14 142 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Installation av Y D motor
Kolla om det verkligen är på detta sättet. Ett tänkbart fel är att du har olika typ av motorplint i motorerna. En normal motorplint brukar vad jag vet inte vara märkt som rävlyan skriver i bilden utan som Uffe A ritar. Här är en bild från nätetR rävlyan skrev:

Notera hur lasterna ligger och hur plintarna är märkta. Om du har lagt samma fas till plintarna parvis borde det dock bli bomkortis och säkringen borde lösa.
Titta på märkningen på de olika motorplintarna. Mät också gärna så du vet hur det hänger ihop.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 835 inlägg
Du kan ju enkelt mäta över varje lindningarna för att se om den gått över i D-läge (400 V) och att alla lindningar har spänning, U1 - U2 etc. Utgå där ifrån tommibs skiss av plinten. Om den startat i Y-läge så bör alla lindningar vara hela.
Vadå bomkortis??tommib skrev:
Kolla om det verkligen är på detta sättet. Ett tänkbart fel är att du har olika typ av motorplint i motorerna. En normal motorplint brukar vad jag vet inte vara märkt som rävlyan skriver i bilden utan som Uffe A ritar. Här är en bild från nätet
[bild]
Notera hur lasterna ligger och hur plintarna är märkta. Om du har lagt samma fas till plintarna parvis borde det dock bli bomkortis och säkringen borde lösa.
Titta på märkningen på de olika motorplintarna. Mät också gärna så du vet hur det hänger ihop.
Samma fas till v1 och v2 innebär att potentialen över lindningen blir 0V men det blir inte ens en pytteliten kortis
Redigerat:
Meh.... jag blandade bort mig själv när jag tittade på bilden med blecken.... Tänkte att två faser kommer bli sammankopplade i en punkt (eftersom V1 och U2 (t.ex) är ihopkopplade i D-koppling. Så blir det dock bara med bleck. Med kontaktor så kommer det inte bli på det sättet.
Givetvis blir det som du säger med 0V över en lindning om man förväxlar en "etta" och en "tvåa".
*pudlar med båda benen i luften*
Givetvis blir det som du säger med 0V över en lindning om man förväxlar en "etta" och en "tvåa".
*pudlar med båda benen i luften*
Du får reklamera den bilden till den som lagt upp den. Den nedersta polen längst till höger där står det w2 istället för w1tommib skrev:
Kolla om det verkligen är på detta sättet. Ett tänkbart fel är att du har olika typ av motorplint i motorerna. En normal motorplint brukar vad jag vet inte vara märkt som rävlyan skriver i bilden utan som Uffe A ritar. Här är en bild från nätet
[bild]
Jo, jag såg det också... Men just det bortsåg jag ifrån så jag kan inte ens skylla på det... Jag tänkte helt enkelt att kontaktorerna gör samma som blecken i en fast Y/D-koppling men det gör de ju inte.
:facepalm:
:facepalm:
Jo det är just det de gör.
Nej, inte i D-läge. Kontaktorn kopplar inte ihop punkterna som är mot varandra (ex. vis U1-W2) utan den kopplar bara in en annan fas på W2 (eller samma om man blandat ihop tåtarna). Det gör att man inte får kontakt mellan faserna mer än genom lindningarna.
I Y-läge kopplas alla plintar på "2"-sidan ihop men inte heller då blir det kortslutning eftersom man inte lägger dubbelt på plintarna (sex ledare in, sex plintar).
Det var just därför jag blev förvirrad...
I Y-läge kopplas alla plintar på "2"-sidan ihop men inte heller då blir det kortslutning eftersom man inte lägger dubbelt på plintarna (sex ledare in, sex plintar).
Det var just därför jag blev förvirrad...