Tjena.
Jag har köpt mig en ny spis kassett i gjutjärn som skall ersätta den gamla som förra ägaren förmodligen gjorde i slöjden någon gång på 1800 talet.
Installationsanvisningen säger att rökröret ej får muras fast pga. risk för sprickbildning. Att man endast skall täta med isolering runt.
Butiken säger att man skall ha isolering runt samt gjuta fast det så att det blir en "tratt" mellan befintlig rökkanal och nya rökröret. Tratten skall vara där för att sotarens rens boll och sot rester skall komma ner i kaminen och inte lägga sig i något hörn inne i kanalen.
Jag vill lösa det enl. bifogad bild. Dvs enl butikens rek minus isolering. Varför skall man ha isolering runt om röret ändå gjuts fast?
Monteringsanvisningen:
https://keddy.se/wp-content/uploads/2023/05/SK1000-2000-SE-rev2.pdf