170 läst ·
9 svar
170 läst
9 svar
Inkoppling av induktion
Hallå,
Håller på med köksrenovering och nu är det dags att koppla in hällen. I väggen finns 2fas 16a 2.5mm2 framdraget till perilex. Nu när jag ska hitt strömkablar så verkar det inte finnas förgjorda kontakter 2.5mm2, utan alla är 1.5mm2. Hällen har en maxeffekt på 7000W. Försökt att läsa mig till infon i andra trådar, men det sägs lite olika är min uppfattning. Är det krav på 2.5mm2 eller är distansen så kort (1m) att man kan använda 1.5mm2?
Samma gäller ugnen som ska gå till vanlig schuko 16a framdragen 2.5mm2. Behöver även ugnen då ha en anslutningskabel med 2.5mm2?
Tack på förhand!
Håller på med köksrenovering och nu är det dags att koppla in hällen. I väggen finns 2fas 16a 2.5mm2 framdraget till perilex. Nu när jag ska hitt strömkablar så verkar det inte finnas förgjorda kontakter 2.5mm2, utan alla är 1.5mm2. Hällen har en maxeffekt på 7000W. Försökt att läsa mig till infon i andra trådar, men det sägs lite olika är min uppfattning. Är det krav på 2.5mm2 eller är distansen så kort (1m) att man kan använda 1.5mm2?
Samma gäller ugnen som ska gå till vanlig schuko 16a framdragen 2.5mm2. Behöver även ugnen då ha en anslutningskabel med 2.5mm2?
Tack på förhand!
Ja, du kan helt lugnt gå ner en dimension utan att vara orolig.
Vare sig ugnen eller hällen kommer att maxbelastas under lång tid, utan normalt max 15 minuter (kanske 20 minuter vid pastakokning), sen går effekten ner när värmen är uppe i temp.
Vare sig ugnen eller hällen kommer att maxbelastas under lång tid, utan normalt max 15 minuter (kanske 20 minuter vid pastakokning), sen går effekten ner när värmen är uppe i temp.
Du behöver inte direkt tänka på längd den är betydelselös för ev värmeproblem bara sladden inte ligger inbäddad eller trångt till med begränsad möjlighet till värmeavledning osv. Alltså något man i princip får anta gälla för en sladd som ansluter någon förbrukare som dina en kort sträcka.C cxs0714a skrev:Hallå,
Tack på förhand!
Nästa aspekt som är tydlig för vitvaror är att de även vid någon enstaka mer extrem användning är långt från 24/7/365 som en rätt dimensionerad anläggning i princip ska kunna uthärda.
Ytterligare nästa är att man i princip inte utnyttjar märkeffekten ens under den tid man kör. Numera kanske ofta inte ens möjligt för tex hällar om du läser lite trådar och särskilt några som blommat upp i närtid på det temat med olika begränsningar per modul för imduktion osv.
Så sammanfattat inget du behöver tänka på eller se som fel dvs kör med 1.5 mm2.
Har du en länk till den kabel du tänkt köpa / har köpt? 
jag körde med en rejält grove kabel, bara för att få lite "piece of mind", hehe.
jag körde med en rejält grove kabel, bara för att få lite "piece of mind", hehe.
Klicka här för att svara