Hej,
Håller på att installera en diskmaskin, men stöter på problem med vattenläckage som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: https://www.clasohlson.com/se/Rordelar,-bussning/p/30-7726.
Tyvärr läcker vattnet, och jag har kontrollerat att det finns en packning i botten av den ”röda muttern”.
Kan problemet vara att det inte går att snurra ihop delarna helt tätt, att jag saknar någon annan typ av packning, eller att det behövs någon helt annan del för att koppla ihop än den jag använt mig av? Vad tror ni?
Stort tack på förhand!
Håller på att installera en diskmaskin, men stöter på problem med vattenläckage som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: https://www.clasohlson.com/se/Rordelar,-bussning/p/30-7726.
Tyvärr läcker vattnet, och jag har kontrollerat att det finns en packning i botten av den ”röda muttern”.
Kan problemet vara att det inte går att snurra ihop delarna helt tätt, att jag saknar någon annan typ av packning, eller att det behövs någon helt annan del för att koppla ihop än den jag använt mig av? Vad tror ni?
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
😀Jag tror på fel koppling.
Jag har kopplat flera sådana där aldrig behövt tejp.
Men vill man täta gängor osv som inte är tight nog kan det funka men använd lin istället för tejp.
Gängtejp är kleti och pletis metod, ingem vill väll vara en sån
Jag har kopplat flera sådana där aldrig behövt tejp.
Men vill man täta gängor osv som inte är tight nog kan det funka men använd lin istället för tejp.
Gängtejp är kleti och pletis metod, ingem vill väll vara en sån
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
fel adapterA Anton_n skrev:Hej,
Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: [länk].
Stort tack på förhand!
[bild][bild][bild]
du sakll ha en med ansats och gummipackning på 1/2" sidan
finns i olika material och utseenden
detta är en
https://www.power.se/vitvaror/tvatt...MIwMyonIKWlwMVQQuiAx3r_w9fEAQYAyABEgJ_U_D_BwE
Håller med föregående skribent.
Använd rätt prylar
Slätänden på kopparrörets anslutning. Visar med röd pil hur den ska täta mot en packning i en koppling/adapter;
Gängtape är skit.
Lin och pasta är bättre, men funkar dåligt på kopplingar som inte är avseda för tape/lin.
Använd rätt prylar
Slätänden på kopparrörets anslutning. Visar med röd pil hur den ska täta mot en packning i en koppling/adapter;
Logga in
Skapa konto
Gängtape är skit.
Lin och pasta är bättre, men funkar dåligt på kopplingar som inte är avseda för tape/lin.
Det är en sån här du ska ha, kapa röret och montera, Biltema Artnr. 84-475. Den koppling som sitter ska ha en kona som tätar mot röret och inte muttern. Sen om det är 10 eller 12mm på röret går inte att se.A Anton_n skrev:Hej,
Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: [länk].
Stort tack på förhand!
[bild][bild][bild]
Fel Att nr 84-476 ska det vara 10 mm kläm och 1/2 tum ytter, du måste använda gängtejp på 1/2 tums sidan.rovil skrev:
Det ska inte va någon gängejp eller lin alls! Rätt koppling har bara en packning.
om ni inte kan så ge inte råd heller blir bara
om ni inte kan så ge inte råd heller blir bara
Du pratar i nattmössan. Somna om…rovil skrev: