4 873 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
innerpanel som fasad på lekstuga?
Hej!
Har byggt stomme till en lekstuga för barnen och nu när jag ska lägga på "fasaden" så känns den vanliga ytterpanelen (22mm) alldeles over-kill för den lilla stugan. Har funderingar på att använda innerpanel (obehandlad furu) istället. Kommer även att ha skivor på insidan så väggarna lär bli stabila ändå. Det måste vara liggande panel då jag vill spika brädorna direkt i reglarna annars hade jag kört med råspont för hela slanten.
Nån som tycker att detta funkar eller har gjort nåt liknande?
Har byggt stomme till en lekstuga för barnen och nu när jag ska lägga på "fasaden" så känns den vanliga ytterpanelen (22mm) alldeles over-kill för den lilla stugan. Har funderingar på att använda innerpanel (obehandlad furu) istället. Kommer även att ha skivor på insidan så väggarna lär bli stabila ändå. Det måste vara liggande panel då jag vill spika brädorna direkt i reglarna annars hade jag kört med råspont för hela slanten.
Nån som tycker att detta funkar eller har gjort nåt liknande?
Jag har gjort precis som du beskriver (och sedan målat fasaden förstås) och det fungerar alldeles utmärkt för det lilla bygget! En av anledningarna att jag gjorde detta var för att göra väggarna så lätta som möjligt; lekstugan är nämligen byggd så att den enkelt ska gå att skruva isär och sälja om några år när den mist sin attraktion hos barnen.
ja, det är min tanke också, jag har byggt allt i moduler för att den ska kunna monteras isär lätt. Hur har du gjort med fixering av väggarna mot golv och tak? Jag tänkte kör med fransk skruv och ev järnbeslag där det behövs.
Mot golv så har jag bara skruvat väggmodulens liggande regel (jag har en ram runt varje väggsida, så att säga) rakt ner i golvet med träskruv. Det har stått fint än så länge.
Vid tak så sitter takstolarna (bara 45x95) skruvat mot väggregelverket med vinkeljärn.
Vid tak så sitter takstolarna (bara 45x95) skruvat mot väggregelverket med vinkeljärn.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden