645 läst ·
6 svar
645 läst
6 svar
Inreda källare till bostadslägenhet
Hej,
Jag har funderingar kring inredning av en källare till bostadslägenhet nu efter att de nya byggreglerna trädde i kraft 1:a juli 2025. Detta inför eventuell bygglovsansökan.
Tidigare har det konkretiserats att minsta tillåtna takhöjd på källarplan är 2,3 meter i allmänhet och att det sedan i begränsade delar av rum kan vara minst 2,1 meter. Det var också konkretiserat vad som krävdes för brandceller, utrymningsvägar, osv. Nu i de nya reglerna är det "fluffigare" och jag har inte riktigt hittat någon vägledning kring vad som gäller. Är det någon här på Byggahus.se som vet mer kring detta och som isåfall kan dela med sig och kanske i bästa fall hänvisa till någon skriftlig källa som jag förbisett?
Befintlig takhöjd i källaren är ca 2 meter och bjälklaget mellan källarplan och entréplan är inte brandisolerat.
Allt gott!
Mvh,
Oscar
Jag har funderingar kring inredning av en källare till bostadslägenhet nu efter att de nya byggreglerna trädde i kraft 1:a juli 2025. Detta inför eventuell bygglovsansökan.
Tidigare har det konkretiserats att minsta tillåtna takhöjd på källarplan är 2,3 meter i allmänhet och att det sedan i begränsade delar av rum kan vara minst 2,1 meter. Det var också konkretiserat vad som krävdes för brandceller, utrymningsvägar, osv. Nu i de nya reglerna är det "fluffigare" och jag har inte riktigt hittat någon vägledning kring vad som gäller. Är det någon här på Byggahus.se som vet mer kring detta och som isåfall kan dela med sig och kanske i bästa fall hänvisa till någon skriftlig källa som jag förbisett?
Befintlig takhöjd i källaren är ca 2 meter och bjälklaget mellan källarplan och entréplan är inte brandisolerat.
Allt gott!
Mvh,
Oscar
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Som jag har förstått det ska man kunna visa att man uppfyller de grundläggande kraven i lagtext och förordning/föreskrift. Dessa gäller t.ex. sånt som att boendemiljön ska vara säker och hälsosam. Om det inte är olika brandceller så kanske säkerhetskravet kan lösas med brandvarnare och hopkopplade sprinklersystem i lägenheten i stället. Ett påhittat exempel.
Det är väl extremt sällan detaljerade byggregler av denna typ prövas i domstol? Att vi ska vänta 10-20 år på att tvist ska flyta upp till MÖD för klargörande tror jag inte är vägen framåt. Jag tror inte det kommer att hända helt enkelt.O oxöga skrev:
(Det här visar ju det absurda i att ha tvingande byggregler där det inte finns en definition av reglerna någonstans. Bättre då att arbeta med rekommendationer. Detta är verkligen en politisk och myndighetsmässig dikeskörning.)
Tror det kommer dyka upp projekt där man vill tänja på just rumshöjden och där nämnden inte delar bedömningen. Särskilt om det skulle bli ett uppsving i bostadsbyggandet. Men det får tiden utvisa.Claes Sörmland skrev:
Det är väl extremt sällan detaljerade byggregler av denna typ prövas i domstol? Att vi ska vänta 10-20 år på att tvist ska flyta upp till MÖD för klargörande tror jag inte är vägen framåt. Jag tror inte det kommer att hända helt enkelt.
(Det här visar ju det absurda i att ha tvingande byggregler där det inte finns en definition av reglerna någonstans. Bättre då att arbeta med rekommendationer. Detta är verkligen en politisk och myndighetsmässig dikeskörning.)
Hur tror ni "tillräcklig takhöjd" kan tänkas tolkas nu då? Takhöjden i vår källare varierar från 1,9 till 2,0 meter. När jag själv går där nere slår jag huvudet i taklampor om jag inte passar mig. Vore trevligt om det ändå var tillåtet att använda källaren som bostadslägenhet, men enligt de gamla reglerna krävs ju 2,3 meter. Rätt mycket högre takhöjd än vi har...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Själv skulle jag ju inte tycka att den takhöjden är tillräcklig för en bostad. Det tyckte man inte ens för ungefär 150 år sen när det infördes regler för att få bort den låga takhöjd som det var i många hyreshus på den tiden. Vid en brand och man springer bort till dörren så ska man inte riskera att slå huvudet i karmen/väggbiten ovanför en dörröppning.
Klicka här för att svara