_sfs-2003-778
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag hittade där det stod att det är gratis vid brand. Men hittade ingen fungerande hänvisning.
Men min inställning är att det inte kostar om det brinner. Det låter rimligt.
Men min inställning är att det inte kostar om det brinner. Det låter rimligt.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
I dina länkar står det ingenting om kostnader om det brinner utan enbart vid fellarm.Demmpa skrev:
Där är nog alla överens om, att ”falsklarm”/”onödiga larm” kostar innehavaren/nyttjanderättshavaren pengar.
Det jag och AndersPS diskuterade var om det kostar något vid utryckning när det verkligen brinner, när räddningstjänsten gör en släckinsats.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor,
[länk]
Så jag är övertygad om att det inte kostar något om det brinner.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
känns ganska orimligt. Att återställa en liten brandskada kostar nog lika mycket som ett onödigt larm. Dessutom är det olagligt att tända eld.AndersPS skrev:
Har inget mer ”bevis” än vad någon på räddningstjänst förklarade, att det var för att ingen som råkat utlösa ett falskt larm ska komma på idén att faktiskt tända på och därmed slippa betala.
Både rimligt och orimligt. Känns ju lite surt om allting brunnit ner, tack och hej här kommer räkningen från räddningstjänst
Sen finns det fastighets ägare som får ordentliga straff avgifter vid falsklarm och ofta. Men bryr sig inte....
Din källa är säkert en bra brandman, men han har inte riktigt koll när det gäller resten.
Ingen brandman, och det fanns papper på att det kostade även vid faktisk brand. Håller dock med om att det låter lite ”speciellt”Bananskalare skrev:
känns ganska orimligt. Att återställa en liten brandskada kostar nog lika mycket som ett onödigt larm. Dessutom är det olagligt att tända eld.
Sen finns det fastighets ägare som får ordentliga straff avgifter vid falsklarm och ofta. Men bryr sig inte....
Din källa är säkert en bra brandman, men han har inte riktigt koll när det gäller resten.
Oj, här var det inte mycket rätt inte. Är man helt teknik-okunnig kanske man inte ska uttala sig så tvärsäkert i såna frågor?Demmpa skrev:
Magnetkontakter har samma funktion år efter år, känna av om det är öppet/stängt.
En rörelsedetektor får sällan nya funktioner.
Rökdetektorer kan få nya funktioner som tex ställbar känslighet, men hur ofta har man behov av det?
Sirener/blixtljus har den karaktäristiken som de ska ha.
Centralenheten kan få nya funktioner. Så länge som de nya funktionerna är mjukvarubaserade så går det oftast att uppgradera äldre centralen med ny mjukvara.
Det är eventuella kameror som man vill byta ut för att få bättre bildupplösning
Magnetkontakter numera brukar även ha detektering av vibration och slag (tex Verisures) för att kunna larma innan kontakten bryts. Rökdetektorer utvecklas fortfarande i ganska snabb tackt allteftersom man upptäcker nya sätt att snabb och pålitligt upptäcka brand i ett tidigt skede och samtidigt minimera risk för falsklarm.
"Bättre bildupplösning" på kameror var det man jobbade på för sådär en 10 år sen, nu är det intelligent detektering av objekt, ansiktsigenkänning, förbättrat mörkerseende osv. Man utvecklar också ständigt generella förbättringar gällande autentisering, kryptering, skydd mot störning mm. Många komponenter för dessutom funktioner för att kunna användas för generell hemautomation, tex sensorer för luftfuktighet och temperatur. För att göra enklare saker som att starta/stoppa saker vid av/på-larmning eller varna om man glömt låsa ytterdörren etc, kan många lika gärna göra det med larmsystemet där allt redan finns.. Många klagar på priset hos de larmbolag som utvecklar sina produkter och tjänster men lägger samtidgt hur många tusenlappar som helst på att köpa in kalvkorkade Plejd-enheter och liknande för minst samma pris.
Allt går mot att så tidigt som möjligt upptäcka att någon rekar eller börjar försöka ta sig in, istället för att larma när någon väl är inne och redan kan roffa åt sig det den vill ha och dra på två minuter. De flesta larmföretag utvecklar inte sina produkter, precis som att du inte uppdaterat din kunskap, men det betyder inte att det inte finns de som gör det.
Många använder larm/varningssystem numera för att få varningar i telefonen när något är på gång, tex om nån skurk smyger omkring på tomten när barnen är hemma själva eller mitt i natten när man ligger och sover. Många tjuvar numera bryr sig ju inte att någon är hemma och drar sig inte heller för att använda våld vid en konfrontation. Det är inte som för 10-15 år sen att larm var till för rika personer som ville skydda sina dyrbara smycken som man hade liggandes framme, och där larmdekaler tydligt signalerade att man hade värdesaker i huset. Tiderna förändras. Tyvärr är det många här som inte verkar ha förstått det.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har en scaner så att jag kan lyssna på vaktbolagens kom radio. Ytterst sällan man hör att ett larm löst ut i ett bostadshus. Har larmet löst ut i en villa blir det oftast bara en yttre kontroll och ingen åtgärd eller så är det någon i familjen som av misstag löst ut larmet. Gissar att en dekal med texten att huset är larmat eller en kamera utanför gör mer nytta. Men varje natt är det något larm som löst ut hos ett företag och då brukar det ta ganska lång tid innan vaktbolaget kommit till platsen och ofta behöver man åka ner till kontoret.
i sommarhuset som jag delar med kompisarna har vi ofta inbrott eftersom huset ligger utanför vaktbolagets område.
Så här har vi löst problemet med toapapper och köttbullar i frysen.
Toapapper skoj
Köttbulletrick
Vet inte om dom överdriver så testa på sambon först. Skitkul!!
i sommarhuset som jag delar med kompisarna har vi ofta inbrott eftersom huset ligger utanför vaktbolagets område.
Så här har vi löst problemet med toapapper och köttbullar i frysen.
Toapapper skoj
Verisure skall tydligen vara säkrare än trådat larm eftersom det inte finns några kablar som tjuven kan klippa av.
Och när man frågar om tjuven inte bara kan störa ut signalen från detektorerna/magnetsensorerna så får man svar att det inte går eftersom signalen är krypterad.

Och när man frågar om tjuven inte bara kan störa ut signalen från detektorerna/magnetsensorerna så får man svar att det inte går eftersom signalen är krypterad.
För att klippa trådarna till ett trådar larm så måste ju tjuven redan vara inne.... Låter ett ”påstående” från en Verisure larmförsäljare. Om en signal är krypterad eller inte lär inte ha någon större betydelse för en störsändare. Dess uppgift är ju att störa själva sändningen... Låter återigen som ett försäljarpåstående.V vik_tor skrev:
Vilken leverantör var det?@ @ndreas skrev:En jag känner köpte larm från en annan känd leverantör. Det blev aldrig så att han tog sig för att sätta upp det. Men nog blev han rätt förvånad då larmbolaget ringde någon månad senare bara för att berätta att allt "såg bra ut hos dem" och att de bara ville följa upp vad de tyckte om larmet...
Larmet som fortfarande låg kvar i lådorna skickades tillbaka...!