6 232 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Instalation av FKK kabel
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Tänkte förinstalera FKK kabel på vinden före isoleringen skall blåsas in.
Kabeln kommer delvis att hamna i isoleringen.
Är det lagligt/enligt normen att EJ lägga den i rör/slang
Kabeln kommer delvis att hamna i isoleringen.
Är det lagligt/enligt normen att EJ lägga den i rör/slang
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det är det väl. Dock mer tidskrävande och mer klamrande behövs. Varför använda FKK? Det är en 6-kvadratar, antar jag. Du kan köra N1XV så vida du inte ska klamra synligt en viss bit. Den är förmodligen billigare.
Utan att veta hur det ser ut så skulle jag nog dragit kabeln i ett VP-25 rör.
//Patrik
Utan att veta hur det ser ut så skulle jag nog dragit kabeln i ett VP-25 rör.
//Patrik
Vad är det för kabel? (area) Vad matar den?
Man måste inte förlägga den kabeln i VP-rör. Den får klamras fritt. Men ska utrymmet sprutas med lösull så vill man kanske inte så gärna upp dit sen för att byta kabel nästa gång.. Så då är det ju bra om det går göra nerifrån (om den går i rör hela vägen)
Man måste inte förlägga den kabeln i VP-rör. Den får klamras fritt. Men ska utrymmet sprutas med lösull så vill man kanske inte så gärna upp dit sen för att byta kabel nästa gång.. Så då är det ju bra om det går göra nerifrån (om den går i rör hela vägen)
Finns det någon tabell för strömvärden för förläggning mitt i lösull, typ minst 25 cm på alla sidor.
Jag kommer bara ihåg min test med kablar med 120mm mineralullskiva på bägge sidorna, det blev ju rätt varmt redan vid normal märkström.
Jag kommer bara ihåg min test med kablar med 120mm mineralullskiva på bägge sidorna, det blev ju rätt varmt redan vid normal märkström.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
FKK kabeln går från strömbrytaren vid vindsluckan som matar belysningen till vinden.( 6 st lysrör)
Kabeln kommer att ligga i isoleringen en bit innan den kommer upp på takstolarnas ben.
3 x 1,5 mm3 kabel
Vill inte göra om kabeldragningen om elektrikern senare upplyser mig om ngt annat
Kabeln kommer att ligga i isoleringen en bit innan den kommer upp på takstolarnas ben.
3 x 1,5 mm3 kabel
Vill inte göra om kabeldragningen om elektrikern senare upplyser mig om ngt annat
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jaha, ja då är det förmodligen en EKK och ingen FKK. Din lögnare.
Jag skulle ha dragit den i 16-rör med öppna böjar. Lite extra skydd och behöver inte klamra ihjäl sig.
//Patrik
Jag skulle ha dragit den i 16-rör med öppna böjar. Lite extra skydd och behöver inte klamra ihjäl sig.
//Patrik
Klicka här för att svara