Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hällen två halvor har enligt "råd och skötsel" märkeffekten 3700 W, vilket motsvarar 16.09 A. Lägger man till fläktens 220 W hamnar ena fasen på 17.04 A.

Ja det fungerar med en 16 A säkring men en elektriker gör ett formellt fel att ansluta den till 16 A.

Ikeas "råd och skötsel" kräver dessutom ledararean 2.5 mm² på anslutningssladden vilket de inte ha något fog för.

En typisk häll som inte borde ha tagits in i Sverige.
De flesta Spishällarna är utrustad med så kallad effektreglering.
Sidan 104, råd och skötsel. Vår häll här hemma fungerar på samma sätt, inte från Ikea.
 
Jag hittar ingen inställning av max effekt där.
Jag är inte heller säker på att det medger att man kopplar in hällen till en begränsad matning.
 
Följ märkplåt och inkopplingsschema, är ju det vi gör vid installation. Ska inte behöva säkra upp kåken för att driva en spishäll.

Blir ordentligt krångligt om man ska in å lusläsa hela instruktionsboken till alla apparater, överanalysera, och sen försöka tyda.
 
Redigerat:
Ja, och om man ska följa märkskylten så krävs en matning med 3 x 20 A.
Det behövs ingen överanalys för att komma fram till det.
Ikea har tagit in en häll som slirar på specifikationerna. Det är ganska korkat att lägga sig precis över 16 A.
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att det är olämpligt av IKEA. Men det är knappast därför som säkringen löser ut här. Något är felkopplat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.