3 739 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Inkoppling IKEA induktionshäll Fördelaktig
De flesta Spishällarna är utrustad med så kallad effektreglering.Bo.Siltberg skrev:
Hällen två halvor har enligt "råd och skötsel" märkeffekten 3700 W, vilket motsvarar 16.09 A. Lägger man till fläktens 220 W hamnar ena fasen på 17.04 A.
Ja det fungerar med en 16 A säkring men en elektriker gör ett formellt fel att ansluta den till 16 A.
Ikeas "råd och skötsel" kräver dessutom ledararean 2.5 mm² på anslutningssladden vilket de inte ha något fog för.
En typisk häll som inte borde ha tagits in i Sverige.
Sidan 104, råd och skötsel. Vår häll här hemma fungerar på samma sätt, inte från Ikea.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag hittar ingen inställning av max effekt där.
Jag är inte heller säker på att det medger att man kopplar in hällen till en begränsad matning.
Jag är inte heller säker på att det medger att man kopplar in hällen till en begränsad matning.
Följ märkplåt och inkopplingsschema, är ju det vi gör vid installation. Ska inte behöva säkra upp kåken för att driva en spishäll.
Blir ordentligt krångligt om man ska in å lusläsa hela instruktionsboken till alla apparater, överanalysera, och sen försöka tyda.
Blir ordentligt krångligt om man ska in å lusläsa hela instruktionsboken till alla apparater, överanalysera, och sen försöka tyda.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, och om man ska följa märkskylten så krävs en matning med 3 x 20 A.
Det behövs ingen överanalys för att komma fram till det.
Ikea har tagit in en häll som slirar på specifikationerna. Det är ganska korkat att lägga sig precis över 16 A.
Det behövs ingen överanalys för att komma fram till det.
Ikea har tagit in en häll som slirar på specifikationerna. Det är ganska korkat att lägga sig precis över 16 A.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Håller med om att det är olämpligt av IKEA. Men det är knappast därför som säkringen löser ut här. Något är felkopplat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
