30 376 läst ·
32 svar
30k läst
32 svar
Inkoppling markismotor - vad gäller?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Använder alla ändhylsor på RK?
Hur gör ni om ni kopplar en trefashandske med gummikabel, kör ni ändhylsor då?
//Patrik
Hur gör ni om ni kopplar en trefashandske med gummikabel, kör ni ändhylsor då?
//Patrik
Ja. Kör stenhårt med ändhylsor, speciellt i stickproppar o.s.v. som utsätts för en del våld samtidigt som skruvanslutningarna i dessa aldrig har trådskydd, så meningen är nog att man ska använda ändhylsor där. I alla fabriksmonterade elprylar sitter det ändhylsor till 99,99%.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jaha, det har jag aldrig sett något göra eller gjort själv, förutom i motorplintar.
Kanske borde börja med det då, men shit vilket jobb...
//Patrik
Kanske borde börja med det då, men shit vilket jobb...
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har heller aldrig använt ändhylsor eller sett någon annan göra det, bortsett från köpesgrejer då. Men det är ju egentligen ingen sak att ha ett mindre sortiment i bilen. Allvarligt talat har jag aldrig ens tänkt tanken eller reflekterat över att det kanske skulle behövas. Ibland går hissen inte hela vägen upp 
Jag använder ändhylsor om skruven klämmer direkt mot kardelerna. E det plintar med ett litet bleck mellan skruv och kardeler, kör jag utan. Angåenende markismotorn så kan man köra med antingen säkbrytare eller vägguttag-stickpropp, båda är säker allpolig frånkoppling.
Använder alltid isolerade ändhylsor så långt det går, mycket enklare att få i tråden då. Och när man väl har börjat använda dom så kan man inte sluta, för förutom att man bl.a. slipper spretande kardeler blir det snyggt också 
Ändhylsor ser man väl bara på "proffsprylar", eller vad man ska säga? På hemmabruk-grejer ser man väl aldrig ändhylsor...
Eller är det snarst så att det som säljs idag snarast har gjutna kontakter o.s.v. så att man egentligen inte ser nåt alls, och bara tänker på vad man ser när man tittar i nåt som har saftat till sig i ett antal år?
Vad gäller plintar o.s.v. och att gå mellan 0.75mm2 anslutningssladd och t.ex. 1.5mm2 FK/EK så skulle jag nog använt sockerbitar, för att få separata skruvanslutningar för de två rätt olika kabeltyperna...
Eller är det snarst så att det som säljs idag snarast har gjutna kontakter o.s.v. så att man egentligen inte ser nåt alls, och bara tänker på vad man ser när man tittar i nåt som har saftat till sig i ett antal år?
Vad gäller plintar o.s.v. och att gå mellan 0.75mm2 anslutningssladd och t.ex. 1.5mm2 FK/EK så skulle jag nog använt sockerbitar, för att få separata skruvanslutningar för de två rätt olika kabeltyperna...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Beställde hylsor idag för 1,0 1,5 och 2,5. Tror det gick på runt 40:- per paket (100 st)
Patrik_Hed skrev:
Självklart använder man ändhylsor; närmare bestämt om det är MK eller RK och inget bleck. Omöjligt att få en bra och säker kopplingspunkt med en skruv direkt mot de klena kardelerna i en RK, speciellt om de är tvinnade, då trycks de ju av mot varandra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Liten followup. Var på Hornbach enligt tipset ovan. De hade både lösa hylsor (isolerade och oisolerade) i diverse storlekar upp till 4mm2. Jag fick dock fråga efter dem, de gick inte att hitta. Ev. så var de utgående ur sortimentet (det besked jag fick). De hade även en packad sats med tång samt 30 hylsor vardera av 0.5, 0.75, 1.0, 1.5 samt 2.5. (Jag köpte en sådan också, för vem har kunna säga nej till ett verktyg...
)
Var ute och klämde igår och det blev ett klart fall framåt. Tog dock en storlek upp (dvs 1.0 istf. .75) eftersom det var svårt att få på när kardelerna redan var tvinnade och klämda (och jag inte hade kabel nog för att klippa och skala upp). Så det är "rätt-från-början" som gäller nästa gång. Passade också på att klämma lite fk och allt annat inom synhåll (när jag ändå bytte några armaturer i trädgården och det blev nästan ändå bättre.
Var ute och klämde igår och det blev ett klart fall framåt. Tog dock en storlek upp (dvs 1.0 istf. .75) eftersom det var svårt att få på när kardelerna redan var tvinnade och klämda (och jag inte hade kabel nog för att klippa och skala upp). Så det är "rätt-från-början" som gäller nästa gång. Passade också på att klämma lite fk och allt annat inom synhåll (när jag ändå bytte några armaturer i trädgården och det blev nästan ändå bättre.
För fullständighets skull kan man även nämna Stripax Plus som använder bandade ändhylsor.
http://tinyurl.com/5sjobx7
http://tinyurl.com/5v82jfe
Själv är jag inte förtjust i den, tången är klumpig och man måste trycka ledaren rätt hårt in i ändhylsan för att aktivera krimpfunktionen. Dyr är den också. Men våra fältkillar tycker att det är praktiskt med ett enda verktyg.
http://tinyurl.com/5sjobx7
http://tinyurl.com/5v82jfe
Själv är jag inte förtjust i den, tången är klumpig och man måste trycka ledaren rätt hårt in i ändhylsan för att aktivera krimpfunktionen. Dyr är den också. Men våra fältkillar tycker att det är praktiskt med ett enda verktyg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 955 inlägg
Vad rekommenderar ni för tång då? Hur pass bra duger en billig kontra en med returspärr?
Själv har jag ingen erfarenhet av någon annan tång än Weidmüller PZ 4. Den har jag å andra sidan kört åtskilliga tiotusental hylsor med (apparatskåpsbyggare). Funkar utmärkt enligt min åsikt, man får dock inte ha för små händer (tången "öppnar" ganska mycket).Bo.Siltberg skrev: