Hej

Jag tänkte kolla med er vad som är rimligt att betala för en nyinstallation av en liten elcentral i ett garage.

Idag går det en enkel 10A säkring från huvudskåpet in till garaget som har hand om allt vad heter belysning och vägguttag men nu är tanken att införskaffa svets och kompressor på 3-fas så då är det dags att fixa JFB samt några 3-fas uttag

Jag undrar vad som är en rimlig peng att betala för det här jobbet?

Jobbet i fråga blir att montera 3st Daizedproppar i huvudskåpet, gå in med en utanpåliggande kabel 100cm till en ny central i garaget och sedan från centralen till en kopplingsdosa för 3-fas. Den nuvarande 10A säkringen i skåpet tas då bort och kabeln får kopplas till en av de 3 tomma 10A dvärgarna i skåpet

Jag har spanat lite på Hagers färdigbyggda central GD113SF med 3x10A, JFB samt HB i och att man sedan kompletera den med en 3x16A säkring. Då landar materialet för centralen på 2000kr och jag kan ha nuvarande uttag och belysning på 10A och sedan ha 3-fas uttagen med 1-fas 16A på ovansidan på egen grupp. GD118SF skulle kunna funka med och då hamnar vi på ca 2200 med extra 3x16A

Hur stort jobb skulle ni uppskatta att det är? Centralen kommer ju färdigbyggd förutom 3x16 samt inga hål i väggen behöver borras. Kabeln till kopplingsdosan uppskattas med till ca 100cm och EQLQ kabel finns att tillgå

Gäller i Östergötland om det påverkar kalkylen

God jul på er kära vänner! :)

Det är en lite svår fråga. Oavsett elcentral ska alltid nya anslutningar kopplas via jfb. Har du högre ingående ström så måste denna nedsäkras så att kabeln klarar av vad den är specad för. I mitt fall på landet där jag själv grävde ned kabelröret och la ner kabeln så gick det på 12500 kr. Då var det kanske totalt 9 meter klamring samt två skåp. En för utgående som säkrades ned 20 A till 16A och ett skåp som sitter i garaget. Bara skåpen fick jag betala 5000 kr för. Sen kostade kabeln runt 2800 kr för 25 m kabel. 1200 kr för kabelskyddröret. Sen lite andra grejer för tusenlappen som kabelskydd. Så själva installationsarbetet motsvarade 4 arbetstimmar. Hade kostat betydligt mer om jag inte själv hade varit med och grävt.

E
Är inte riktigt med hur du menar men jag gissar så här:
Ny huvudledning från din central in till garaget 1 meter där en mindre central monteras. Därifrån kopplas befintliga enfas grupp samt kompletteras med ett eller annat trefas uttag.

Ska jordfelsbrytare monteras på din huvudcentral i samband med detta?

Det låter som att detta lätt ska gå att klara på en arbetsdag, har du möjlighet till ROT kan du kanske dra av ytterligare 30% av arbetskostnaden. Och så vad timpengen nu är, vi kan säga 500 kronor i timmer samt lite transportkostnader, tar det en eller två timmar fram och tillbaka till din bostad.

Men prata med elektrikern först, förklara hur du tänker med materialet. Snåla inte med matningen, fortare än du tror behövs måhända ladduttag.

• Gilla
LordJN
  • Laddar…
Jag förtydligar. Detta handlar alltså om centralen där strömmen kommer in till tomten och huvudsäkringarna sitter. Den går sedan med 3x20A till huset och 1X10A till garaget. I huset sitter en ny central med 3 JFB, PSA till kyl/frys mm så det behövs ej någon JFB i inkommande skåp.

Jag fixar foton

E
L LordJN skrev:
Jag förtydligar. Detta handlar alltså om centralen där strömmen kommer in till tomten och huvudsäkringarna sitter. Den går sedan med 3x20A till huset och 1X10A till garaget. I huset sitter en ny central med 3 JFB, PSA till kyl/frys mm så det behövs ej någon JFB i inkommande skåp.

Jag fixar foton
Okej, då vill du alltså uppgradera din garagematning från fasadmätarskåpet till en trefas matning som säkras 3x16/20A eller läggs direkt bakom befintliga 3x25A och kabel dragning verkar utföras enkelt.

Som du skriver behövs bara jordfelsbrytare i garagecentralen. Och så lite nyinstallation i garaget, inget omfattande, enkel utanpåliggande förläggning.

Bilder är alltid bra men jag kan inte se att detta ska kunna ta längre tid än en arbetsdag, möjligen att någon ska ut och titta men det bör kunna läggas på.

