Fick hem svf-8 igår och trodde att kablarna skulle vara någorlunda lika. Men det var en kabel mindre på denna vilket ställer till det. Den gamla en siemens hade en extra kabel (grå) som var kopplad till kondensator. Det satt även en röd kabel i den men den hade inget stift så den räknar jag bara bort.Så frågan är hur kopplar jag nu?
Hittade en bild från någon och frågan är om jag ska följa den bilden. Postar några bilder.
Bild 1 börja koppla som denna?
Bild 2 nya fläkten med kondensator
Bild 3 Kablaget från den gamla, har dock tänk hoppa över kontakten och koppla direkt på plint.
Bild 4 Kopplingsplint

• Kopplingsschema för fläkt och kondensator med färgade kablar och anslutningspunkter märkta J, 1, 2, 3, 4, PE, L, N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya fläkten på träbord med synliga kablar och kondensator, gula plastlåda med metalldelar, mätband och tänger ligger bredvid.
    Skapa konto
  • Kablar kopplade i en brun kopplingskontakt på sliten träyta, omgivna av arbetshandskar och en gul komponent, eventuellt en kondensator.
    Skapa konto
  • Kopplingsplint med flera anslutna kablar i olika färger, monterad på en gul markeringsremsa med symboler.
    Skapa konto
Är det en Ebm-Papst reservdelsfläkt? Vilken Ebm-Papst modellbeteckning i så fall? Kan vara att svart är nollan och kondensatorn ansluts mellan nollan och brun från hjälplindningen på den nya fläkten.

J Josth skrev:
Är det en Ebm-Papst reservdelsfläkt? Vilken Ebm-Papst modellbeteckning i så fall? Kan vara att svart är nollan och kondensatorn ansluts mellan nollan och brun från hjälplindningen på den nya fläkten.
Bild 1 original fläkt, den som är trasig.

Bild 2 den nya jag köpte

• Etikett på en trasig fläkt med information om typ, spänning, frekvens och effekt.
    Skapa konto
  • Ny fläktmotor SVF-8 med kondensator 3MF från EBM, pris 2 899 kr. Finns i lager enligt produktsida på ventilationsshopen.
    Skapa konto
  • Bild av detaljerad information om utbytesmotor för SVAB takfläkt SVF-8, inklusive artikelnummer och kompatibilitet.
    Skapa konto
Ja det stämmer med svart är nollan och brun till kondensatorns andra pol.

• Enkelkopplingsschema för enfas kondensatormotor med intern anslutning, visar ledningar och koppling till kondensator; svart är nolla, brun till kondensator.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det stämmer med svart är nollan och brun till kondensatorns andra pol.
Hm nu begriper jag inget, är nog lite för okunnig på detta. Måste kolla om jag får i nån elektriker.

Det stämmer ju precis med din första bild. Vad är krångligt? Det är kopplingsplinten jag däremot tycker är oklar.

J Josth skrev:
Det stämmer ju precis med din första bild. Vad är krångligt? Det är kopplingsplinten jag däremot tycker är oklar.
Aha då är det lugnt.
Tack för hjälpen!

En fråga till er som bytt fläktmotor.
Har precis satt i en ny på min svf-7. Jag reagerade på att på själva fläkten så satt det liksom små metallclips på några av bladen? Är det någonting som ska sitta kvar eller ska man ta bort dom? Tänkte om de har någonting med balans att göra. Tog tyvärr ingen bild då mobilen gled ner från taket efter halva ingreppet 🤦🏻

Dom ska sitta kvar det är balansvikter, ungefär som dom vikter bilar har på sina hjul.

E elmont skrev:
Dom ska sitta kvar det är balansvikter, ungefär som dom vikter bilar har på sina hjul.
Okej tack så mkt. Jag tog loss en av vikterna för att se vad det var. Satt tillbaka den men inte helt 100 att jag satt på samma. Möjligtvis den bredvid.
Kan det ha stor betydelse?😅

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.