useless useless skrev:
En relaterad fråga: Räknas byte från diazed- till normcentral med tillhörande arbeten som en tillräckligt stor ändring av elanläggningen för att man ska tvingas dra fram skyddsjord överallt? Eller är det bara om man gör ändringar i ett specifikt rum som det rummet måste uppgraderas till dagens standard?
Just centralbyte påverkar inte det alls och det är vid större utökning i befintliga grupper eller att man skapar nya man får tänka på att följa nuvarande regler. De håklyverier eller utnyttjande av undantag som finns för att slippa undan kan man oftast hålla sig för god för att använda när man ändå gör mer genomgripande jobb. Men fallet centralbyte är rent och störs inte av hur det ser ut i övrigt ofta en bra startpunkt också för elrenoveringar.

C CLBJ skrev:
Tack. Jag förstår helt dina synpunkter. Både värmepumpen och värmepannan är fast anslutna och jordade.
Det du föreslår är att jag skall lägga dessa separat under 300 mA Jfb:are.med hänsyn till risken med krypströmmar och bruten jordning?
Du kan som sagt lägga tillsammans med övriga delar under JFB eller med separat 30 eller 300 mA och som sagt slutligen vid fastanslutning helt utan JFB. Det har ju sina nackdelar med att andra fel löser och indirekt drabbas värmen samma vid separat utan andra indikeringar där felet kanske inte lika lätt uppmärksammas.

Det mesta går som sagt bra och talen är små så olika individers erfarenhet pekar säkert mot att JFB är helt ok här. Men skadar inte att åtminstone tänka igenom det lite så den inte hamnar tex ihop med utomhusuttagen osv. Möjligheten att lägga helt utan JFB och ett korrekt utfört jobb i alla delar är trots allt mitt förstaval här.

C CLBJ skrev:
Tack. Jag förstår helt dina synpunkter. Både värmepumpen och värmepannan är fast anslutna och jordade.
Det du föreslår är att jag skall lägga dessa separat under 300 mA Jfb:are.med hänsyn till risken med krypströmmar och bruten jordning?
Nej, kontrollera tillverkarens anvisningar vad de säger om JFB. En 300 mA JFB är bara en möjlighet att ta till vid behov, och när man verkligen vill ha en JFB på uppvärmningssystemet.

Somliga tillverkare av t ex värmepumpar avråder från JFB i sina installationasanvisningar.
Då har man verkligen fallit till föga för att acceptera höga läckströmmar och lastad skyddsjord.
300mA är väl ett vettigt mellanting tycker jag.

Behöver inte vara pga höga medvetna läckströmmar. Tex vid fallen där kompressorn är omformarstyrd är det i princip fel att lägga in den under samma JFB som allmäna delar uttag osv. Man kan säkert välja 30 mA bara den läggs enbart för den matningen. Skulle tro att det i vissa anvisningar nämns 300 mA av det skälet de aldrig då kommer regelrätt blandas med JFB för personskydd. Finns säkert fall där det beskrivs som att det ska vara separat för utrustningen också men drar man in 300 mA är leverantören fri om det felanvänds.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De enda gånger en jfb har löst ut i min anläggning är pga läckande dykrör i bergvärmepumpen där vatten har runnit ner i elmatningen för tillskottet. När det är tätt som det ska går en 30mA jfb bra. Fungerar inte 30mA jfb tycker jag apparaten är dåligt konstruerad.

M MagHam skrev:
Somliga tillverkare av t ex värmepumpar avråder från JFB i sina installationasanvisningar.
Då har man verkligen fallit till föga för att acceptera höga läckströmmar och lastad skyddsjord.
300mA är väl ett vettigt mellanting tycker jag.
Njaa..

När det gäller varvtalsreglerade kompressorer så ställer de till en del lustigheter med fasläget mellan ström o spänning. Jag har inte detaljerna helt klara för mig. Men vissa typer av laster ser ut som de "slukar" ström (tillfälligt), ur jordfelsbrytarens synvinkel. Den tolkar det som att strömmen går fel väg, och löser ut. Det är då inte en läckström i vanlig bemärkelse.

