Hej !
Min dotters induktionshäll slutade att fungera. Jag köpte en ny och tänkte installera själv. Tänkte det är väl bara att gör likadant som det var. Det var bara det att det såg lite annorlunda ut. Den trasiga hällen var kopplad enligt bild 1 med en perilexkontakt in i vägen. Den nya hällen kom med en fast kabel ut ifrån hällen enligt bild 2. Mitt mål är att koppla en perilexkontakt på den nya hällens kablar.

Skulle vilja få bekräftat att jag tänker rätt
Se bild:

Stort tack på förhand

Bild av två olika typer av anslutningar för en induktionshäll samt en perilexkontakt. Visar färgkodade kablar i bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inga bilder.
 
nu kom det :-)
 
Jag tycker att dottern ska vända sig till försäljaren och be om en häll som är kopplad för Svenska förhållanden och inte för Holländska.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den är köpt på Ikea i stockholm
 
Den är kopplad för Holland.
 
Så hur ska jag koppla den nya om det har fungerat bra med den gamla i flera år
 
E elmont skrev:
Den är kopplad för Holland.
de är ju ine ens samma färg på höljet i båda ändarna, och inte på de enskilda kablarna heller, är de samma kabel?
 
Purre
Bilder på kopplingsscheman underlättar en hel del.
 
  • Gilla
solidbase
  • Laddar…
Schematisk bild som visar kopplingsdiagram för 220-240V, med färgkodade ledningar markerade L1, N, E och L1, L2, L3, N, E för trefas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar ledningsdragning för elektrisk installation med märkningar för 230V och 380-415V, inklusive färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa bilder hängde på kabeln
 
Purre Purre skrev:
Bilder på kopplingsscheman underlättar en hel del.
Ja, precis.
Är nya hällen gjord för två faser och nolla?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis.
Är nya hällen gjord för två faser och nolla?
ja, eller enfas 230v
koppla enligt alternativ 4 om du har två faser.
Du behöver inte två kablar på nollan, det räcker med en..blå.
 
Blir det rätt i perilexkontakten om jag gör som min skiss ?
 
D
B Black45 skrev:
Blir det rätt i perilexkontakten om jag gör som min skiss ?
Ja, om det innebär att N-blecket kommer in på avsedd plats i perilexuttaget (uppe till vänster på uttaget).
.
 
D Dilato skrev:
ja, eller enfas 230v
koppla enligt alternativ 4 om du har två faser.
Du behöver inte två kablar på nollan, det räcker med en..blå.
Det beror ju på hur det är kopplat i hällen. Kommer det med färdig kabel så lär det inte finnas någon plint utan det är fastlött och man behöver öppna hällen för att kolla (om det ens går) 2 ledare sitter ihop som det är just nu med en kabelsko, jag hade behållit det så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.