Fick idag ett erbjudande som kan vara hyfsat intressant... Räknar man in styrning på elpris, effekttoppar samt att den kan ta med solceller i driften kan det t.o.m. finnas någon ekonomi i det...
Surt med månadsavgift...
https://effiraenergy.com/se/var-losning/
Jag har kört EasyServe och de har gjort ett bra jobb och har en hyfsad App som faktiskt fungerar...
Surt med månadsavgift...
https://effiraenergy.com/se/var-losning/
Jag har kört EasyServe och de har gjort ett bra jobb och har en hyfsad App som faktiskt fungerar...
Det var ju inte mycket aktivitet här, men jag fick den monterad i veckan, efter en del förseningar, och det har fungerat ganska bra för besparingar hittills, men å andra sidan är elen väldigt dyr just nu.
Den styr och sköter en jämn inomhustemperatur och utnyttjar solcellernas produktion väldigt bra.
Appen kan behöva lite finputsning och de använder machine learning för att optimera förbrukning så det ska bli bättre framöver (säger de i alla fall).
Den styr och sköter en jämn inomhustemperatur och utnyttjar solcellernas produktion väldigt bra.
Appen kan behöva lite finputsning och de använder machine learning för att optimera förbrukning så det ska bli bättre framöver (säger de i alla fall).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fortsätter att prata för mig själv här, men det verkar, ta mig tusan, som den gör något rätt i alla fall!
Effira utlovar förstås väldigt stora besparingar, men jag tror att man behöver lite större konsumtion även på sommaren om man ska kunna räkna hem den på kortare än 2 år (vilket jag har räknat att ska gå).
Främst då märker jag att vi har betydlig mindre gångtid av värmepumpen när solen lyser in och värmer, eller när vi eldar för att få lite extra varmt och trevligt p.g.a. innesensorn som följer med Effira. Jag har bara haft "dum" utetemperatur styrning enligt värmekurva tidigare.
Nu har jag kört Effira en månad och kan se ett mönster redan nu med att VP'n går betydligt mycket mer nattetid, och mer sällan på dagtid utan någon märkbar förändrad komfort. Jämför jag mot de högsta elpristopparna så har VP'n stått stilla.
I kallare delen av Januari när jag hade den på max. besparing så blev det för kallt inne innan den slog igång, men efter jag satte den på "medel" besparing är det en bra kombo mellan komfort/besparing. När det blir varmare ute kommer jag att testa max. besparing igen.
Jag kan också se att medelpriset för elen jag konsumerar har gått ner jämfört med "jämförelsepris" i Tibber appen!
Februari 2025:
Februari 2026:
Även i mars är mönstret tydligt, och skillnaden ännu större!
Mars 2025:
Mars 2026:
Enligt Effira appen har detta resulterat i ett sparande av 323 kr på en månad.
Jag har pool och solceller (men inget batteri) och jag värmer poolen med VP'n. Effira ska även kunna styra enligt tillgänglig solel och nu med 60 öringens bortfall blir ju egenkonsumption av solel mycket intressantare. Återstår att se hur de klarar av det, men hittills ser det ju ganska lovande ut...
Effira Appen i sig är inte det snyggaste jag sett, och den är rätt långsam, men de jobbar hela tiden på förbättringar och installation och support har gått väldigt bra och de lyssnar på synpunkter och kritik och fixar till saker!
Får se vad som händer när de får fler kunder, men då ska de förhoppningsvis redan jobbat bort de mest irriterande sakerna i Appen...
Effira utlovar förstås väldigt stora besparingar, men jag tror att man behöver lite större konsumtion även på sommaren om man ska kunna räkna hem den på kortare än 2 år (vilket jag har räknat att ska gå).
Främst då märker jag att vi har betydlig mindre gångtid av värmepumpen när solen lyser in och värmer, eller när vi eldar för att få lite extra varmt och trevligt p.g.a. innesensorn som följer med Effira. Jag har bara haft "dum" utetemperatur styrning enligt värmekurva tidigare.
