Hej! Behöver hjälp med att få svar på en fråga som gnagt i mitt huvud länge:

Jag ser ofta på bilder att folk bygger ett installationsskikt innerst på sina väggar. Detta skikt verkar ofta byggas med horisontella 45/45-reglar.
hur fäster man sedan gipsskivorna i detta? Fäster man dem stående blir det ju inte mycket att skruva i? Eller sätter man en ytterligare vertikal regel?

Jag kanske fått allt om bakfoten, men jag har verkligen klurat länge på detta!
 
Så här gör man, inget konstigt med det. Sitter lika bra.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte det snyggaste ritat men du förstår nog.
 
Aha! Blir ju många skruvhål att spackla, men jag fattar principen :) tack för svaret, var ju ganska självklart när jag tänker efter!
 
Det blir samma antal skruv.
 
Fast på den vänstra bilden som ser ut att föreställa alternativet med vertikala reglar så är ju större delen av skruvarna dolda av remsan där man spacklar skarvarna.
 
ullberg
Själv sätter jag först OSB (eller Plywood) liggandes och sedan gips ståendes, då kan gipsen skruvas i OSB:n på vanligt sätt. Egentligen ska man nog fortfarande skruva gipsen i reglarna, men jag skruvar främst på vanligt sätt och förstärker med ett par skruvar längs reglarna (och ser givetvis till att träffa reglarna i själva falsen), det har funkat bra för mig utan sprickor.

Att bara sätta gips skulle jag undvika om det är möjligt, det är så mycket lättare att sätta upp saker med en träskiva bakom.

/U
 
Exakt, vi har satt OSB bakom gipset på de få väggar jag kladdat med. Än så länge bara innerväggar :)

Huset skall byggas ut framöver, så jag sitter och klurar på lite sånna här saker.
 
ullberg skrev:
Själv sätter jag först OSB (eller Plywood) liggandes och sedan gips ståendes, då kan gipsen skruvas i OSB:n på vanligt sätt. Egentligen ska man nog fortfarande skruva gipsen i reglarna, men jag skruvar främst på vanligt sätt och förstärker med ett par skruvar längs reglarna (och ser givetvis till att träffa reglarna i själva falsen), det har funkat bra för mig utan sprickor.

Att bara sätta gips skulle jag undvika om det är möjligt, det är så mycket lättare att sätta upp saker med en träskiva bakom.

/U
Det finns inga regler som säger att man ska dra i reglarna, men visst är det bättre men då måste man ha rätt skruv. 29 mm gör ju ingen nytta då.
 
Ska man sätt skivorna som på högra bilden i inlägg #2 så förutsätter det två lager skivor, dvs plywood, osb eller spån bakom gipset. Annars så får man inget stöd bakom gipsskivans skarvar. Alternativt får man montera en massa kortlingar. Men det finns väl iof ingen seriös hemmafixare som sätter enkelgips utan träskivor bakom?
 
Har med 45or liggande med osb på, tänk på att det behövs nåt att skruva osb skivan i i skarvarna, den sviktarvannars, kom jag på
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.