Byggahus.se

Seriekoppling eller parallellkoppling

1. D
    Medlem · 15 inlägg

davva36

Medlem
    :) Hejsan! Funderar om jag ska serie eller parallellkoppla mina (2) 500l ackar.
    Har en kombipanna med laddomat 4030 och undrar vad det finns för för eller nackdelar vid respektive kopplingssätt.Tacksam för svar och åsikter.

2. H
    Medlem · 287 inlägg

hlaoa

Medlem

Re: Seriekoppling eller parallellkoppling

Enligt CTC så skall man koppla så att man kan köra både i serie och paralellt för att få ut maximalt av sina acktankar. Man skall då köra paralellt på sommaren när ingen värme behövs i huset och i serie på vintern när värme behövs. Jag har kopplat mina tankar så, men jag har inte testat hur seriekopplat fungerar eftersom jag nyss kopplat in tankarna och inte behövt någon värme i huset. Jag har däremot testat att ladda tankarna med både serie och paralell kopplat och skiktningen fungerar utmärkt vid laddning i båda fallen. Så jag kan rekomendera dig att koppla som CTC säger, då har du ju möjlighet att själv testa vilket som är bäst i ditt fall. Det kostar inte så många kronor extra att koppla så. /// Håkan

3. S
    Medlem · 218 inlägg

S3

Medlem

Om man ska tro ÄFAB så är det seriekoppling som gäller i ditt fall då du har din vvb i pannan.

Den här texten har jag klippt ut från ÄFAB's hemsida.

Vi lärare på energiprogrammet i Hudiksvall har kommit i dispyt om hur mad ska koppla flera acctankar för att få maximalt utbyte av volymen. Jag hävdar att de ska kopplas i serie diagonalt så att skiktet flyttar sig från från tank till tank.

Svar: Du har både rätt och fel (!)
    Du har rätt därför att: Seriekoppling innebär vinster (större än man ofta tror) på strålningsförluster från tankarna genom att dels ytterväggsytan i förhållande till värmd tankvolym blir mindre och dels genom att kopplingen mellan tankarna upptill inte blir varmhållna i onödan. Dessutom är det oftare lättare att bibehålla en bra skiktning i tankarna om man använder seriekoppling. Så länge ackumulatorvolymen endast används för värmeproduktion är det alltid bäst med seriekoppling.  
    Men om ackumulatorvolymen även innehåller en varmvattenberedning blir det genast besvärligare. Seriekopplade ackumulatortankar kommer att fungera utmärkt vid uppladdning. Men när du skall ladda ur tankarna är det meningen att du skall vända flödesriktningen så att radiatorreturen (kallaste vattnet) går in i botten på den sista tanken och pressar tillbaka vatten från tanktoppen till botten på föregående tank osv. Detta fungerar så länge värmebehovet är större än tappvarmvattenbehovet.
    Men du har fel vår, sommar och höst: Under förutsättning också att varmvattenbehovet tömmer den första tanken tanken på värme snabbare än man får "påfyllning" från tank 2, 3 osv. Finns enbart ett behov av varmvatten kan man ladda alla tankar men bara ladda ur den första eftersom varmare vatten i toppen på tank två av naturlagarna inte kan falla genom det kallare vattnet till botten på tank 1. Det är av de anledningen som man nästan alltid använder parallellkoppling om man har flera tankar. Då kommunicerar tankarna med varandra och man kan både ladda- och ladda ur- hela vattenvolymen.
    I det fall att ackumulatorvolymen är betydligt större än vad ett fullt vedinlägg i pannan producerar i värme gör man ofta en kombination av serie- och paralellkoppling. T ex om man har 4 st 750 lit acktankar, så lägger man de två första (1 500 liter) på parallellkoppling (används sommartid för varmvatten) och sedan efterföljande tankar på serie. Men man ser alltid till att man kan ta emot - och ladda ur - vad minst ett fullt vedinlägg producerar i energi.  
    CTC system Vemax var både en kombination av serie- och parallellkoppling, där man på samma tankar kopplade både parallell (topp mot topp) och serie (topp till botten). Sedan kunde användaren med hjälp av avstängningsventiler välja hur man vill nyttja tankarna. Vintertid serie- och sommartid parallellkoppling. Problemet var då bara att dels kunde inte installatören inte alltid förklara skillnaden för kunden och dels blev hela installationen onödigt dyr. Bättre är då att satsa på en bättre isolering av tankarna och en parallellkoppling.

4. D
    Medlem · 15 inlägg

davva36

Medlem

Tackar och bockar för de utförliga svaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.