Har en isolerad yttervägg med gammal plast. Kommer byta till riktig åldersbeständig byggfolie. Därefter ska plywood skruvas upp.
Ska jag skruva plywood direkt på stomreglarna(vilket då kommer att perforera Byggfolie) eller ska jag bygga på en installationsvägg med liggande 45/45 reglar och skruva plywood på dessa reglar ?
Ska jag skruva plywood direkt på stomreglarna(vilket då kommer att perforera Byggfolie) eller ska jag bygga på en installationsvägg med liggande 45/45 reglar och skruva plywood på dessa reglar ?
Efter att hört runt med både snickare och allmänt händiga personer har svaret varit detsamma - plywood är mkt robustare och håller en högre kvalitet. OSB beskrivs som att man samlat ihop alla överblivna virkesrester och sen limmat ihop dem. Detta blir helt enkelt en sämre skiva.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 062 inlägg
OSB räcker för att hänga upp alla vanliga saker. Plywood använder man i badrum men då ska det hålla för tyngden av en fullastad kommod som någon sitter på en halvmeter ut från väggen. OSB är nog absolut vanligast bakom gipsskivor i vanliga väggar.
En enda träskruv i gips+OSB klarar av 266 kg i vertikal last och 169 kg last rakt ut från väggen, och plywood 4 resp. 22 kg mer, se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/infastning-osb.345815/post-3324469
Men det är dina pengar så du gör förstås som du vill.
En enda träskruv i gips+OSB klarar av 266 kg i vertikal last och 169 kg last rakt ut från väggen, och plywood 4 resp. 22 kg mer, se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/infastning-osb.345815/post-3324469
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det är bara 10 m2 som ska få skivor, så då blir det bara några hundra kr dyrareBirgitS skrev:
OSB räcker för att hänga upp alla vanliga saker. Plywood använder man i badrum men då ska det hålla för tyngden av en fullastad kommod som någon sitter på en halvmeter ut från väggen. OSB är nog absolut vanligast bakom gipsskivor i vanliga väggar.
En enda träskruv i gips+OSB klarar av 266 kg i vertikal last och 169 kg last rakt ut från väggen, och plywood 4 resp. 22 kg mer, se här: [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden