Hej,
Läst många trådar men ingen har 4 sladdar som jag i väggen som ska kopplas in? Kan någon hjälpa med vilken sladd som skall vart

2 svarta sladdar, 1 grön och en gul?

Bild 1= befintliga lampknapp
Bild2= dimmer

• Fyra sladdar i en vägg; två svarta, en grön och en gul, kopplade till en befintlig lampknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en dimmer från Schneider Electric, visar kontaktdon för anslutning av fyra sladdar, två svarta, en grön och en gul.
    Skapa konto
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Hej,
Läst många trådar men ingen har 4 sladdar som jag i väggen som ska kopplas in? Kan någon hjälpa med vilken sladd som skall vart

2 svarta sladdar, 1 grön och en gul?

Bild 1= befintliga lampknapp
Bild2= dimmer
Lättare se hur det är kopplat om du tar bild på strömställare bakifrån för att se hur det är kopplat.
Men tror att svarta på L, gul och grön på sinusvåg om man får gissa

J J-banan skrev:
Lättare se hur det är kopplat om du tar bild på strömställare bakifrån för att se hur det är kopplat.
Men tror att svarta på L, gul och grön på sinusvåg om man får gissa
På vilken av dom? På den gamla dosan koppling?

K
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
På vilken av dom? På den gamla dosan koppling?
Baksidan av denna.

• Eluttagets baksida med synliga kablar i en väggöppning.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Baksidan av denna.
Ja

K Kardan79 skrev:
Baksidan av denna.
Dom 2 svarta satt längst ner åt vänster utifrån denna bild

• Väggströmbrytarinsats med grönt kretskort, märkning 16X/250, monterad på beige yta.
    Skapa konto
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Dom 2 svarta satt längst ner åt vänster utifrån denna bild
Svarta in på L, gul och grön ska in på sinus våg, den till vänster om L

Sen har du en dimmer utan N, vet inte om resultatet kommer bli så bra om du ska dimra led

J J-banan skrev:
Sen har du en dimmer utan N, vet inte om resultatet kommer bli så bra om du ska dimra led
Det låter väldigt mycket om dimmern surrande ljud typ. Men de två svarta kan dom sitta i varsin L eller ska dom gå in i samma?

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Det låter väldigt mycket om dimmern surrande ljud typ. Men de två svarta kan dom sitta i varsin L eller ska dom gå in i samma?
De behöver inte sitta på samma L ingång. Surrar den mer när du dimrar

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J J-banan skrev:
De behöver inte sitta på samma L ingång. Surrar den mer när du dimrar
Den surrar mera när man har låg styrka på ljuset men surrar även när man drar upp styrkan men då lägre surr…

Och nu senaste så slutade kontaktuttaget nedanför att fungera

Du har för låg belastning för den dimmern det är därför den låter, jag skulle rekommendera byta den mot en annan

J J-banan skrev:
Du har för låg belastning för den dimmern det är därför den låter, jag skulle rekommendera byta den mot en annan
Du menar byta dimmern bara?

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Och nu senaste så slutade kontaktuttaget nedanför att fungera
Ena svarta går vidare till uttaget, kontrollera att de sitter bra anslutet, om du har en 3-vägs wago så koppla ihop dem där och ha en ledare till dimmern så sitter det mer säkert

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Du menar byta dimmern bara?
Ja, jag föredrar dos dimmer, tycker de fungerar bättre. Typ en Plejd dim-01, väldigt användarvänlig. Då sätter du tbx din strömställare du hade innan och monterar en impulsfjäder under vippan på strömställaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.