Hej! Behöver hjälp med att få svar på en fråga som gnagt i mitt huvud länge:
Jag ser ofta på bilder att folk bygger ett installationsskikt innerst på sina väggar. Detta skikt verkar ofta byggas med horisontella 45/45-reglar.
hur fäster man sedan gipsskivorna i detta? Fäster man dem stående blir det ju inte mycket att skruva i? Eller sätter man en ytterligare vertikal regel?
Jag kanske fått allt om bakfoten, men jag har verkligen klurat länge på detta!
Jag ser ofta på bilder att folk bygger ett installationsskikt innerst på sina väggar. Detta skikt verkar ofta byggas med horisontella 45/45-reglar.
hur fäster man sedan gipsskivorna i detta? Fäster man dem stående blir det ju inte mycket att skruva i? Eller sätter man en ytterligare vertikal regel?
Jag kanske fått allt om bakfoten, men jag har verkligen klurat länge på detta!
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Själv sätter jag först OSB (eller Plywood) liggandes och sedan gips ståendes, då kan gipsen skruvas i OSB:n på vanligt sätt. Egentligen ska man nog fortfarande skruva gipsen i reglarna, men jag skruvar främst på vanligt sätt och förstärker med ett par skruvar längs reglarna (och ser givetvis till att träffa reglarna i själva falsen), det har funkat bra för mig utan sprickor.
Att bara sätta gips skulle jag undvika om det är möjligt, det är så mycket lättare att sätta upp saker med en träskiva bakom.
/U
Att bara sätta gips skulle jag undvika om det är möjligt, det är så mycket lättare att sätta upp saker med en träskiva bakom.
/U
Det finns inga regler som säger att man ska dra i reglarna, men visst är det bättre men då måste man ha rätt skruv. 29 mm gör ju ingen nytta då.ullberg skrev:Själv sätter jag först OSB (eller Plywood) liggandes och sedan gips ståendes, då kan gipsen skruvas i OSB:n på vanligt sätt. Egentligen ska man nog fortfarande skruva gipsen i reglarna, men jag skruvar främst på vanligt sätt och förstärker med ett par skruvar längs reglarna (och ser givetvis till att träffa reglarna i själva falsen), det har funkat bra för mig utan sprickor.
Att bara sätta gips skulle jag undvika om det är möjligt, det är så mycket lättare att sätta upp saker med en träskiva bakom.
/U
Ska man sätt skivorna som på högra bilden i inlägg #2 så förutsätter det två lager skivor, dvs plywood, osb eller spån bakom gipset. Annars så får man inget stöd bakom gipsskivans skarvar. Alternativt får man montera en massa kortlingar. Men det finns väl iof ingen seriös hemmafixare som sätter enkelgips utan träskivor bakom?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
