Har en ny spishäll som skall ha
Säkringar 2x16Ah 220-240v
Tänkte dra fram 2 faser , nolla ,jord
I ett periflexuttag .
Blir bara lite osäker på hur det skall kopplar i periflexuttaget En hand håller en installationsanvisning för en spishäll med kablage markeringar för 2x16A 220-240v anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar för spishäll med avskalade ändar redo för installation i periflexuttag.
Skapa konto
Elanslutningsscheman för spishäll med färgkodningar för olika ledningar och anslutningar.
Skapa konto
Skärmdump av tekniska specifikationer för en induktionsspishäll med storlekar och strömförbrukning.
Skapa konto

Ska du dra fram en ny ledning så ska du dra femledare och fullkoppla Perelexuttaget. I spisen kopplar du in två faser och en nolla samt skyddsjord ev överblivna trådar i anslutningskabeln isolerar och "parkerar" du. I Sverige dubblerar man inte ledarna i anslutningskabel, MEN det förekommer i andra länder.
Inkopplingsanvisningarna som det är bild på gäller INTE Sverige utan Belgien (BE) och Nederländerna (NE).

• Gilla
LukasK och 6 till
  • Laddar…
Det finns ingen anledning att ta bort den snyggt uppmärkta extra nollan. Den är inte en del i den fasta installationen, så ingen kan hävda att det bryter mot någon installations regel.

Men det är INTE 16Ah. Du menar 16A, det är en helt annan sak.

Men det gör det kanske lite enklare för den "oinvigde" att förstå att man NORMALT inte dubblerar ledare i Sverige.

Om du kommer åt terminalen på hällen så koppla som Elmont säger: Kopplas isär den grå, isolera den och lägg den åt sidan. Det kan också finnas en ledig terminal att parkera den på. I stickproppsänden särar du likaså på blå och grå, och koppla blå till N-stiftet och brun, svart och grå till varsitt fasstift. Se till att hällen får de två faser som du vill att den ska använda.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du kommer åt terminalen på hällen så koppla som Elmont säger: Kopplas isär den grå, isolera den och lägg den åt sidan. Det kan också finnas en ledig terminal att parkera den på. I stickproppsänden särar du likaså på blå och grå, och koppla blå till N-stiftet och brun, svart och grå till varsitt fasstift. Se till att hällen får de två faser som du vill att den ska använda.
vad händer om om man kopplar in den blå och grå ihop och på N stiftet

L Lennart Holmberg skrev:
verkar vara konstigt att man har den blå och grå ihopsatta

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ja det är konstigt. Det är därför jag rekommenderar att man inte gör så. Det tillverkas inga hällar för Sverige längre, utan samma häll ska "fungera" i alla länder med 230 V. Tyvärr är anslutningssladden förmonterad för enfasdrift eftersom de flesta länder har enfas. Sverige är ganska ensam om att ha trefas. Så vi får koppla om enligt alternativet 400 V 2N~.

Det är som jag skrev för det system som finns i vissa andra länder där det "fungerar" lite annorlunda. Det varierar lite mellan olika länder hur man bygger sina anläggningar.
Det som är lite dåligt är att man skickar med instruktioner som inte är specifika för det land där spisen ska användas utan det brukar följa med instruktioner till alla möjliga länder. Det får till resultat att massor av folk börjar att riva sig i huvudet och inte förstår vad det är som gäller.

Ja det är konstigt. Det är därför jag rekommenderar att man inte gör så. Det tillverkas inga hällar för Sverige längre, utan samma häll ska "fungera" i alla länder med 230 V. Tyvärr är anslutningssladden förmonterad för enfasdrift eftersom de flesta länder har enfas. Sverige är ganska ensam om att ha trefas. Så vi får koppla om enligt alternativet 400 V 2N~.
Så jag skall dela på blå och grå och isolera den grå och låta den gå med in i stickproppen , är den grå inte aktiv då inne som ni kallar för terminalen

Jag tycker inte man ska dela på blå och gråblå i detta fall utan följa tillverkarens anvisningar som bilden visar för 400 V 2N~ och 3N~. Annars skulle man kanske riskera att det blir fel och 400 V elementspänning där det ska vara 230 V elementspänning.

J Josth skrev:
Jag tycker inte man ska dela på blå och gråblå i detta fall utan följa tillverkarens anvisningar som bilden visar för 400 V 2N~ och 3N~. Annars skulle man kanske riskera att det blir fel och 400 V elementspänning där det ska vara 230 V elementspänning.
Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra
Det som gäller är
220-240 V
2x16A

Om du tittar på anvisningen så är den INTE för Sverige.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
L Lennart Holmberg skrev:
Händer inget det är ju gjort så från fabrik och de ligger parallelt med samma funktion dvs N. Som sagt ser det lite konstigt ut om man som hos oss ofta kopplar den två faser och nolla. Är det lätt gjort så lägg om enligt tidigare förslag annars låt det vara.

En praktisk detalj i sammanhanget är att oberoende hur man gör bör man se upp och korta av de som det ser ut onödigt långa ändarna när man kopplar in perilexproppen. Det blir lätt onödigt dåligt och en felkälla i de ganska trånga stickpropparna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag menar bild nr 3 hämtad ur manualen. Andra schemat från vänster, 400 V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.