Hej!

Jag får inom kort, hoppas jag, ett nytt källargolv gjutet, och sedan skall några väggar upp. Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall göra.

Golvvärmen går lite härs och tvärs (lagd golvvärme ligger som jag brukar säga) så jag vill helst undvika att borra i golvet om det går. Jag vill också helst bygga väggarna av reglar då det skall in en del el och nätverk och grejer och det är så drygt att spåra. Dessutom är det ju tungt och jobbigt att mura.

Det jag velar mellan är två alternativ.

Alternativ 1 är att helt enkelt limma en stålskena med PL400 och lägga en regel i den. Det enklaste alternativet.

Alternativ 2 är att mura ett varv med leca på golvet, och sedan ställa regelväggen på det. Poängen med det skulle vara att ha lite "översvämningsskydd", så om det skulle bli 5 cm vatten på källargolvt pga stopp i avloppet eller någon annan glad överraskning så skulle det inte vara någon katastrof. Jag tänkte ändå sätta en sockel av klinker längst ner på väggen. Visst borde väl leca murad på betonggolvet sitta tillräckligt bra?

Nackdelen med alternativ 2 är naturligtvis att det är krångligare. Vad jag vet har det aldrig varit någon översvämning i den här källaren, men någon gång skall ju vara den första.

Är jag helt ute och cyklar med min idé? Hur skulle ni ha gjort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.