Hej, jag ska dra om lite el i köket och hade en elektriker sim kolla på jobbet. allt gick bra till det kom till hällen, det är en inbyggnads inductionshäll på 7200W och 230V finns bild bifogad. Jag har köpt den begagnat. Han tyckte att denna häll skulle kopplas med 30A och att han aldrig sett nått liknande, och eftersom jag har bara 1-fas i lägenheten visste han inte om det var möjligt att installera den. jag var i kontakt med tillverkaren som sa att hällen kopplas bäst som 2-fas 16A. Jag berätta detta för honom och han sa att detta inte kunde stämma.
Jag är jätte förvirrad, han har behörigheten och verkar kunna sin grej. Men är det verkligen så krångligt??
tack på förhand
Jag är jätte förvirrad, han har behörigheten och verkar kunna sin grej. Men är det verkligen så krångligt??
tack på förhand
Sitter med telefonen, misstänker följande:
Tillverkaren menar att det är bäst att koppla den till "två enfasmatningar med gemensam nolla", medans elektrikern tror att tillverkaren menar "mellan två faser utan nolla".
Hällen har två separata enfasdelar i sig, två plattor och elektroniken på en matning och dom andra två plattorna på en annan matning. Nollorna på båda delarna kopplas till en och samma nolla i väggen, ena delen av hällen kopplas till en fas, andra delen av hällen kopplas till en annan fas, på så sätt får man den tvåfasmatad.
Tillverkaren menar att det är bäst att koppla den till "två enfasmatningar med gemensam nolla", medans elektrikern tror att tillverkaren menar "mellan två faser utan nolla".
Hällen har två separata enfasdelar i sig, två plattor och elektroniken på en matning och dom andra två plattorna på en annan matning. Nollorna på båda delarna kopplas till en och samma nolla i väggen, ena delen av hällen kopplas till en fas, andra delen av hällen kopplas till en annan fas, på så sätt får man den tvåfasmatad.
Jag hade också bara 1 fas i mon förra lägenhet och hade då 25A (230V x 25A = 5750W). Det funkade. Idag kan man på många hällar ställa in max effektuttag. Siemens kallar det Power management tror jag. Det Bosch rekommenderar förstår jag. Klart det är bättre att driva hällen med två faser. En fas till de två vänsta plattorna och en till de två högra. 16A ger 3680W per fas. Två faser ger ungefär de 7200W hällen är märkt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
20A till spisen, men huvudsäkringen borde vara på 25A.
//Patrik
//Patrik
Hur är det möjligt att en behörig elektriker aldrig sett en vanlig spishäll, inkoppling av dessa är ju mer eller mindre standardiserade, har han aldrig vart på en enda villainstallation de senaste 10 åren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är mycket vanligt med enfas och 20 A säkring. Det kommer att räcka långt då du kortvarigt kan ta ut över 30 A, tillräckligt länge för att värma upp en platta. Du har ju inga alternativ annat än att be fastighetsbolaget att dra in trefas till lägenheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, hur ofta och länge kör man en platta på "booster"-läge?Bo.Siltberg skrev:
Några sekunder så är stekpannan het.
Sedan drar man ner till halv värme.
Säljaren på Cervera, där jag köpte en "non-stick" stekpanna varnade till och med för att köra hällen på högsta effekt ,p.g.a. att "non-stick"-beläggningen snabbt blir förstörd då.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det brukar alltid finnas en liten bild på sladden sim visar hur den skall kopplas in. Den blå och grå tåten sitter ihop och är nolla. Du kan se hällen som två stycken moduler som sitter sida vid sida. Optimalt är 2x16 men en 20 ampere lär inte vara något bekymmer. Detta är ju en induktionshäll som snabbt värmer upp kastrullerna.
Har han kopplat in den ännu? Se till att han får nollan rätt, elektroniken tycker inte om att bli felkopplad.
Har han kopplat in den ännu? Se till att han får nollan rätt, elektroniken tycker inte om att bli felkopplad.
Klicka här för att svara

