Hej!

Har ett hus från 30-talet med en tillbyggnad i två plan (garage på nedre plan och boyta på övre) från 70-talet. Tillbyggnaden var från början ett garage på nedre plan hopbyggd med den ursprungliga källaren men förrförra ägaren gjorde om en del av garaget, 30 av 40 kvm, till hobbyrum på 80-talet. De vi köpte av rev ut hobbyrummet pga vattenskada för ca tio år sen och det blev förråd istället. Förra året byggde jag om ca 25 av 40 kvm av det gamla garaget till sällskapsrum igen. Då slog det mig att jag kanske var tvungen att ha bygglov/göra bygganmälan för detta?

Är osäker på om förrförra ägaren anmälde/hade bygglov för att göra om garaget till hobbyrum på 80-talet eller om det inte behövdes då. Det jag har gjort är att sätta en mellanvägg i utrymmet för att få ett sällskapsrum och förråd. Sen har jag öppnat upp en tidigare redan gjord ingång till sällskapsrummet från 30-talskällaren som varit blockerad av ett platsbyggt skåp.

1. Behövs bygglov/bygganmälan?
2. Blir lite förvirrad när jag läser att man behöver bygglov om man inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus, menas "ytterligare en bostad" att det är en fristående bostad i det ursprungliga huset eller innebär "ytterligare en bostad" ytterligare boyta i det befintliga huset?

Redigerat:
tommib
Ytterligare en bostad innebär att du gör en till "lägenhet" i huset, dvs något som någon kan bo i helt separat.

Bygglov för att göra om ett garage kanske behövs, men som jag har uppfattat det handlar det mer om att byta ut garageporten till dörr och liknande ändringar. Dvs sånt som ändrar fasaden. Ändringar i bärande konstruktioner är vanligen också åtminstone anmälningspliktiga.

Om det inte är något som syns utifrån och ingen har klagat, varför oroa sig?

• Gilla
kp1 och 1 till
  • Laddar…
T
Inför tillbyggnaden av vårt hus så kom vi fram till att vi skulle fylla igen garagenedfarten till källaren och använda gamla garaget till verkstad/snickarbod/etc.

När vi sen lämnade in bygglovsansökan för vår tillbyggnad av huset hade arkitekten skrivit "Verkstad(f d Garage)" på ritningen där det gamla garaget i källarvåningen var vilket var tur för på byggstartsmötet så tog handläggaren upp frågan om grundläggning av den nya entrén som skulle komma kant i kant med det som på situationsplanen såg ut som en nedfart.

När vi då sa att vi skulle fylla igen nedfarten så blev han allvarlig och sa att man inte fick göra om garaget till något annat hur som helst. Han tittade på ritningen igen och såg att det stod att garaget skulle bli verkstad och då godkände han det med motiveringen att det "hade nog bygglovshandläggaren sett" och även godkänt så det var OK att ändra användningsområde för garaget.

Det verkade i det läget som att det finns regler för hur man kan ändra användningsområde för biytor, dit jag tror att garage räknas, så jag skulle nog ta upp frågan med stadsbyggnadskontoret i din kommun om du vill har klara papper på ombyggnaden. Om inte så är det nog bara att köra på så länge du inte ändrar fasaden genom att byta porten mot annat, t ex fönster och dörr - då kan det kanske bli noterat av någon som anmäler till kommunen som i sin tur gör inspektion.
I värsta fall kan de kräva att ni återställer till garage, eller att de vill ha en bygglovsansökan som de kan godkänna i efterhand med tillhörande "straffavgifter".

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack! Jag var mest bara nyfiken om hur det eventuellt skulle gå "rätt till". Kommer nog inte skicka in något papper på det hela. Har även tänkt mura igen garageporten som nu endast vetter mot förrådet och som inte används men för det verkar det behövas bygglov, som sagt, eftersom det handlar om en fasadändring.

Om vi säger att man behöver bygglov för att inreda garaget:
1. Hur är det då med byggsanktionsavgift om nu garaget användes som sällskapsrum olovligen under säg 20 år och därmed kan inte kommunen kräva nån byggsanktionsavgift eftersom det gått mer än 10 år. Men om man sen som i detta fall återgår till garage och sen återigen gör utrymmet till sällskapsrum? Antar att de kan hävda, vilket ju stämmer, att det är ett nytt olovligt bygge och därmed har de 10 år på sig att utkräva straffavgiften från att jag inredde garaget och inte att detta är preskriberat i och med första gången utrymmet eventuellt användes olovligt.

2. En mer generell fråga: Hur mycket kan man ändra ett olovligt bygge där det gått mer än tio år så att kommunen får en ny 10-års-period att kräva rättelse/avgift?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.