Hej! Såhär ser det ut:
Satt en dimmer där tidigare men jag råkade ha sönder vriddelen på dimmern när jag skulle ta bort den för att tapetsera. Den förra var kopplad med de två svarta i L1 och den bruna och beigea i sinuskurvan med pilen över. Den ena svarta sladden kommer uppifrån och den andra nedifrån. Frågade är ska jag göra likadant på den nya dimmern? Eller är det ett felaktigt sätt som råkar funka? Har nämligen gjorts några tveksamma renoveringar av personen som bodde här innan. Tacksam för hjälp.
Satt en dimmer där tidigare men jag råkade ha sönder vriddelen på dimmern när jag skulle ta bort den för att tapetsera. Den förra var kopplad med de två svarta i L1 och den bruna och beigea i sinuskurvan med pilen över. Den ena svarta sladden kommer uppifrån och den andra nedifrån. Frågade är ska jag göra likadant på den nya dimmern? Eller är det ett felaktigt sätt som råkar funka? Har nämligen gjorts några tveksamma renoveringar av personen som bodde här innan. Tacksam för hjälp.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om det är en dimmer som inte behöver neutralledare (nolla) och det fungerade tidigare så kommer det troligen fungera om du kopplar likadant. Gissningsvis är de svarta fasledare (en inkommande och en som går vidare till något annat) och de andra två tändtrådar, och den blå som syns en neutralledare, men för att vara helt säker behöver man mäta eller följa trådarna.
Jag testade att göra på samma sätt som det var innan och det gick bra 
Klicka här för att svara
