Jag har inte läst alla inlägg men om motorn är obelastad märks inte minsta skillnad på varvtalet mellan Y och D motorn går nästan cynkront.

Den ydstart jag har mest erfarenhet sv är en vedkap. På den hörs det tydligt när man slår om till D läget. Men varvtalsskillnaden är ju marginell.

JA vid belastad motor hörs det tydligt.

Jag pratar om en obelastad. Enbart en sågklinga via remtransmission.

Hallå alla!

Vad kul med så många infallsvinklar och olika försök till problemlösning.

Jag har inte jobbat jättemycket med motorer men kan absolut grunderna.

Jag var på plats igår för att kontrollera lindningarna en extra gång, mätte då även strömmen och konstaterade att y-d starten fungerade fint trots att motorn gick väldigt lågt. Enligt märkskylt skulle den gå på 3000 rpm, för min del har jag inte något att referera till men ägaren till pumpen refererade till att hela skjulet skulle skaka och det gjorde det inte :)

Jag mätte även spänningen och hade då 400 v över resp linning.

Nästa steg som vi gjorde var att vi pumpade upp väldigt mycket mer vatten till pumpen som motorn drar, efter att vi gjort det och öppnat ventilerna fullt så drog motorn igång och upp i kraft.

Problemet var alltså att motorn hade inget motstånd att arbeta mot. Den hoppade direkt upp och drog nu sin rätta ström.

Tack för all hjälp och extra tack till Uffe som var snabb med att rita bilder och förklarade, hoppas jag kan ge tillbaka lite kunskap i andra frågor.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
3000rpm kan inte stämma.

Motorn gick med andra ord precis som den skulle hela tiden.

P
Vanligheten är att en motor startas i Y läge och där är den 690 Volt.För att sedan kopplas om till Delta där blir den 400 volt-
Att man gör så är att det inte blir så hög startström och man bör ha reda på varje tråd.Sextrådar i från motorn och här är det noga att man märker upp dom.3000 rpm är en 2 polig motor.

Asynkronmotorer brukar inte vara märkta med synkront varvtal. Utan det varvtal de har vid användning. Vilket snarare borde vara typ 2960rpm eller något år det hållet för en tvåpolig motor.

R
Det är väl inget att tjafsa om ett varvtal 3000 , 2960 ellerr annat , det var inte det som var frågan
TS du ska koppla enligt schemat som Uffe A och Snaggetooth visar , går den inte upp varv en del
så kan det vara så att D-kontaktorn inte går in , det är Y-kontaktorn som ska släppa och koppla i
D-kontaktorn via tidrelä av något slag , ett på huvudkontaktorn eller ett frimonterat
Du får kontrollera vad som händer , enkelt att se på kontaktorerna

Har du missat inlägg #50?

R
D Daniel 109 skrev:
Har du missat inlägg #50?
Svar nej men tjafsa om något varvtal hit eller dit som i ditt fall är 10 varv/min är inte bra .
Sen om den inte varvar mer än ex . 1500 så är det något annat fel som ska undersökas

Nej, 40varv per minut. Men det var inte det jag syftade på. Jag syftade på att TS konstaterat att motorn går som det ska och problemet var att pumpen inte var vattenfylld. Så dina tips var inte riktigt relevanta.

R
D Daniel 109 skrev:
Så dina tips var inte riktigt relevanta.
I vilket inlägg då

R
D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte något om vatten eller inte i pumpen enbart angående vad som kan var när TS talar om
varvtal och inkoppling
Om det är något fel på den funktionsbeskrivning jag skrivit så säg var felet är eftersom du framhäver att det inte är relevant på ett bestämt sätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.