Det är lungt att byta men om du har ett gamalt rakuttag med inbyggd trafo så kan det bli krångligt att få dit ett vanligt uttag då dosan är både fyrkantig och större än ett uttag.

Får ta loss det och kolla hur det ser ut.

Angående JFB-kapsling. Är det någon som vet om det finns någon liten grå plåtkapsling med bara några få moduler som passar en JFB som skulle matcha en gammal plåtcentral bättre än en liten vit plastkapsling?

//Patrik

Jordfelsbrytaren är ju oftast vit så det skär sig i vilket fall? Men finns det verkligen någon normal människa som bryr sig om jordfelsbrytarkapslingen inte är i samma färg som den gamla elcentralen?

Finns uttag som ersätter rakapparatsuttag (storleksmässigt)

spinout skrev:
Jordfelsbrytaren är ju oftast vit så det skär sig i vilket fall? Men finns det verkligen någon normal människa som bryr sig om jordfelsbrytarkapslingen inte är i samma färg som den gamla elcentralen?
Jo, men en vit liten plåtkapsling då (min elcentral är vit så) eller en liten plåtkapsling med en söt liten dörr. :cool:

Sitter elcentralen i källaren eller bakom någon lucka eller något så är det väl inget att bry sig om, men är den fullt synlig vid t.ex. ytterdörren så kan det ju vara mysigt med en liten matchande plåtkapsling jämfört med en plastkapsling som ser helt annorlunda.

Är jag ensam om att tycka det?

//Patrik

spinout skrev:

Finns uttag som ersätter rakapparatsuttag (storleksmässigt)
Gör det? Hmmm Vilka?

uno83 skrev:
Antar att det är sånt här uttag man ska ha i så fall?
[länk]
Ja, precis, se där ja, det finns grejer tydligen. Sån ska du ha.

Nu är problemet bara att det inte finns jord framdraget till rakdosan :)
Det finns dock i kopplingsdosan utanför badrummet, så det bör inte vara någon stor operation att fixa till.

Glufsglufs skrev:
Ja, precis, se där ja, det finns grejer tydligen. Sån ska du ha.
Du får sluta snöa in på Elko som hemskt, Glufsglufs. ;):cool::wow:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Du får sluta snöa in på Elko som hemskt, Glufsglufs. ;):cool::wow:

//Patrik
ELKO rules!!! d^_^b:wow:

Glufsglufs skrev:
ELKO rules!!! d^_^b:wow:
Men var det verkligen det som framgick nu i slutet på denna tråd? ;):cool::wow::rolleyes:

//Patrik

GK100 skrev:
JFB sätts bara i en liten plastkapsling kloss mot lämplig sida på centralen.
Uttag för ledningarna klipps upp i plåt och plast, ledning både fram och tillbaks i samma öppning.
Se bara till att skydda dem med en bit rör eller en muff så att det inte kan skära eller skava i kanterna.
Utseendemässigt blir det oftast helt ok.
Jag har sett nåt fall där instruktionen till kapslingen tycker att man ska använda en fil istället för att klippa, för att risken är annars att plasten spricker för mycket.

Jag minns inte vad det var för skitprodukt dock...

Patrik_Hed skrev:
Jo, men en vit liten plåtkapsling då (min elcentral är vit så) eller en liten plåtkapsling med en söt liten dörr. :cool:

Sitter elcentralen i källaren eller bakom någon lucka eller något så är det väl inget att bry sig om, men är den fullt synlig vid t.ex. ytterdörren så kan det ju vara mysigt med en liten matchande plåtkapsling jämfört med en plastkapsling som ser helt annorlunda.

Är jag ensam om att tycka det?
Jag tycker att du har en poäng om det är i en hall eller liknande.

En lösning som säkert egentligen är förbjuden men jag har svårt att se nåt problem med är att skruva av locket på den gamla centralen, polera-putsa-feja ordenligt och sen måla utsidan med lämplig sprayfärg... Det är ju i alla fall en lösning som är helt överlägsen alla de fall man sett där elinstallationsprylar som penselmålats...

Patrik_Hed skrev:
Men var det verkligen det som framgick nu i slutet på denna tråd? ;):cool::wow::rolleyes:

//Patrik
Jajamensan!!!d^_^b:x:P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.