Hej!

Jag är på väg att uppgradera värmesystemet i huset och min nuvarande vedpanna åker ut för att ersättas av en ny med nya ackumulatortankar.
Jag vill passa på och ge pannrummet i källaren ett ansiktslyft då de nakna leca-väggarna och betonggolvet som jag har nu är fula och svåra att hålla rena. Jag har lite fukt problem, några fuktiga hörn några enstaka dagar, med det torkar bort fort och försvinner utan att lämna några synliga spår. Värre är det när jag slarvar med att stänga vedluckan och det regnar in :(
Min fråga: Vilken enkel, billig ytbehandling kan jag välja för att fräscha upp rummet (golv och väggar) samtidigt som den tål en omild miljö/ hantering? Något som jag skulle vilja vara klar med innan rörinstallatören kommer
Mvh
Eow

Måla med Silikat färg. Fast du behöver kanske putsa leca väggen först om det inte är gjort.

Tack för rådet.
Jag har bestämt för att måla ,ed silikatfärg så fprt rörmokaren har plockat bort alla rör.
Mvh
Eow

Fördelen med Silikat färg är att den andas (finns några andra alternativ också). Dvs fukten kan vandra rätt igenom färgen. Många andra färger låser inne fukten och färgen "bubblar" sig och till slut rammlar den loss.
Du kan även få puts släpp.

Så måla med en färg som "andas".

Tack!
Det ska bli jättekul att fräscha upp pannrummet. Just nu ser det ut som pannrummet i ett gammalskepp eller ett ånglok.
Jag hade tänkt att låta golvet vara som det är, ett betonggolv, men kan jag pensla/rolla på något som tål ett väldigt omild behandling skulle ja också passa på och göra det. Skönt att slippa dammet.
Mvh
Eow

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.