Hej, planerar köpa laddbox zeptec go eller easse charge up.

Har svårt att bestämma mig för lastbalanserare. Min nätägare har möjlighet att installera Easse Equalizer (tillsammans med Eassebox) eller Enegic Perific Max (tillsammans med zeptecbox). Han rekommenderar Easse Equalizer då dom säljer mest av dessa.

Mina behov är ganska enkla, jag vill kunna lastbalansera så jag inte drar en säkring och jag vill få lite koll på husets elanvändning, gärna grafiskt över tid för att hitta andra energitjuvar.

Ja blir lite osäker här. Bör jag gå på en Easse Equalizer? Den känns mindre kapabel till att mäta husets el jämfört med enegic men kanske en bättre lastbalanserare då den är av samma fabrikat som boxen eller på zeptec + enegic?

Hoppas ni kan hjälpa mig att göra ett bra val ä.
 
Vad kostar de olika? Min från Tibber för 500kr gör jobbet bra för min del.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Vad kostar de olika? Min från Tibber för 500kr gör jobbet bra för min del.
Båda priser inkl installation från nätägaren.
7495 för Eassebox + Equalizer
8495 för zeptec + Perific Max (Enegic)

Tibber har jag valt bort av anledningen att "jag har hört" att man behöver vara Tibbekund för att nyttja den fullt ut.
 
J JimmyHa skrev:
Båda priser inkl installation från nätägaren.
7495 för Eassebox + Equalizer
8495 för zeptec + Perific Max (Enegic)

Tibber har jag valt bort av anledningen att "jag har hört" att man behöver vara Tibbekund för att nyttja den fullt ut.
Jag var inte tibberkund när jag köpte och satte in min första året.

Du behöver inte köpa laddbox från nätägaren. De har inget unikt som ingen annan har.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Vad kostar de olika? Min från Tibber för 500kr gör jobbet bra för min del.
Jag är in
Hemingway Hemingway skrev:
Jag var inte tibberkund när jag köpte och satte in min första året.

Du behöver inte köpa laddbox från nätägaren. De har inget unikt som ingen annan har.
Okej så Tibber pulse kanske ger mig det jag vill ha ändå...

Jag vill ha en som täcker mina behov bäst, d.v.s lastbalansera och monitorera husets förbrukning i realtid och övertid. Tibber pulse kanske är ett bättre alternativ än både perific och equalizer? Och speciellt om man väger in pris vilket också är en faktor men viktigare att jag får rätt grejer.
 
Man förlorar en del funktionalitet om man inte är kund hos Tibber. Jag kör min egen lastbalansering och optimering av effektavgift baserat på en HomeWizard P1 mätare och Home Assistant då Tibber inte hade det vid det tillfället (vet inte om de ändrat utbudet). Men det grundläggande att skydda faserna klarar den fint utan att vara kund.
 
BigR
J JimmyHa skrev:
Båda priser inkl installation från nätägaren.
7495 för Eassebox + Equalizer
8495 för zeptec + Perific Max (Enegic)

Tibber har jag valt bort av anledningen att "jag har hört" att man behöver vara Tibbekund för att nyttja den fullt ut.
Jag valde själv Equalizer av ointresse för Tibblers smarta laddning och medlemskap. Jag vill bara ha en stabil lastbalanserare.

Equalizer är mer ren lastbalansering och fungerar också utan internet eller lokal wifi med Easees egna radiosystem Easee Link.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.