2 775 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Inköpspris äldre men då nybyggt hus
Min mor ska framöver deklarera sin husförsäljning av ett hus dom byggde nytt 1987. Ett Myresjöhus.
Av någon anledning hittar hon inte igen inköpsunderlag för själva huset (klantigt, jag vet). Hon tror sig veta ungefär hur mycket det kostade men hittar alltså inga papper på det.
Hon har prövat Lantmäteriet men dom har inget hos dom. Även provat banken och kommunen men inget där heller. Myresjöhus sparar tydligen men bara 10 år.
Någon som har nån idé på om det går att luska fram i något register nånstans?
Av någon anledning hittar hon inte igen inköpsunderlag för själva huset (klantigt, jag vet). Hon tror sig veta ungefär hur mycket det kostade men hittar alltså inga papper på det.
Hon har prövat Lantmäteriet men dom har inget hos dom. Även provat banken och kommunen men inget där heller. Myresjöhus sparar tydligen men bara 10 år.
Den uppgiften borde man kunna luska fram hos skatteverket, i alla fall en aproximation, hon har väl fått ränteavdrag och liknande. om man har haft en uppskjuten beskattning av en tidigare fastighetsförsäljning så framgår det även där.
Jag vill minnas att priset framgår när man fastighetstaxerar första gången också.
Jag vill minnas att priset framgår när man fastighetstaxerar första gången också.
Du kan använda din mors bedömda inköpskostnad,skatteverket kräver normalt inte in någon dokumentation om det är rimliga värden,jag deklarerade en fastighet byggd 1973 förra året utan problem,det fanns ingen dokumentation.L linuseinar skrev:Min mor ska framöver deklarera sin husförsäljning av ett hus dom byggde nytt 1987. Ett Myresjöhus.
Klicka här för att svara