Hej! Vi har precis köpt ett fritidshus, huset är välskött och isolerat men med för få rum. Det finns en kallvind som jag tror har varit boende förr i tiden (huset är byggt 1900) det finns fönster och väggar så det kan bli två rum och liten hall. Vi kan inget själva utan kommer köpa byggtjänsten. Nu börjar vi fundera på en friggebod istället, det är en stor tomt (2100) så det finns plats. Men vilket är smartast och mest kostnadseffektivt att göra? Vad kan en renovering av kallvind kosta? Finns det bra sidor på nätet att läsa om detta (förutom här då;) Tacksam för ALLA tips och råd om hur vi ska göra vårt drömhus så härligt vi kan. / Ylva
 
Finns det en trappa upp till vinden?
Att inreda ett par rum på vinden är ju absolut trevligast, då barn eller gäster slipper kuta ut i regnet för att göra toalettbesök eller få sig en kvällsmacka.

Minns hur det var när jag var liten och vi hyrde en gammal stuga på Tjörn.
Där fanns varken el eller vatten indraget, och i köket härskade ett fotogenkök.

Brorsan och jag delade på ett vindsrum, och utanför det fanns ett oinrett utrymme mellan rummet och vindstrappan.
Där satt hela barngänget och spelade Monopol, Finans och andra spel när det var ruskväder ute.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Ylvham :)
 
Det var nog otroligt vanligt förr att man använde kallvindor för att sova på på sommaren, men att man flyttade ner när hösten kom. Jag tycker det är svårt att svara på er fråga utan att vet mer om hur ni tänker använda huset. Jag håller med KnockOnWood om att det är mycket trevligare att slippa gå ut när man skall gå på toa eller uträtta något annat behov, men att vinterbona en gammal kallvind för med sig mycket. Bland annat att där brukar saknas de utrymmen i taket som krävs för ett bra resultat, måtten är helt enkelt för snåla. Om ert behov är många övernattningar under eldningssäsong, blir det bättre med en friggebod, i annat fall använd det som det är med vissa trivselhöjande insatser.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.