En tankevurpa nu och jag uppskattar åsikter på det men inga fula kommentarer.

Om huvudsäkringarna är 20 A och genom elmätaren ligger normalt 10 mm2 till kopplingspunkten efter elmätaren. I den kopplingspunkten borde det vara 10 mm2 men är väll 6 mm2 till alla UC.

Kopplar man då in en solfångaranläggning som är avsäkrad med max 20 A i kopplingspunkten ska ju om det är riktigt stigarna till UC antingen bytas ut till 10 mm2 eller avsäkras med 20 A.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
 
Du har för många steg och delvillkor i dina exempel. Det är inte svårare än att precis som vanligt behöver kablar skyddas av säkringar.

I fallet där du utgår från mätarskåpet kan då ibland mätarsäkringarna få vara skydd om utgående kablar tål det. Ofta kan man grovt säga att med 6 mm2 utgående kablar funkar det för normala skåp utförda för max 25 A. Kopplar du då in något som kan leverera i gemensamma punkten efter mätaren får man se till att summa nät och produktion ligger skyddat så kablar klarar sig. Enklast är att säkra varje kabel efter sin förmåga och sen fritt fram att mata in/ut i fördelningen hur man vill upp till dess att utrustningen i skåpet begränsar.

Det är som sagt i grunden det helt normala att ledningar säkras i sin utgångspunkt. I de här fallen kan det ju då bli samtliga som går in/ut i knutpunkten om de är olika belastningsbara.
 
P Putte 9497 skrev:
En tankevurpa nu och jag uppskattar åsikter på det men inga fula kommentarer.

Om huvudsäkringarna är 20 A och genom elmätaren ligger normalt 10 mm2 till kopplingspunkten efter elmätaren. I den kopplingspunkten borde det vara 10 mm2 men är väll 6 mm2 till alla UC.

Kopplar man då in en solfångaranläggning som är avsäkrad med max 20 A i kopplingspunkten ska ju om det är riktigt stigarna till UC antingen bytas ut till 10 mm2 eller avsäkras med 20 A.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Putte
Inga fula kommentarer här.
Jag har aldrig hört talas om ett krav från nätägaren att stigare ska vara 10mm2. De brukar inte bry sig om hur det ser ut efter elmätaren. Kanske förväxlar du det med kravet på minst 10 mm2 PEN-ledare.

Men annars tror jag att du börjar förstå tänket nu.
Som du skriver ska stigarna till UC klara summan av aktuell huvudsäkring+installerad soleffekt (i ditt exempel 10 mm2) alternativt om det är befintliga 6 mm2 säkras av med 25A för att undvika överbelastning.

Som tidigare nämnts i denna tråd är det i praktiken ofta svårt att få plats med en säkring för varje stigare i bef. mätarskåp och i många fall får man därför sätta dit en 25A säkring mellan kundens brytare och utgående plint som skyddar samtliga utgående stigare/ huvudledningar. Viktigt är då att solcellsanläggningen kopplas in före denna säkring och inte på utgående plint.

Som tidigare nämnts är detta främst ett problem i villor. Att man i alla tider valt att grena från utgående plint är boven.
I större anläggningar är normalt sett samtliga huvudledningar redan avsäkrade efter mätaren så där räcker det med att se över märkströmmen för denna fördelning.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Nu har inte jag några solpaneler än men det ska bli när det blir lönsamt.

Däremot ska jag byta elcentralen i huset nästa år och då ska jag sätta en kapsling efter elmätaren och sätta två säkringar innan centralen och en för garaget.

Lite förberedelse när man ändå håller på:D
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu har inte jag några solpaneler än men det ska bli när det blir lönsamt.

Däremot ska jag byta elcentralen i huset nästa år och då ska jag sätta en kapsling efter elmätaren och sätta två säkringar innan centralen och en för garaget.

Lite förberedelse när man ändå håller på:D
Så kan du absolut göra. Du kan sätta en kapsling med en säkring för husets central, en för stigaren till garaget och en till ev. växelriktaren. Då begränsar du dubbelmatningen till fasskenan för dessa säkringar.
Alternativt bygger du husets nya elcentralen med en lite högre märkström (10mm2 rk och 40/63A JFB) och säkrar av stigaren till garaget och ev. växelriktare i den nya centralen. Det finns lite olika sätt och är inte jättekrångligt egentligen.
Ett tips kan också vara att lämna lite plats för ev. smartmätare när du ändå håller på.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E Elkillen90 skrev:
Så kan du absolut göra. Du kan sätta en kapsling med en säkring för husets central, en för stigaren till garaget och en till ev. växelriktaren. Då begränsar du dubbelmatningen till fasskenan för dessa säkringar.
Alternativt bygger du husets nya elcentralen med en lite högre märkström (10mm2 rk och 40/63A JFB) och säkrar av stigaren till garaget och ev. växelriktare i den nya centralen. Det finns lite olika sätt och är inte jättekrångligt egentligen.
Ett tips kan också vara att lämna lite plats för ev. smartmätare när du ändå håller på.
Många installatörsfirmor som erbjuder Easee laddbox 22 kW för exempelvis 6900 kr efter att det gröna avdraget är borttaget. Då ingår 10 m 2,5 mm2 kabel på 16 A. Bättre om de från början har standard 6 mm2 utifall kunden i framtiden ändrar säkring från 16 A till 25 A huvudsäkring. Då behövs inte kabeln bytas ut till laddaren:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.