Vill ha tunna / starka innerväggar, EJ bärande, som är lätt att skruva upp saker i. Vad säger ni om:

13mm gips -- 12 mm plywood -- 45x45 --12 mm plywood -- 13mm gips

Istället för exvis:

13mm gips -- 45x70 --13mm gips

-nets

En 45 regel ger inte så stabil och stadig vägg alls tyvärr.

Jag skulle gå på 13mm gips (Vissa är 12,5mm) - K-Plywood 12 mm - 45x70 regel (Med isolering, typ piano ljudskiva) - K-Plywood 12 mm - 13 mm Gips

Men för att hålla dessa tunna så självklart går det att köra med 45 regel men dessa kommer nog att svaja lite i vart fall. Tänk på att saxa plyfan på motsatta sidan - Dvs, förskjut halva skivan mot andra sidan så får du betydligt stabilare vägg. Samma med gips, förskjut skarven mot plyfan, började du men en hel plyfa - Så börjar du men en halv gips på samma sida.
90 skivor är lätta och jobba med så du reglar på 45cc, rekommenderar fortfarande isolering.

Min åsikt i vart fall!

Jag har 13mm gips, 12mm spånskiva, 45x45 regel, 12mm spån, 13mm gips och inte tusan är det någon som rubbar den väggen. Väggen är ca. 5 meter lång och har dessutom en skjutdörr på 80 cm i sig...

Mvh,
Anders

RoTe
Nog tusan räcker 45x45 alltid!

Jo 45x45 räcker gott, se bara till att kottla så kommer den att bli stabil, kommer inte att svaja.

I stand corrected - Jag anser den vara klen, men det är min uppfattning. Jag har dock en förmåga att överdimensionera det mesta.

Hur mycket spelar takhöjden in? Funkar 45mm lika bra om du har 4m i takhöjd som om du har 2m?

Om det verkligen är kritiskt att erhålla såväl en stabil som tunn innervägg så hade jag gjort enligt följande:

45 x 45 metallskena i golv och tak,

45 x 45 träregel på cc 300

Ovannämnda 45 x 45-reglar kläs med metallskena vilken limmas (exvis PL 400) och skruvas fast mot reglarna

Limma och skruva exvis 12 mm plywood eller osb monterad på längden mot reglarna (mot träsida använd trälim -om osb används måste denna slipas där lim ska placeras - och mot metall exvis PL 400) med förskjutning

Skruva standardgips på längden med förskjutna skarvar.

Ett alternativ som jag aldrig själv övervägt men aldrig testat är att använda sig av fibergips och då skippa bakomliggande skiva.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.