Nu har jag kört Effira en månad och kan se ett mönster redan nu med att VP'n går betydligt mycket mer nattetid, och mer sällan på dagtid utan någon märkbar förändrad komfort. Jämför jag mot de högsta elpristopparna så har VP'n stått stilla.
I kallare delen av Januari när jag hade den på max. besparing så blev det för kallt inne innan den slog igång, men efter jag satte den på "medel" besparing är det en bra kombo mellan komfort/besparing. När det blir varmare ute kommer jag att testa max. besparing igen.
Jag kan också se att medelpriset för elen jag konsumerar har gått ner jämfört med "jämförelsepris" i Tibber appen!
Februari 2025:
Logga in
Skapa konto
Februari 2026:
Logga in
Skapa konto
Även i mars är mönstret tydligt, och skillnaden ännu större!
Mars 2025:
Logga in
Skapa konto
Mars 2026:
Logga in
Skapa konto
Enligt Effira appen har detta resulterat i ett sparande av 323 kr på en månad.
Jag har pool och solceller (men inget batteri) och jag värmer poolen med VP'n. Effira ska även kunna styra enligt tillgänglig solel och nu med 60 öringens bortfall blir ju egenkonsumption av solel mycket intressantare. Återstår att se hur de klarar av det, men hittills ser det ju ganska lovande ut...
Effira Appen i sig är inte det snyggaste jag sett, och den är rätt långsam, men de jobbar hela tiden på förbättringar och installation och support har gått väldigt bra och de lyssnar på synpunkter och kritik och fixar till saker!
Får se vad som händer när de får fler kunder, men då ska de förhoppningsvis redan jobbat bort de mest irriterande sakerna i Appen...
Effira styr värmepumpen mycket "smartare" och tar även med varmvatten i styrningen, vilket inte Ngenic gör.N nagrom00 skrev:
Effira har inomhus sensor också, och blockar uppvärmning om huset redan är tillräckligt varmt.
Den styrs av en AI algorithm som lär känna ditt hus och "boostar" värme och varmvatten när det är billigare för att kunna blocka längre.
Jag har oockså solceller, och den styrs baserat på solcellernas produktion, eller om det lönar sig bättre att sälja el.
Exakt hur bra det fungerar återstår att se nu när det börjar bli mer sol...
Den lastbalanserar också så att man inte överbelastar säkringarna och, för oss som har sketna Ellevio som tar betalt för effekttoppar, styr den effekttoppar till natten (så gott den kan).
Jag skulle säga att det är en ganska orättvis jämförelse mot "simpla" Ngenic Tune... 😉
Läste om appen idag och blev nyfiken. Vi har inga solceller, ingen elbil men en relativt ny Nibe S-1255. Bytte till den 2021 och förbrukningen har sjunkit från 15000 kWh/år till under 10000kWh/år. Förra året t.o.m under 9” på 1 1/2-planshus 168 kvm.
Vi har rörligt=månadsmedelpris och jag är tveksam till att kunna sänka förbrukningen ytterligare. Antar att man måste byta till timma/kvartsavtal?
Vi har rörligt=månadsmedelpris och jag är tveksam till att kunna sänka förbrukningen ytterligare. Antar att man måste byta till timma/kvartsavtal?
Värmepumpen kommer att köra "smartare" och minska förbrukningen generellt, men utan tim/kvartspris blir det nog omöjligt att räkna hem...K Kjell_G skrev:Läste om appen idag och blev nyfiken. Vi har inga solceller, ingen elbil men en relativt ny Nibe S-1255. Bytte till den 2021 och förbrukningen har sjunkit från 15000 kWh/år till under 10000kWh/år. Förra året t.o.m under 9” på 1 1/2-planshus 168 kvm.
Ligger ni under 10MWh redan så blir det oavsett en väldigt lång tid innan du kan räkna hem den...
Klicka här för att svara