Och bor du 1h bort så är det viktigt att exakt allt material är på plats så fundera noga annars kan du förlora 2-3h.

Skulle det gå snabbare är det bara bonus men detta med eget materiel är en lite känslig fråga men hittar du någon redig och kör Hager som du skriver bör det lösa sig bra också.

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Okej, då vill du alltså uppgradera din garagematning från fasadmätarskåpet till en trefas matning som säkras 3x16A eller läggs direkt bakom befintliga 3x25A och kabel dragning verkar utföras enkelt.

Som du skriver behövs bara jordfelsbrytare i garagecentralen. Och så lite nyinstallation i garaget, inget omfattande, enkel utanpåliggande förläggning.

Bilder är alltid bra men jag kan inte se att detta ska kunna ta längre tid än en arbetsdag, möjligen att någon ska ut och titta men det bör kunna läggas på.

Och bor du 1h bort så är det viktigt att exakt allt material är på plats så fundera noga annars kan du förlora 2-3h.

Skulle det gå snabbare är det bara bonus men detta med eget materiel är en lite känslig fråga men hittar du någon redig och kör Hager som du skriver bör det lösa sig bra också.
Elektrikern jag anlitar kör bara Hager, han har tillgång till att köpa grejerna och får stå för handlandet och komma med stora bilen så det finns lote smått o gott om man skulle missat något. Detta var lite mer att jag ville få kött på benen ang arbetstiden. Delarna har jag koll på vad som behövs i stora drag för att kunna projektera den delen av kostnaden :)

Som bilden visar så är vänstra raden inkommande till mätarakåpet och högra sidan är utgående. Sitter endast säkring i den översta och tanken är då att byta ut den mot 3x20A, dra 20A till insidan, använda/utvidga befintliga hålet uppe till vänster i bilden och sedan säkra ner i den nya centralen på insidan.

Som ni nämnde så är det ju bra o dra in kabel för samma säkring som jag har huvudsäkring för att vara beredd på elbilsladdning mm.

Ska man passa på att dra kabel som klarar 25A utifall man säkrar upp i framtiden o har 1-2 laddbara bilar på uppfarten?

Det känns som en liten kostnad om det dras drygt en meter med 6mm2 eller 4mm2?

• Elcentral med inkommande och utgående ledningar ovanför, verktyg till höger och några kablar samt föremål förvarat nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar och kablar, vänstra raden inkommande och högra utgående, 20A smältsäkringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Okej, blir lite tydligare med bild. Där kommer säkert bra svar imorgon bitti men så länge:

Du har 3x20A huvudsäkring idag, mest troligt möjligt att säkra upp 3x25A.

Jag ser ingen mening att ha separat avsäkring egentligen men är det smidigt så är det ok, i värsta fall löser huvudsäkrringen vid överbelastning eller bägge löser vid fel.

5G6 kan du dra, tror även det är billigare än udda 5G4.

Bra att du har kontakt med elektriker, jag har svårt att se att denne ska behöva göra mer än ett besök enligt förutsättningarna du beskriver.

Kanske du sätta kaplingen ovanför mätarskåpet om det får plats och är smidigt, är det någon gammal 100Koll grej som står där?

Felsökning av jordfel i garaget kan tillkomma men borde inte vara något större, du kan gå genom och kolla först exempelvis utomhusbelysning.

E El-Löken66 skrev:
Okej, blir lite tydligare med bild. Där kommer säkert bra svar imorgon bitti men så länge:

Du har 3x20A huvudsäkring idag, mest troligt möjligt att säkra upp 3x25A.

Jag ser ingen mening att ha separat avsäkring egentligen men är det smidigt så är det ok, i värsta fall löser huvudsäkrringen vid överbelastning eller bägge löser vid fel.

5G6 kan du dra, tror även det är billigare än udda 5G4.

Bra att du har kontakt med elektriker, jag har svårt att se att denne ska behöva göra mer än ett besök enligt förutsättningarna du beskriver.

Kanske du sätta kaplingen ovanför mätarskåpet om det får plats och är smidigt, är det någon gammal 100Koll grej som står där?

Felsökning av jordfel i garaget kan tillkomma men borde inte vara något större, du kan gå genom och kolla först exempelvis utomhusbelysning.
Stämmer att det är en 100Koll, den är bara o kasta men den har inte direkt stått i vägen så den vart kvar när tjänsten togs ur bruk. Kör en Sparsnäs på IR-ögat på mätaren i huset då elen som förbrukas i garaget på ett år är försumbar :)

All belysning styrs inifrån huset så det handlar i dagsläget bara om 4st lysrörsarmaturer och 2st utanpåliggande väguttag om 1 respektive 4 utgångar. Borde vara rätt lugnt tänker jag :)

Tack så jättemycket för all hjälp!

