Hej! Tänkte höra hur elektrikern gör när han kopplar in en jfb när elmätaren är kopplad efter huvudströmbrytaren och kåpan över huvudströmbrytaren är plomberad?
Elmätare och plomberad huvudströmbrytare på en vägg, med synlig mätarställning och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget av detta innebär något hinder för att installera en jfb i centralen som finns precis bredvid. Vad är det du undrar över?

• Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Inget av detta innebär något hinder för att installera en jfb i centralen som finns precis bredvid. Vad är det du undrar över?
Anledningen till att jag är nyfiken är att jag läser till elektriker och vi har precis läst om inkoppling av jfb. Där står att man drar nya trådar ifrån huvudströmbrytaren till jfb. Var tvungen och kolla hur det såg ut hemma hos oss och då satt ingen jfb och om man skulle koppla in en verkar det som att man måste koppla ifrån elmätaren eller iallafall på något sätt bryta plomberingen?

Bild av hela centralen
Elektrisk central med säkringsdosor och mätare monterade på en vägg med gul tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har du ju ingen HB i centralen, men du har fyra eller fem trådar från elmätaren. Det är alltså där man utgår ifrån. Att mätaren är plomberad spelar ingen roll för man ska inte greja något där utan allt jobb görs i centralen (förutom att man bryter strömmen med den HB som sitter före mätaren förstås). Även om de sitter nära varandra så bör man se dem som separata enheter med kabel mellan.

Skulle inte inkommande ledare till centralen räcka till så får man förstås fundera på hur man gör. Men en plint eller svarvning är enklast.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Okej! Tack för svaret! Trodde att strömbrytaren var centralens HB!

Även om jag räknar mig till diazedkramarna så skulle nog jag byta hela centralen till en normlåda med automater och jordfelsbrytare, blir en renare installation utan en massa smålådor. Från mätartavlan kommer, som sagt, fyra eller fem tåtar och räcker inte dessa till tar man fram en plint eller presshylsor.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Även om elektrikern behöver bryta plomberingarna så är det inga problem.
Elektrikern anmäler till nätägaren att han var tvungen att bryta plomberingen, sedan kommer nätägaren ut och plomberar, i ditt fall så får nätägaren bestämma tid med dig.

Men som sagt i det här fallet finns det ingen orsak att bryta någon plombering, blir ledningarna (mellan brytaren och centralen) för korta är det lätt att skarva dom tex med en grön Torix T16, presshylsa eller skarvplint.

En fråga off-topic, men ändå passande i tråden.
Hur ser ni husägare på att sätta jfb på hela huset?
Själv skulle jag gärna se att kyl och frys gick utan jfb

I dag är det ett måste med JFB på hela huset och det medför inga problem. Oftast så delar man upp huset på två eller ev flera JFB så att det inte blir mörkt i hela huset om det blir nått fel. En fördel med att ha frys på samma JFB som belysningen är att blir det fel på frysen ser man att det är nått fel på en gång. Det som man ev kan ha på en egen JFB är uttagen utomhus som är det absolut vanligaste orsaken till utlösta JFB och då oftast pga vatten i kvarlämnade skarvsladdar.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Finns ingen anledning att undanta kyl och frys från jfb. Det finns många trådar om detta och moderna jfb tjuvlöser i praktiken aldrig. Det kan vara motiverat att sätta värmeanläggningen på egen jfb, liksom grupper kopplade till utomhusinstallationer.

holetaker skrev:
En fråga off-topic, men ändå passande i tråden.
Hur ser ni husägare på att sätta jfb på hela huset?
Själv skulle jag gärna se att kyl och frys gick utan jfb
Och för att lägga till det andra sagt och förtydliga det. Alternativet är i så fall en sektionering med flera JFBer. Att lägga kyl/frys utanför JFB är helt förkastligt. Det är just den sortens apparater (stora och med ledande, skyddsjordad yta) som du vill ha JFB på. (Växte själv upp i ett hus med spänningssatt frysbox... Inte bra!)

Men i praktiken så är det inget problem med bara en JFB på hela huset. Jag har det så själv och det har fungerat bra i tio år.

Brasklappen är som elmont säger värmesystem som kan kräva specialare. (Själv har jag fjärrvärme, så jag kan ignorera den delen). Tillverkare av värmepumpar m.m. skriver vad som gäller för sådana i sina installationsanvisningar, och skulle man få sådana problem och har en gammal diazedcentral så är det (oftast) inga större problem att lägga just denna utanför i en separat kapsling).

Själv så har jag lagt allt i "trädgården" på en tvåpolig brytare istället, så att jag kan bryta bort fas+nolla om det blir exv. fuktproblem där som släcker huset, så jag kan åtgärda det i lugn och ro. Jag har behövt använda den en gång på tio år. Men då var den iofs bra att ha! :)

Tack för alla svar!
Tänkte på en grej till gällande kabelarean, stod att PEN-ledare ska vara minst 10mm2 koppar eller 16mm2 Aluminium. Ska det vara samma area emellan skenorna och jfb? :)

tommib
Så länge det är en PEN ska den vara minst 10kvmm. Om det är en gammal installation så kan du komma undan med det som fanns sen innan, dvs 6kvmm. PEN delar du lämpligen upp i PE och N på en separat PEN-plint, eller på PE-skenan i centralen. Därefter kan N (och ev separat PE) vara 6kvmm. Lägre area än så skulle jag inte använda i en central.

Aluminiumledare kan du helt bortse ifrån när det gäller koppling i central (i bostadshus).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.