Hej,
Har lite huvudbry. Ska installera en liten häll med två plattor, och en kombiugn.
Ugnen kommer vad jag förstod med en vanlig kontakt monterad för vanligt 230v uttag.
Hällen trodde jag standard var 3-fas men ska installeras med enfas, tre trådar (brun, blå, jord).
Har just nu ett perilex-uttag på väggen med 3-fas, nolla, jord.
Hade från början tänkt montera ett rotuttag för häll/ugn och installera häll med perilex.
"https://www.elbutik.se/product.html...ixMqtPfSaipeUBV8rk-Q1TqsSFbElvLhoCEPAQAvD_BwE"
Hur gör man här för att få det rätt? Kommer låta elektriker fixa, men är nyfiken.
Har lite huvudbry. Ska installera en liten häll med två plattor, och en kombiugn.
Ugnen kommer vad jag förstod med en vanlig kontakt monterad för vanligt 230v uttag.
Hällen trodde jag standard var 3-fas men ska installeras med enfas, tre trådar (brun, blå, jord).
Har just nu ett perilex-uttag på väggen med 3-fas, nolla, jord.
Hade från början tänkt montera ett rotuttag för häll/ugn och installera häll med perilex.
"https://www.elbutik.se/product.html...ixMqtPfSaipeUBV8rk-Q1TqsSFbElvLhoCEPAQAvD_BwE"
Hur gör man här för att få det rätt? Kommer låta elektriker fixa, men är nyfiken.
Kopplar in den mot en fas, alla trådar i anläggningen ska kopplas, är det sedan någon som inte behövs i "apparaten" kopplar man inte den i apparaten eller i anslutningsledningen. Se sedan till att ugnen inte kopplas in på någon fas som hällen använder. Vilken färg det blir spelar ingen roll bara du håller reda på jord (gul/grön) och nolla (blå)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det här någon hypotetisk bild, det saknas väl en matande kabel för trådarna upptill går väl bara till Perilexuttaget, inte att det är vidarekopplat.Ankarstjärna skrev:
Sedan har det väl blivit lite urholkat med fullkopplat, numera är det nog vanligast att det bara är två faser i ett Perilex då ugnen är separat. (I sonens nyproducerade lägenhet var det så).
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Använd den tredje fasen, grå ledare, till schukouttaget.
Perilexuttaget ska vara fullkopplat med alla faser.
Man får i stickproppen till hällen se till att den inte använder ugnens fas.
Och vill ni verkligen ha en häll som endast kan kopplas in på en fas?? Det är ingen normal häll med normal effekt så den kan kännas begränsad om ni ofta nyttjar hela hällen.
Och vill ni verkligen ha en häll som endast kan kopplas in på en fas?? Det är ingen normal häll med normal effekt så den kan kännas begränsad om ni ofta nyttjar hela hällen.
Hällen är bara med två plattor i pentryt i en gästlägenhet, och kommer nyttjas otroligt sällanBo.Siltberg skrev:
Använd den tredje fasen, grå ledare, till schukouttaget.
Klicka här för att svara