God jul på er! :D

KristinaRT
Vi gjorde något liknande m garaget i somras; bytte gamla skåpet mot nytt, säkrade upp till 16 och satte 3-fas. Ligger som undercentral till huvudcentralen i huset så vi fick dra ny kabel ut till garaget.

Vi grävde själv ner rör (gammal kabel gick direkt i marken :surprised: så vi fick fixa ny sträckning), gjorde ordentlig genomgång av kabel in till garage, drog kabel till plats för skåpet. Självklart med godkännande av elektrikern. Han kopplade in kabel i huvudcentral, bytte säkring i denna, samt kopplade in allt i undercentralen.

Han fixade skåpet, 3-fas uttag och kabel men vi hade alla säkringar och kabelskyddsrör).

Han tog oss mellan andra jobb så han kom två dagar i följd men det tog inte många timmar. Slutkostnad e rot var runt 5000.

• Gilla
LordJN
  • Laddar…
L LordJN skrev:
Jobbet i fråga blir att montera 3st Daizedproppar i huvudskåpet, gå in med en utanpåliggande kabel 100cm till en ny central i garaget och sedan från centralen till en kopplingsdosa för 3-fas. Den nuvarande 10A säkringen i skåpet tas då bort och kabeln får kopplas till en av de 3 tomma 10A dvärgarna i skåpet
Du har alltså garaget vägg i vägg med mätarskåpet? Då är det en no-brainer att förlägga en 5G6 mellan mätarskåp och central, utan några huvudsäkringar i mätarskåpet. Den kabeln hamnar då parallellt med kabeln till huset, direkt under mätarsäkringarna. (Mätarsäkringar till vänster i mätarskåpet, huvudsäkringar till höger).

Till den nya elcentralen i garaget vill du alltså koppla befintlig belysning enfasuttag, och dessutom ett eller några CEE-uttag? Jag hänger inte riktigt med på vad du beskriver. Vad ska den trefasiga kopplingsdosan användas till?

Jag skulle grovt uppskatta denna installation till fyra timmar, beroende på omfattningen av nya gruppledningar i garaget.

• Gilla
Mange_64
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså garaget vägg i vägg med mätarskåpet? Då är det en no-brainer att förlägga en 5G6 mellan mätarskåp och central, utan några huvudsäkringar i mätarskåpet. Den kabeln hamnar då parallellt med kabeln till huset, direkt under mätarsäkringarna. (Mätarsäkringar till vänster i mätarskåpet, huvudsäkringar till höger).

Till den nya elcentralen i garaget vill du alltså koppla befintlig belysning enfasuttag, och dessutom ett eller några CEE-uttag? Jag hänger inte riktigt med på vad du beskriver. Vad ska den trefasiga kopplingsdosan användas till?

Jag skulle grovt uppskatta denna installation till fyra timmar, beroende på omfattningen av nya gruppledningar i garaget.
Det är absolut inget konstigt som ska göras. Hade det inte varit behörighetskrav skulle jag ge mig på det själv...

De uttagen och belysningen som redan ligger på 10A säkringen i huvudskåpet idag kommer få egen 10A dvärgbrytare i skåpet för att vara kopplade mot JFB.

Dosan är för att det ska bli 3st CEE-don 16A med Schuko ovanpå som ska kopplas in. Det har jag inte tänkt att den elektrikern ska utför just nu utan kommer att ske lite pö om pö av en annan som är utbildad. Jag vill däremot ha centralen och den delen fixad av firma just nu så det bara är att fixa flera uttag från en kopplingsdosa iställer för att man ska in till skåpet och koppla där. Dvs 5G6 från elmätarskåpet till ett nytt skåp inne. Där blir det 1X10A till befintliga uttag o belysning, 3x16A till en kopplingsdosa där den sedan kan skarvas åt olika håll i garaget beroende på vart jag vill ha mina CEE-don

Det gör mig inget att dessa 3 uttag går på samma säkring då de inte kommer användas samtidigt av flera förbrukare samt så kommer det 1-fas/16A uttaget ovanpå att få varsin fas på gruppen. Så man har 3st 16A uttag för förbrukare med hög startström som inte alltid 10A säkringen gillar i startögonblicket. Har inga förbrukare som kräver 16A konstant då jag vet om brandrisken med 16A konstant i den typen av kontakt.

Hoppas du förstår nu :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.