Vet att många gör olika kring detta, vad finns det för anledningar för och emot?
Och nu pratar vi uppvärmt garage.

Det jag oftast hört:
  • El kan dras i installationsskiktet och man slipper göra hål i diffusions-plasten/ångspärren.
  • När man sätter upp saker på väggarna punkterar man inte plasten.
Något annat?
Bör man tex isolera även installationsskiktet med ca 40mm isolering, eller vad man väljer?

T
Isoleringen håller ju kvar luften som värmts upp så om du behöver de extra centimetrarna isolering så sätt dit den.
Att du inte gör hål i plastskiktet är ett väldigt starkt argument för installationsskikt - sen kan ju det vara mindre än 45mm och "bara" en glespanel. Det som ska finnas plats för är ju en VP-slang och sen får du välja skruv efter tjocklek på installationsskikt och skiva/skivor.

• Gilla
Lövborg och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Isoleringen håller ju kvar luften som värmts upp så om du behöver de extra centimetrarna isolering så sätt dit den.
Att du inte gör hål i plastskiktet är ett väldigt starkt argument för installationsskikt - sen kan ju det vara mindre än 45mm och "bara" en glespanel. Det som ska finnas plats för är ju en VP-slang och sen får du välja skruv efter tjocklek på installationsskikt och skiva/skivor.
Tack för svar. Du menar att man kan sätta själva installationsskiktet utan isolering, om det inte behövs? Då också med en 25mm läkt istället, om VP slang får plats..?

T Testarn skrev:
Ska du göra en komplett infälld (el)installation vill du ju få plats med dosan också och då vill jag nog påstå att 45 mm är min.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
T
Ja, installationsskikt kallas det för att man ska kunna förlägga elrör där och plasten ligger då på samma avstånd som glespanel eller regel.
Sen skruvar man OSB/gips på glespanelen efter att elrören är dragna. På så vis minskar risken för att fukt från boutrymmet kommer ut i isoleringen.
Om det ska läggas isolering i installationsskiktet eller inte beror på om du har tillräckligt med isolering i väggen för övrigt.
Vi har stående reglar i stommen, 45x170, med isolering och diffusionstät plast, sen liggande 45x45 med isolering som installationsskikt och även där är isolerat för att komma upp i tillräcklig isoleringstjocklek.
Ursprungligen hade konstruktören lagt till ytterligare en 28x70 stående som inte skulle isoleras för installationsskikt men efter lite diskuterande med konstruktör så kom vi fram till att det var helt OK att skippa den då det gjorde väggarna onädigt tjocka och vi "tappade" storlek i rummen.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
En tanke som slog mig.
Hur får man fast apparatdosor i installationskiktet?
Det är ju plast bakom, och läkt emellan.

Nilsanni Nilsanni skrev:
En tanke som slog mig.
Hur får man fast apparatdosor i installationskiktet?
Det är ju plast bakom, och läkt emellan.
Dosorna spikas/skruvas i 45x45an.
Eller med regelfästen.
Person håller Schneider Multifix regelfäste och gröna dosor med monteringsplatta, iklädd arbetskläder och verktygsbälte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredrikR FredrikR skrev:
Dosorna spikas/skruvas i 45x45an.
Eller med regelfästen.
[bild]
Enkelt tack!
Jag kommer att ha liggandes reglar, fungerar det ändå? Antar att de går och vrida och vända så de passar..

Nilsanni Nilsanni skrev:
Enkelt tack!
Jag kommer att ha liggandes reglar, fungerar det ändå? Antar att de går och vrida och vända så de passar..
Funkar absolut. 👍

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Då dök en till tanke upp.. Om man drar all el i installationskiktet, hur ska då VP-rören ligga? Ska de fästas med klammer vid sidan av läkten?
Eller sätter man det med klammer på reglarna och spikar igenom plasten?

Nilsanni Nilsanni skrev:
Då dök en till tanke upp.. Om man drar all el i installationskiktet, hur ska då VP-rören ligga? Ska de fästas med klammer vid sidan av läkten?
Eller sätter man det med klammer på reglarna och spikar igenom plasten?
Ska du inte använda slang?

Du fäster klammern i det du använder för att skapa ett installationsskikt, läkt eller 45x45.
Kan inte tänka mig att det är hela världen om du sätter någon klammer mot stående regel heller då klammern tätar mot plasten.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Jo slang, jag som blandar ihop begreppen. Det gråa flexröret nedan tänker jag på.
Bra, tack!!
Grått flexrör rullat i en stor spole på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.