Hej!
Jag har fått installerat två elbilsladdare (Garo GLB 3-fas 11kW) med en lastbalanserare "LB" (Garo GNM3D-LP-RS385) av lokala elektrikern. Det ser ut att fungera som (jag) tänkt: laddarna förhandlar om hur bilarna ska laddas och LB drar ner laddeffekt när man bakar bröd i ugnen etc.
Nu var här solcellsbolagets elektriker idag och kopplade in växelriktaren "VR" som matas med solceller (ca 11kW). Jag blev lite undrande över hur VR kopplades in. Såhär ser det ut med början "utifrån": Huvudsäkringar -> elmätare -> 3-pol brytare -> VR och parallelt med VR sitter "utsidan" på LB, sedan på insidan LB sitter Billaddare (och resten av hus-el).Bilden visar hur set ser ut nu.
Det jag tycker verkar mysko är att LB torde väl inte med denna inkoppling kunna fatta när solen lyser och VR matar in energi eller? LB ska ju se till att inte huvudsäkr ryker, men om VR matar in 10kW så är ju vitsen att man kan ladda bilarna (eller minst en av dem) full fart även om man bakar bröd? Jag menar att LB borde normalt inte begränsa laddeffekt vid solproduktion så länge man inte riskerar att huvudsäkringarna är i fara. Så VR borde välvara inkopplad på den "inre" sidan av LB.
Tänker jag fel nånstans. Men var?
Tack!
Jag har fått installerat två elbilsladdare (Garo GLB 3-fas 11kW) med en lastbalanserare "LB" (Garo GNM3D-LP-RS385) av lokala elektrikern. Det ser ut att fungera som (jag) tänkt: laddarna förhandlar om hur bilarna ska laddas och LB drar ner laddeffekt när man bakar bröd i ugnen etc.
Nu var här solcellsbolagets elektriker idag och kopplade in växelriktaren "VR" som matas med solceller (ca 11kW). Jag blev lite undrande över hur VR kopplades in. Såhär ser det ut med början "utifrån": Huvudsäkringar -> elmätare -> 3-pol brytare -> VR och parallelt med VR sitter "utsidan" på LB, sedan på insidan LB sitter Billaddare (och resten av hus-el).Bilden visar hur set ser ut nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag tycker verkar mysko är att LB torde väl inte med denna inkoppling kunna fatta när solen lyser och VR matar in energi eller? LB ska ju se till att inte huvudsäkr ryker, men om VR matar in 10kW så är ju vitsen att man kan ladda bilarna (eller minst en av dem) full fart även om man bakar bröd? Jag menar att LB borde normalt inte begränsa laddeffekt vid solproduktion så länge man inte riskerar att huvudsäkringarna är i fara. Så VR borde välvara inkopplad på den "inre" sidan av LB.
Tänker jag fel nånstans. Men var?
Tack!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ja, jag tycker VR borde kopplats in efter LB så att LB ser den nettoförbrukning du har, den som belastar mätarsäkringarna. Men jag törs inte säga vilka jojo-effekter det kan bli med solceller och LB's, eller om/hur LB'n hanterar negativ effekt. Har din VR-elektriker några motiv?
Tack, precis så jag tänker. Annars kan man ju inte maximera laddning med egenproducerat. "Växelriktarelektrikern" var osäker på hur det var tänkt och ringde en kollega som inte heller verkade helt säker. Så jag fick inte nån bra motivering varför han kopplade in den som han gjorde. Jag var inte helt bekväm med att ifrågasätta alltför mycket men jag visade skissen ovan, han tyckte att "vi kan ju se hur det fungerar som det är nu", så det får man väl göra då
. Han lämnade i alla fall lite extra kabellängd ifall det behöver kopplas om.
Det borde ju inte vara nån risk med att köra som det ser ut nu, men lite känns det som att man kostat på ett system som inte är så optimerat det kunnat vara.
