Hej,

Håller på att installera en diskmaskin, men stöter på problem med vattenläckage som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.

Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: https://www.clasohlson.com/se/Rordelar,-bussning/p/30-7726.

Tyvärr läcker vattnet, och jag har kontrollerat att det finns en packning i botten av den ”röda muttern”.

Kan problemet vara att det inte går att snurra ihop delarna helt tätt, att jag saknar någon annan typ av packning, eller att det behövs någon helt annan del för att koppla ihop än den jag använt mig av? Vad tror ni?

Stort tack på förhand!
Kopparrör med gängor monterat på en grå plastledning under en diskbänk. Röret ser ut att vara anslutet till en avloppsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller i en diskmaskinslang med en aquastop-koppling och röd mutter, visande en tätning vid anslutningen.
Skapa konto
Kopparrör med gängor anslutet till en grå plaströrkoppling och en röd mutter under diskbänken, del av diskmaskinsinstallation.
Skapa konto

A Anton_n skrev:
Vad tror ni?
Svar: Att du använt för lite tejp. Och att du inte vet exakt var det läcker, för då hade du skrivit det.

Tips: Kolla exakt var det läcker, och gå vidare med den informationen.

• Gilla
  • Haha
Börje1950 och 3 till
  • Laddar…
Hej! Tack för svar. När allt är åtdraget så hårt det går så kommer vattnet upp mellan bussningen och kopplingen i änden på kopparröret.

A Anton_n skrev:
Hej! Tack för svar. När allt är åtdraget så hårt det går så kommer vattnet upp mellan bussningen och kopplingen i änden på kopparröret.
Du ska inte behöva dra åt allt det går, det ska finnas en del gänga kvar.
Mer tejp, det ska gå trögt att dra.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
😀Jag tror på fel koppling.
Jag har kopplat flera sådana där aldrig behövt tejp.
Men vill man täta gängor osv som inte är tight nog kan det funka men använd lin istället för tejp.
Gängtejp är kleti och pletis metod, ingem vill väll vara en sån

• Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
använd lin istället för tejp.
Gängtejp är kleti och pletis metod, ingem vill väll vara en sån
Man är den man är...
Kreti och pleti använder Loctite 55, för det har de sett att proffsen gör.

• Haha
  • Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Var exakt läcker det. Visa med en pil på ditt foto. Sen kan du ta toapapper och torka, då syns det direkt var det läcker.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
A Anton_n skrev:
Hej,

Håller på att installera en diskmaskin, men stöter på problem med vattenläckage som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.

Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: [länk].

Tyvärr läcker vattnet, och jag har kontrollerat att det finns en packning i botten av den ”röda muttern”.

Kan problemet vara att det inte går att snurra ihop delarna helt tätt, att jag saknar någon annan typ av packning, eller att det behövs någon helt annan del för att koppla ihop än den jag använt mig av? Vad tror ni?

Stort tack på förhand!
[bild][bild][bild]
fel adapter
du sakll ha en med ansats och gummipackning på 1/2" sidan
finns i olika material och utseenden
detta är en
https://www.power.se/vitvaror/tvatt...MIwMyonIKWlwMVQQuiAx3r_w9fEAQYAyABEgJ_U_D_BwE

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Anton_n skrev:
byt adapter till en som det skall vara

D Dilato skrev:
Du ska inte behöva dra åt allt det går, det ska finnas en del gänga kvar.
Mer tejp, det ska gå trögt att dra.
skall bara dras med handkraft med rätt adapter

• Gilla
John PL och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående skribent.
Använd rätt prylar

Slätänden på kopparrörets anslutning. Visar med röd pil hur den ska täta mot en packning i en koppling/adapter;
En kopparrörsanslutning markerad med en röd pil visar hur änden ska täta mot en packning i en koppling eller adapter.
Skapa konto

Gängtape är skit.
Lin och pasta är bättre, men funkar dåligt på kopplingar som inte är avseda för tape/lin.

blackarrow blackarrow skrev:
Gängtape är skit.
Lin och pasta är bättre, men funkar dåligt på kopplingar som inte är avseda för tape/lin.
Det är väl därför man använder Loctite 55, som proffsen gör.

• Haha
  • Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
A Anton_n skrev:
Hej,

Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: [länk].

Stort tack på förhand!
[bild][bild][bild]
Det är en sån här du ska ha, kapa röret och montera, Biltema Artnr. 84-475. Den koppling som sitter ska ha en kona som tätar mot röret och inte muttern. Sen om det är 10 eller 12mm på röret går inte att se.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
rovil rovil skrev:
Det är en sån här du ska ha, kapa röret och montera, Biltema Artnr. 84-475. Den koppling som sitter ska ha en kona som tätar mot röret och inte muttern. Sen om det är 10 eller 12mm på röret går inte att se.
Fel Att nr 84-476 ska det vara 10 mm kläm och 1/2 tum ytter, du måste använda gängtejp på 1/2 tums sidan.

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
Det ska inte va någon gängejp eller lin alls! Rätt koppling har bara en packning.
om ni inte kan så ge inte råd heller blir bara
rovil rovil skrev:
Du pratar i nattmössan. Somna om…

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.