Hej,
Vi vill inreda och isolera vår råvind på landet. Halva kommer bli ett sovloft med kryphöjd och halva blir öppet i nock. Huset skall vara användbart på vintern även om 90% av användningen är vår/sommar/höst.
Jag har läst på en del och är med på det mesta men har några funderingar.
1. Hur mycket isolering krävs?
2. Det kommer in möss på vinden under de kalla månaderna, kan man förebygga det på något sätt?
3. Ska man ha kvar eller slänga ut den nuvarande isoleringen?
Tack!
/Johan
Vi vill inreda och isolera vår råvind på landet. Halva kommer bli ett sovloft med kryphöjd och halva blir öppet i nock. Huset skall vara användbart på vintern även om 90% av användningen är vår/sommar/höst.
Jag har läst på en del och är med på det mesta men har några funderingar.
1. Hur mycket isolering krävs?
2. Det kommer in möss på vinden under de kalla månaderna, kan man förebygga det på något sätt?
3. Ska man ha kvar eller slänga ut den nuvarande isoleringen?
Tack!
/Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1) Om huset bara är sporadiskt uppvärmt på vintern räcker det med 15 cm.
2) Mustätt är nästintill omöjligt att uppnå på landet enligt min erfarenhet. Undvik material som de gillar att äta, t.ex. skumplast.
3) Isoleringen skall i alla fall inte ligga kvar i sitt nuvarande läge. Om den går att återanvända beror på dess skick och dimensioner. I det här fallet kan det vara en viss poäng med cellulosaisolering.
2) Mustätt är nästintill omöjligt att uppnå på landet enligt min erfarenhet. Undvik material som de gillar att äta, t.ex. skumplast.
3) Isoleringen skall i alla fall inte ligga kvar i sitt nuvarande läge. Om den går att återanvända beror på dess skick och dimensioner. I det här fallet kan det vara en viss poäng med cellulosaisolering.
Hej,J justusandersson skrev:1) Om huset bara är sporadiskt uppvärmt på vintern räcker det med 15 cm.
2) Mustätt är nästintill omöjligt att uppnå på landet enligt min erfarenhet. Undvik material som de gillar att äta, t.ex. skumplast.
3) Isoleringen skall i alla fall inte ligga kvar i sitt nuvarande läge. Om den går att återanvända beror på dess skick och dimensioner. I det här fallet kan det vara en viss poäng med cellulosaisolering.
Tack för svaren.
Du rekommenderar att man tar bort all isolering i golvet och kör oisolerat där eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara
