Hej jag har en varmvattenberedare från mitten 70 tal , fått olika svar om att byta till ny , den jag har är på 80 l , om klarade sig på en på 55-60 l , vi är två personer på 65 + är ju förståss svårt att svara på , men tänkte den gamla är det ju betydligt sämre verknings grad på ,och isolering förbrukning.

Fungerar din nuvarande beredare bra?

F fribygg skrev:
Fungerar din nuvarande beredare bra?
Ja den fungerar

Kolla då upp om du behöver en emaljerad, rostfri eller kopparberedare, vad de kostar och invänta sedan om du själv eller den gamla beredaren ger upp livet först.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Är inte så stor skillnad i verkningsgrad på en ny och gammal beredare. Kanske lite bättre isolering i en ny.
Men å andra sidan så går spillvärmen inte förlorad om beredaren står i ett utrymme som ändå ska värmas upp.
Så det är endast under sommarhalvåret som man kan räkna spillvärmen som en faktisk värmeförlust.

Jag skulle byta först när den gamla gått sönder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
men tänkte den gamla är det ju betydligt sämre verknings grad på ,och isolering förbrukning.
Verkningsgraden är 100% både på en elektrisk beredare från förra årtusendet och en ny. Det är samma fysikaliska regler som gäller...

Däremot är som sagt var värmeförlusterna eventuellt lite mindre på en ny beredare tack vare bättre isolering. Gissningsvis skulle du kunna spara i storleksordningen 200-400 kWh per år beroende på förutsättningarna. Men det kan du ju enkelt uppnå med befintlig beredare genom att isolera den bättre.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Verkningsgraden är den samma på alla el VVB och den är 1. Och skillnaden i isoleringen på 70 talet och i dag handlar om några enstaka watt.
Så är beredaren i övrigt OK så har du mycket lite att vinna, du kommer aldrig att tjäna igen kostnaden för en ny. Så ett byta av ekonomiska orsaker är inte någon bra ide.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Ja den fungerar
Finns ingen vettig anledning att byta en fungerande varmvattenberedare av energisparskäl. Lika dumt som att byta fungerande vitvaror av samma skäl. För både den egna ekonomin och jordens resurser så är det bäst att behålla gamla fungerande saker så länge som möjligt.

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
Magnus E K
L lbgu skrev:
Finns ingen vettig anledning att byta en fungerande varmvattenberedare av energisparskäl. Lika dumt som att byta fungerande vitvaror av samma skäl. För både den egna ekonomin och jordens resurser så är det bäst att behålla gamla fungerande saker så länge som möjligt.
Det skulle i så fall vara att byta till en mindre så att man tvingas sluta slösa med varmvattnet (kan dock leda till konflikter i flerpersonshushåll).

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det skulle i så fall vara att byta till en mindre så att man tvingas sluta slösa med varmvattnet (kan dock leda till konflikter i flerpersonshushåll).
En mindre beredare än den nuvarande skulle jag vilja påstå direkt försvårar ev framtida försäljning till ett flerpersoners hushåll.

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
Vi bytte av två orsaker.
1 våran gamla på 60 liter var för liten, i synnerhet då familjen växte från två till fyra.
2 jag ville byta innan den gamla pajjade. För jag vet hur jobbigt det är att inte ha tillgång till varmvatten, vilket ibland skedde pga av ispropp.

Så vi bytte våran som jag tror var från 70-talet som suttit i vår krypgrund. Rören in och ut från vattenberedaren satt undertill och det var där det frös. Lägst belägna platsen för alla våra rör.

Nu har vi en ny, invändigt emaljerad på ca 150 liter men vi har den monterad liggandes så vi får bara ut ca 120 om jag minns rätt. Jag har passat på att ställa den på ett bättre ställe dessutom.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det skulle i så fall vara att byta till en mindre så att man tvingas sluta slösa med varmvattnet
Bättre att montera ett snålspolande duschmunstycke i så fall.

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
useless useless skrev:
Verkningsgraden är 100% både på en elektrisk beredare från förra årtusendet och en ny. Det är samma fysikaliska regler som gäller...

Däremot är som sagt var värmeförlusterna eventuellt lite mindre på en ny beredare tack vare bättre isolering. Gissningsvis skulle du kunna spara i storleksordningen 200-400 kWh per år beroende på förutsättningarna. Men det kan du ju enkelt uppnå med befintlig beredare genom att isolera den bättre.
Ja det går ju

Magnus E K
F fribygg skrev:
Bättre att montera ett snålspolande duschmunstycke i så fall.
Kan fungera om man har bråttom, men jag skulle nog oftast duscha tills varmvattnet tar slut oavsett om det tog sju eller elva minuter.

Jag optimerar inte mitt hus för att göra det mer lättsålt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Ja det går ju
Använder ni badkar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.