H hempularen skrev:
När det gäller varvtalsreglerade kompressorer så ställer de till en del lustigheter med fasläget mellan ström o spänning....vissa typer av laster ser ut som de "slukar" ström (tillfälligt), ur jordfelsbrytarens synvinkel.
Håller bara delvis med här. Jordfelsbrytaren ser knappast mycket av fasvinklarna eller vad som händer på motorsidan vad gäller övertoner eller liknande. Det bör vara ett "bekymmer" för VFDn och dess inverterdel.
Däremot frekvensomvandlaren luras på primärsidan. När DC-bus kondensatorn ska laddas via likriktarbryggan tror jordfelsbrytare ibland att ström försvinner som du skriver.

Men det är möjligt att det kan finnas sanning i vad du säger om motorsidan. Det skulle i så fall innebära att VFDn inte är signalmässigt avstörd bakvägen.

Vi har en annan aspekt med värmepumpar och det är elpatroner för tillskott. De kan säkert vara långt ifrån perfekt isolerade och en stor bov i dramat.

Det stämmer inte riktigt överens med vad jag lärt mig.

DC-strömmar är ett problem för JFBer av typ A då de inte löser för sådana felströmmar, och sådana felströmmar kan typiskt uppträda i trefaslikriktare med stor effekt såsom värmepumpar och laddare till elbilar.

Fasvridna och olinjära laster ska i sig inte vara dåliga för en JFB typ A, de ska inte tjyvlösa för sådana. Uppladdning av en kondensator ska alltså inte vara något problem. Men det finns säkert fall...om strömrusningen genom kondensatorn är väldigt brant och hög kan det kanske få JFBn ur balans. Det innebär ju en högre frekvens där en JFBs egenskaper kanske inte riktigt är specade.

Ett problemet är däremot högfrekventa felströmmar i PE från de EMC-filter som brukar finnas i inverterstyrda värmepumpar. Dessa kan tjyvlösa en JFB av typ A. En typ B är mindre känslig vid högre frekvenser.

Men om värmepumpen kommer med stickpropp så ska den ju kunna pluggas in i ett vanligt uttag som är skyddat av en JFB typ A och 30 mA. Man får se upp med större pumpar som kräver fast anslutning.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Intressant fråga. Som biodlare har vi en del utrustning (slunga, separator, rörverk) vars motorer styrs av frekvensriktare.
Det har hänt många gånger att JFB bryter precis som de spänningssätts, innan motorsekvenserna ens startat, däremot brukar det gå utmärkt under drift sedan.
Så jag har ganska säkra indikationer på att laddningen av DC-modulen via brygga kan "falskutlösa" jordfelsbrytare. Har dock inte studerat eller läst på ämnet ytterligare.

• Gilla
CLBJ
  • Laddar…
Det är helt riktigt som du märkt MagHam att JFB ofta löser när mellanledet laddas. Det är precis som förväntat speciellt om brytaren inte är av sk störtålig, stötströmstålig typ. Precis samma händer även i andra fall där det finns någon större kapacitans i kretsen. Typfall i installationer med tex större mängd äldre typ lysrörsanläggningar med drossel och faskompensering. Samma i nutid med många don av switchad typ där som vid din omformare ett energilager laddas.

Fallen Bo nämner och som jag försökte ta upp tidigare är lömskare då de kan göra JFB icke funktionell pga effekter i mätkärnan trots att den är felfri. Det är inte speciellt lyckat om den någon gång ska gå in och ge personskydd.

Följ därför den enkla principen att inte lägga sån last blandad mot JFB man räknar kunna lita på i de vanliga fallen. Helst kopplat individuellt högt upp i kedjan mot tex mätarplatsen. Och givetvis med JFB av något slag om man önskar det där också.

• Gilla
CLBJ och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Helt fel tänkt vad gäller kyl/frys. Dessa är stora skyddsjordade apparater som bör skyddas av JFB för att minska personfaran. Ja skyddsjorden skall egentligen räcka, men erfarenhetsmässigt så gör den inte alltid det.

Jag växte exv upp med spänningsförande frys, en JFB hade skyddat (men det fanns inte då). Jag har också hittat en ytterligare spänningsförande kyl (felinkopplad), även där så hade en JFB skyddat.