Har gått igenom den dokumentation jag hittat till denna LB och det är otroligt så mycket text/bilder det ägnas åt alla fräcka menyer i grafikinterfacet och så lite om hur mätaren är tänkt att kopplas i ett system med Lokal produktion
Det borde ju inte vara nån risk med att köra som det ser ut nu, men lite känns det som att man kostat på ett system som inte är så optimerat det kunnat vara.
Har gått igenom den dokumentation jag hittat till denna LB och det är otroligt så mycket text/bilder det ägnas åt alla fräcka menyer i grafikinterfacet och så lite om hur mätaren är tänkt att kopplas i ett system med Lokal produktion
Förresten så fattar jag det som att "LP" i versionen GNM3D-LP-RS385 betyder att mätaren just hanterar negativ effekt, "Separat mätning för produktion och förbrukning"
Hej, jag har installerat en billaddare med lastbalansering, allt fungerade bra tills att jag senare även installerade solceller. Då kopplade solcellsleverantören in ytterligare en lastbalansering i anslutning till flödessäkringarna. Jag vet inte hur den är kopplad men den sitter ihop med flödessäkringarna på elomkopplaren för solcellerna. Mitt problem är när det är kallt och jag samtidigt laddar bilen har en fas på huvudsäkringen för inkommande ström gått sönder. En annan gång har en automatsäkringen på en fas på flödessäkringen löst ut.
Min fråga är; kan man ha dubbla lastbalanseringar i samma system? Finns det inte risk att dessa tar ut varann?
Min fråga är; kan man ha dubbla lastbalanseringar i samma system? Finns det inte risk att dessa tar ut varann?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Dubbla LB är alltid ett okänt kort.
Vad kopplar din nya LB bort vid för hög last?? Det är för mig väldigt oklart vad den skulle ha för syfte.
Du har alltså haft dessa problem efter att solcellerna med dess LB installerades?
Jag kan inte säga mer utan att veta hur allting är kopplat hos dig.
Det låter som att dina två LB ligger parallellt på två olika grenar efter mätarsäkringen?
Vad kopplar din nya LB bort vid för hög last?? Det är för mig väldigt oklart vad den skulle ha för syfte.
Du har alltså haft dessa problem efter att solcellerna med dess LB installerades?
Jag kan inte säga mer utan att veta hur allting är kopplat hos dig.
Det låter som att dina två LB ligger parallellt på två olika grenar efter mätarsäkringen?
Verkar som om din solcellsinstallatör inte kollade in läget innan de satt in mer "prylar". Ifall du har en "lastbalanserare" (bättre kallad "effektvakt"), som är kopplad så att du INTE ska skjuta huvudsäkringar så ska det inte spela nån roll ifall du har solceller eller inte, den ska under alla omständigheter skydda huvudsäkringarna. Så funkar i alla fall min garo GNM3D-LP-RS485. Jag har en dito med två billaddare, solceller, batteri etc. och det enda min effektvakt/"lastbalanserare" gör är att skydda huvudsäkringartna från att smälla, vilket funkar mycket bra. Jag GISSAR att det inte är så bra att ha två (mer äen ett) "SMARTA" system som bråkar med varandra (?) Eller?
Svar till Bo Siltberg & Commonswift
Tack för era svar!
Jag har en Garo billaddare GLB T2EV och Garo lastbalanserare på huvudcentralen. Kan inte svara på vad den kopplar bort eller hur det är kopplat men jag antar den skall jämna ut belastningen i faserna. Vad jag inte nämnt är att jag även har batteri i solcellsanläggningen.
Ja problemet startade efter installationen av solcellerna.
Jag tycker att man inte ska behöva ha mer än en lastbalanserare, jag menar den ska ju bara skydda faserna. Finns det inte risk att de tar ut varann? Jag menar att båda känner belastningen samtidigt och kanske styr över till samma fas.
Jag måste informera om att jag bara är "lekman" inom området och inte elektriker.
Tack så länge!
Bifogar bilder
Tack för era svar!
Jag har en Garo billaddare GLB T2EV och Garo lastbalanserare på huvudcentralen. Kan inte svara på vad den kopplar bort eller hur det är kopplat men jag antar den skall jämna ut belastningen i faserna. Vad jag inte nämnt är att jag även har batteri i solcellsanläggningen.
