Hej!
Har med intresse följt era diskussioner om bl.a. JFB och elcentraler.
Nu har jag några frågor för att se om jag uppfattat diskussionen rätt.

Följande förutsättningar:

TN-C system.
Gruppcentral med diazedsäkringar i ett hus byggt under den tid som ojordade uttag tilläts i ”torra utrymmen”.
M.a.o jordade och ojordade uttag blandade.

Om jag då förstått det hela rätt så skulle följande alternativ vara godkända vid införande av en JFB?
  1. Lägga in en yttre JFB och huvudbrytare på inkommande huvudledning före gruppcentralen och skilja på neutral och skyddsjord åt i gruppcentralen.

2. Byta ut hela gruppcentralen mot en modern med JFB. I princip samma som 1 ovan.

3. Byta ut hela gruppcentralen enligt 2 samt att byta alla ojordade uttag mot jordade och dra skyddsledare till dessa.
Ekonomiskt skiljer sig dessa alternativ avsevärt åt där 1 troligen är billigast om gruppcentralen inte behöver byggas ut ?
Behöver gruppcentralen utökas förefaller alternativ 2 vara nästa nivå kostnadsmässigt.
Alternativ 3 ger kanske ett något högre skyddsnivå men blir ju avsevärt mer kostsam vilket förefaller vara marginellt alla utbytta uttag sitter i en ”torr” miljö ?

Har jag uppfattat detta rätt ?

Vi satte in en separat jordfelsbrytare till en diazed-central för över 30 år sedan. Har fungerat helt perfekt i alla år. Diazed-centralen är en rejäl plåtkonstruktion á la Eldon. Lär hålla hela husets livslängd.
Har sett normcentraler som börjat gulna och spricka i plasten efter cirkus 15 år, dock spar dessa centraler plats och erbjuder fler lösningar om du vill ha mer prylar i din central.
Valet är ditt.

Jordning av eluttag i alla utrymme är idag ett krav, dock har i mångt och mycket detta krav kommit på tok för sent. Idag är de flesta elprylar dubbelisolerade och har inget behov av jordning.

Är diazedcentralen i gott skick så finns ju även ett alternativ 1B: Montera två JFBer i en normkapsling bredvid och flytta ut några valda grupper för en god sektionering. Då finns även plats för utökning senare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är diazedcentralen i gott skick så finns ju även ett alternativ 1B: Montera två JFBer i en normkapsling bredvid och flytta ut några valda grupper för en god sektionering. Då finns även plats för utökning senare.
Jovisst skulle detta vara ett alternativ men i mitt fall har jag inte så mycket plats. Tänkte ta upp detta lite senare.
Hade först tänkt få klart för mig om något alternativen strider mot regelverket. Därefter tänkte jag diskutera olika alternativ sett ur flera aspekter.

E etompau skrev:
Vi satte in en separat jordfelsbrytare till en diazed-central för över 30 år sedan. Har fungerat helt perfekt i alla år. Diazed-centralen är en rejäl plåtkonstruktion á la Eldon. Lär hålla hela husets livslängd.
Har sett normcentraler som börjat gulna och spricka i plasten efter cirkus 15 år, dock spar dessa centraler plats och erbjuder fler lösningar om du vill ha mer prylar i din central.
Valet är ditt.

Jordning av eluttag i alla utrymme är idag ett krav, dock har i mångt och mycket detta krav kommit på tok för sent. Idag är de flesta elprylar dubbelisolerade och har inget behov av jordning.
Tack för ditt svar. Jag har inte plats för en utökning utan att byta centralen.
Vad gäller kravet på jordade uttag i alla utrymmen så har jag den uppfattningen att detta endast gäller vid nyinstallationer så att befintliga kan behållas?

C CLBJ skrev:
Tack för ditt svar. Jag har inte plats för en utökning utan att byta centralen.
Vad gäller kravet på jordade uttag i alla utrymmen så har jag den uppfattningen att detta endast gäller vid nyinstallationer så att befintliga kan behållas?
Korrekt, jordning av eluttag gäller vid nybyggnation. Du kan bibehålla din ojordade uttag.

Tack, du lättade på min börda eller gav mig flera alternativ.
Kommer att ta upp diskussionen med blandade uttag längre fram i tråden.

Jag kommer med ytterligare ett alternativ gällande uttagen:
Behålla ojordade uttag i tex sovrum, byta till jordade i tex hela kök/matplats, hall (absolut om ni har klinker med golvvärme).
Förr fick matplatsen ha ojordade uttag fastän det var samma fysiska rum som köket.

Om ni har vattenburen värme så fundera ett varv extra till fördel för byte till jordade uttag.

Om ni har elelement, kontrollera om elementen är jordade eller inte, även om det är ojordade uttag i rummet så kan elelement vara jordade, men så får det inte vara idag.

Tack för ditt svar och påpekande även om jag i detta fall var medveten om problemen
.
I mitt fall har jag vattenburen värme.