Om du är orolig för brist på värme eller tinad mat så är det övervakning av de intressanta parametrarna som är det enda rätta, exv. med larm via SMS. Frysar, och värmepumpar/pannor för den delen, slutar fungera av en massa andra skäl som är mycket vanligare än utlöst JFB.
H hempularen skrev:
Riktig falskutlösning av jordfelsbrytare är ett icke problem. Det som i onödan kan lösa ut är saker som att du glömmer en skarvsladd utomhus som hamnar i ösregnet. Eller att du tappar motorvärmarkabeln i en snödriva.[
H hempularen skrev:
Riktig falskutlösning av jordfelsbrytare är ett icke problem. Det som i onödan kan lösa ut är saker som att du glömmer en skarvsladd utomhus som hamnar i ösregnet. Eller att du tappar motorvärmarkabeln i en snödriva.
Vet inte om jag vill kalla dina exempel som "falskutlösning". Förefaller vara slarv eller olyckshändelse.
För mig är falskutlösning mera av typen "orsak som inte med lätthet inses eller är svår att förstå".
Med falskutlösning avser jag inte sådant som Jfb naturligt skall reagera för.

C CLBJ skrev:
Vet inte om jag vill kalla dina exempel som "falskutlösning".
Nej, det gör ju inte hemmapularen heller. Han skriver ju "det som i onödan kan lösa ut..." Dvs, det är ett egentligt elektriskt problem som JFB skall lösa för, men det är ingen direkt farlig situation, iaf i när det händer, utan mer är en irritation.

Moderna JFBer falskutlöser inte. De är okänsliga mot störningar. Men det har iofs inte direkt med "orsak som inte med lätthet inses eller är svår att förstå", iaf om man med "förstå" menar kan hitta. Om du har ett antal apparater vars sammanlagda läckström överstiger JFNs tröskel, så har du dels inget formellt fel i din anläggning, men det kan ändå vara lögn i h-vete att hitta det utan ganska omfattande felsökning.

Samma med en svag överledning mellan jord och nolla någonstans i anläggningen. Dvs en som inte uppträder alltid, (exv bara vid fuktig väderlek), eller är så högohmig att det krävs stor belastning för att läckströmmen skall bli tillräckligt stor.

Det förra fallet är erfarenhetsmässigt inget problem annat än i undantagsfall, det andra hjälper inte med nödvändighet sektionering mot ändå. Eller att man håller grupper utanför. (Undantag för vissa värmeanläggningar).

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det gör ju inte hemmapularen heller. Han skriver ju "det som i onödan kan lösa ut..." Dvs, det är ett egentligt elektriskt problem som JFB skall lösa för, men det är ingen direkt farlig situation, iaf i när det händer, utan mer är en irritation.

Moderna JFBer falskutlöser inte. De är okänsliga mot störningar. Men det har iofs inte direkt med "orsak som inte med lätthet inses eller är svår att förstå", iaf om man med "förstå" menar kan hitta. Om du har ett antal apparater vars sammanlagda läckström överstiger JFNs tröskel, så har du dels inget formellt fel i din anläggning, men det kan ändå vara lögn i h-vete att hitta det utan ganska omfattande felsökning.

Samma med en svag överledning mellan jord och nolla någonstans i anläggningen. Dvs en som inte uppträder alltid, (exv bara vid fuktig väderlek), eller är så högohmig att det krävs stor belastning för att läckströmmen skall bli tillräckligt stor.

Det förra fallet är erfarenhetsmässigt inget problem annat än i undantagsfall, det andra hjälper inte med nödvändighet sektionering mot ändå. Eller att man håller grupper utanför. (Undantag för vissa värmeanläggningar).
Avsåg inte att vara näsvis. :)
Ville bara övertyga mig om att vi har samma uppfattning om vad du avsåg med din text.
Håller helt med dig i dina synpunkter.

Inser också att "falskutlösning" inte var ett speciellt bra ord. Det var därför jag satte det inom citattecken.
Är det 30 mA i 0,3 sekunder så ska den såklart lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.