Ja problemet startade efter installationen av solcellerna.
Jag tycker att man inte ska behöva ha mer än en lastbalanserare, jag menar den ska ju bara skydda faserna. Finns det inte risk att de tar ut varann? Jag menar att båda känner belastningen samtidigt och kanske styr över till samma fas.
Jag måste informera om att jag bara är "lekman" inom området och inte elektriker.
Tack så länge!
Bifogar bilder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Utsidan av dessa kapslingar säger mig tyvärr ingenting. Jag behöver bl.a ett enlinjeschema typ det som finns i inlägg #1 och mer info kring LBn för solcellerna.
Den LB du har idag ska, om den är korrekt inkopplad, känna av strömmen genom mätarsäkringarna, och koppla bot elbilsladdningen om strömmen in (förbrukningen) överstiger mätarsäkringens storlek. Den LB du har kanske inte ser skillnad på förbrukning och produktion?
Din nya LB för solcellerna bör känna av samma ström fast i andra riktningen och rimligen strypa VX om det blir för hög produktion. Jag har aldrig hört talas om en LB för produktion.
Du bör ta hem en riktig elektriker som ser över hela din anläggning.
Den LB du har idag ska, om den är korrekt inkopplad, känna av strömmen genom mätarsäkringarna, och koppla bot elbilsladdningen om strömmen in (förbrukningen) överstiger mätarsäkringens storlek. Den LB du har kanske inte ser skillnad på förbrukning och produktion?
Din nya LB för solcellerna bör känna av samma ström fast i andra riktningen och rimligen strypa VX om det blir för hög produktion. Jag har aldrig hört talas om en LB för produktion.
Du bör ta hem en riktig elektriker som ser över hela din anläggning.
Hej igen. Har idag fått svar av installatören för solcellsanläggningen. Dom säger att det jag trodde var en lastbalanserare på solcellsanläggningen i själva verket är en mätare av ström från solcellerna. Alltså då har jag bara en lastbalanserare. Han tror att det är något problem med den jag har till billaddaren mm.
Dom rekommenderar att jag ska låta en elektriker titta på det.
Så summan av allt är att jag får ta hit en elektriker som får kolla hur det är kopplat och att det fungerar.
Tack för all hjälp. Ledsen att jag i min okunskap trodde det var två lastbalanserare.
Hälsningar
Dom rekommenderar att jag ska låta en elektriker titta på det.
Så summan av allt är att jag får ta hit en elektriker som får kolla hur det är kopplat och att det fungerar.
Tack för all hjälp. Ledsen att jag i min okunskap trodde det var två lastbalanserare.
Hälsningar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Bra att få det förklarat.
Samtidigt har du ett problem med överbelastade mätarsäkringar som behöver en förklaring. Kanske laddas dina husbatterier från nätet (ibland). Din LB kopplar ju endast bort elbilsladdningen. Det förhindrar inte att övrig belastning i huset överbelastar mätarsäkringarna.
Om inga andra vanor förändrats som ökar belastningen så måste det vara solcellsbatterierna.
Samtidigt har du ett problem med överbelastade mätarsäkringar som behöver en förklaring. Kanske laddas dina husbatterier från nätet (ibland). Din LB kopplar ju endast bort elbilsladdningen. Det förhindrar inte att övrig belastning i huset överbelastar mätarsäkringarna.
Om inga andra vanor förändrats som ökar belastningen så måste det vara solcellsbatterierna.
Tack igen.
Ja, jag hade inga problem innan jag installerade solcellerna så det ligger nog något i det du säger.
Ser inga andra möjligheter än att låta en elektriker titta på detta. Själv har jag inte tillräcklig kunskap.
Tack o ha en trevlig helg!
Ja, jag hade inga problem innan jag installerade solcellerna så det ligger nog något i det du säger.
Ser inga andra möjligheter än att låta en elektriker titta på detta. Själv har jag inte tillräcklig kunskap.
Tack o ha en trevlig helg!
Klicka här för att svara