Jag förstår dina synpunkter om att byta uttagen till jordade överallt och dra nya ledningar men det är något som jag försöker att analysera med avseende på kostnad och höjd säkerhet.
I mitt fall så är huset byggt 1989 och följer troligen alla för den tiden gällande krav.

Fortfarande står alternativet att byta gruppcentral, behålla de ojordade uttagen samt att införa en (eller flera) jfb kvar.

Nu dyker naturligtvis flera frågor upp när det gäller Jfb.
1. Kvaliteten när det gäller att lösa ut respektive inte lösa ut (Störningskänslighet).
Det finns enligt vad jag förstår inte någon gemensam standard för Jfb eller några standardiserade krav på testning av dessa?

2. Vissa laster som värme och kyl-frys vill man ju inte skall kopplas från annat än när det absolut krävs. Detta är naturligtvis inget problem när man är hemma och kan övervaka situationen men vid en längre tids bortovaro kan det vara problematiskt.

3. Ökar risken för störningar som riskerar att lösa ut Jfb om inte alla laster hanteras av denna ?

Tacksam för en fortsatt dialog i detta ärende :)

/CLBJ

Köp en jordfelsbrytare av ett märkesnamn, 30 mA, då blir det rätt och bra.
Min erfarenhet är att jordfel i kyl/frys är överdrivet. Det är inget som normalt händer stup i kvarten.

Gamla spisar/ugnar/varmvattenberedare, blöta eluttag, fukt i motorvärmare är grejor som jag anser vara de vanligaste orsaker till aktivering av jordfelsbrytaren, grejor som du oftast använder när du är hemma.

C CLBJ skrev:
.....
1. Kvaliteten när det gäller att lösa ut respektive inte lösa ut (Störningskänslighet).
Det finns enligt vad jag förstår inte någon gemensam standard för Jfb eller några standardiserade krav på testning av dessa?
A, B, AC

1. Jodå det finns en standard, den är t.o.m präglad på vissa fabrikat av JFBer, IEC 61008. Alla dagens JFB är nöjaktigt störsäkra mot dagens elektronik. Det var betydligt värre förr, på 90-talet. Det finns även special som är extra störsäkra, men jag tror aldrig jag sett någon i handeln, om de finns kvar. De lär hur som helst inte vara billiga.

Bättre då att sektionera med flera JFBer. Här kan det bli ett praktiskt problem om du behåller diazedcentralen eftersom dessa är svåra att dela upp med två JFBer. Om du inte har plats bredvid för en lite större normcentral som man kan flytta grupper till så behöver du byta hela centralen.

2. Skydd av frys/kyl är ett fall som det råder olika åsikter om. Det jag förordar är en helt vanlig sektionering där du separerar riskgrupper med grupper som du vill ha lite högre säkerhet på. Uttag och belysning utomhus är en riskgrupp. Sedan kan man fördela resten mellan dessa två, mindre kritiska apparater som TM, TT, DM kan läggas på utomhus-JFBn medan mer känsliga apparater som router och larm på den andra JFB som kylen ligger på.

3. Vet inte om jag förstår frågan. Om du menar laster som ligger utanför JFBn, som alltså inte är skyddade av en JFB så är svaret nej så länge som installationen är frisk. Om du menar laster som riskerar lösa en JFB så får man ju hantera detta. Det kan t.ex vara en värmepump som man då t.ex kan ansluta fast på en egen JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA etc.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Riktig falskutlösning av jordfelsbrytare är ett icke problem. Det som i onödan kan lösa ut är saker som att du glömmer en skarvsladd utomhus som hamnar i ösregnet. Eller att du tappar motorvärmarkabeln i en snödriva.

• Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Riktig falskutlösning av jordfelsbrytare är ett icke problem. Det som i onödan kan lösa ut är saker som att du glömmer en skarvsladd utomhus som hamnar i ösregnet. Eller att du tappar motorvärmarkabeln i en snödriva.
Vi råkade ut för en rolig en för någon vecka sedan. En bit blött (fd fryst) bröd hade letat sig utanför korgen i brödrosten och kommit mellan värmetrådarna och höljet. När grabben sedan skulle rosta sig en skiva till kvällsmaten så blev det svart...

Det är lite opraktiskt att släcka hela huset, men å andra sidan så är detta den andra "riktiga" utlösningen av min JFB på nästan tio år, och så slapp jag motionera den. Den andra utlösningen var en dåligt upphängd skarvsladd till julbelysningen utomhus.

Jag har inte haft någon egentlig falskutlösning. Risken för sådana är som sagt betydligt överdriven.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
DM, TM & TT bör man bara köra när man är hemma.

Vi har haft en JFB för all inomhusel och en för utomhusel & garage (utomhuselen matas från garagecentralen) i ca sju år, i tre år låg allt på inomhuscentralen.
JFBn inne har löst ut ca fem ggr, två ggr pga egen tabbe, två eller tre ggr när lampa gick sönder när jag tände belysningen i gamla köksfläkten.
JFBn i garaget har löst ut fyra/fem ggr, alla är nog pga att jag råkat klippa av skarvsladden med häcksaxen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.