Demmpa Demmpa skrev:
...
JFBn i garaget har löst ut fyra/fem ggr, alla är nog pga att jag råkat klippa av skarvsladden med häcksaxen.
"Fyra/fem gånger"... Kanske dags att börja lägga sladden över axeln när du klipper? ;)

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Bara att inse JFB är en billig livförsäkring.
Så billig att man kan använda lämpligt antal för att sektionera upp en anläggning så att allt inte blir spänningslöst om en JFB löser

• Gilla
JM19 och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar.
1. Jo jag förstår att det finns en IEC-norm men de lämnar väl en del över för producenten att tolka och lösa i sin respektive konstruktion. Jag förstår vad du menar och är nöjd med svaret.
Jag har inte några extrema krav på kvaliteten men vill åtminstone veta att kvaliteten ligger på den övre skalan.

2. Nej jag kan inte behålla den nuvarande diazedcentralen då det inte finns så mycket plats för utökning även om det inte är noll. Och som du säger är det enklare att sektionera upp en modern central.

3. Jo du har förstått frågan rätt.
Mina funderingar var att inte ha någon Jfb på vissa riskgrupper som ex.vis Värmepanna, värmepump och kyl-frys.
Naturligtvis håller jag med om att det är bättre att sektionera med separata Jfb men för att diskutera en sektionering behöver jag beskriva hur min nuvarande central ser ut

Som jag sagt i mitt startinlägg är jag ansluten i ett TN-C system.
Min central består av både jordade och ojordade laster enligt följande:
Trefaslasterna består av:
1. Undercentral i en separat byggnad med endast jordade laster som samtliga ligger på en egen Jfb .
2. Värmepanna
3. Spis/Ugn
4. Bastu
(5. Var tidigare en 3-fasTvättmaskin men består idag av enfaslaster TM och TT samt en tom fas)

Enfassäkringarna kommer totalt att vara 23 st plus reserver där de befintliga lasterna
är en blandning av både jordade och ojordade laster.
Av dessa utgör följande "tunga laster".
Värmepump
Torktumlare
Tvättmaskin
Torkskåp
IR-värmare

I övrigt utgör lasterna av typ belysning, elektronik mm som naturligtvis kan bli mycket men i det hela utgörs av lättare laster.

Av dessa utgör endast Värmepanna och möjligen Värmepumpen en risk då vi aldrig utnyttjar de andra lasterna utom när vi är hemma.

När det gäller värmepumpen så anger du att använda en Jfb med utlösningsströmmen 300 mA. Varför inte 30 mA som är personsäkerhetsnivån. 300 mA är väl bransäkerhetsnivå?

Mot bakgrund av detta och andra svar ser jag flera tänkbara alternativ men lutar åt följande alternativa val utan att ha prioriterat dem:

1. Lägg hela centralen under en Jfb.
2. Lägg Värmepannan under egen Jfb och övriga laster inkl . ojordade och jordade under egen Jfb.
3. Göra ytterligare sektionering vilket inter förefaller att vara behövligt med tanke på de synpunkter som kommit fram vad gäller Jfk-kvaliteten.
/CLBJ

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Jodå det finns en standard, den är t.o.m präglad på vissa fabrikat av JFBer, IEC 61008. Alla dagens JFB är nöjaktigt störsäkra mot dagens elektronik. Det var betydligt värre förr, på 90-talet. Det finns även special som är extra störsäkra, men jag tror aldrig jag sett någon i handeln, om de finns kvar. De lär hur som helst inte vara billiga.

Bättre då att sektionera med flera JFBer. Här kan det bli ett praktiskt problem om du behåller diazedcentralen eftersom dessa är svåra att dela upp med två JFBer. Om du inte har plats bredvid för en lite större normcentral som man kan flytta grupper till så behöver du byta hela centralen.

2. Skydd av frys/kyl är ett fall som det råder olika åsikter om. Det jag förordar är en helt vanlig sektionering där du separerar riskgrupper med grupper som du vill ha lite högre säkerhet på. Uttag och belysning utomhus är en riskgrupp. Sedan kan man fördela resten mellan dessa två, mindre kritiska apparater som TM, TT, DM kan läggas på utomhus-JFBn medan mer känsliga apparater som router och larm på den andra JFB som kylen ligger på.

3. Vet inte om jag förstår frågan. Om du menar laster som ligger utanför JFBn, som alltså inte är skyddade av en JFB så är svaret nej så länge som installationen är frisk. Om du menar laster som riskerar lösa en JFB så får man ju hantera detta. Det kan t.ex vara en värmepump som man då t.ex kan ansluta fast på en egen JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA etc.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Jodå det finns en standard, den är t.o.m präglad på vissa fabrikat av JFBer, IEC 61008. Alla dagens JFB är nöjaktigt störsäkra mot dagens elektronik. Det var betydligt värre förr, på 90-talet. Det finns även special som är extra störsäkra, men jag tror aldrig jag sett någon i handeln, om de finns kvar. De lär hur som helst inte vara billiga.

Bättre då att sektionera med flera JFBer. Här kan det bli ett praktiskt problem om du behåller diazedcentralen eftersom dessa är svåra att dela upp med två JFBer. Om du inte har plats bredvid för en lite större normcentral som man kan flytta grupper till så behöver du byta hela centralen.

2. Skydd av frys/kyl är ett fall som det råder olika åsikter om. Det jag förordar är en helt vanlig sektionering där du separerar riskgrupper med grupper som du vill ha lite högre säkerhet på. Uttag och belysning utomhus är en riskgrupp. Sedan kan man fördela resten mellan dessa två, mindre kritiska apparater som TM, TT, DM kan läggas på utomhus-JFBn medan mer känsliga apparater som router och larm på den andra JFB som kylen ligger på.

3. Vet inte om jag förstår frågan. Om du menar laster som ligger utanför JFBn, som alltså inte är skyddade av en JFB så är svaret nej så länge som installationen är frisk. Om du menar laster som riskerar lösa en JFB så får man ju hantera detta. Det kan t.ex vara en värmepump som man då t.ex kan ansluta fast på en egen JFB med märkutlösningsströmmen 300 mA etc.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"Fyra/fem gånger"... Kanske dags att börja lägga sladden över axeln när du klipper? ;)
Tack.
Väl medveten om detta men intressant att duninte tycks ha haft några falskutläsningar.

M MagHam skrev:
A, B, AC
M MagHam skrev:
A, B, AC
Vad innebär dessa kvalitetsnivåer?
/CLBJ

Det är bara en beteckning för vilka felströmtyper de kan detektera och lösa ut på.

AC är den konventionella gamla typen som inte längre ska användas. Fungerar på rent sinusformade strömmar.

A är numera standard i typ bostäder och övriga normalinstallationer. Funktion även för pulserande felströmmar tex överlagrad likströmskomponent via någon likriktare etc.

B kommer numera även i vid bostäder pga laddning av bilar. Annars har de tidigare figurerat inom vissa delar av industrier. Denna typ reagerar även på glättad eller ren likström vid fel.

I dina övriga frågor håller jag med om vad många skrivit och som du enkelt kan söka en mängd liknande trådar diskussioner kring här på BH. En sektionering på två där ena tar innedelar inklusive kyl frys och andra utedelar samt diverse utsatta apparater inne som TM TT spis ugn så här man ett enkelt optimalt skydd. Viss korsning av lite belysning mellan sektionerna också så man direkt blir uppmärksammad så är det ännu bättre.

Fallet uppvärmning kan man lämna helt utanför JFB om man känner sig oroad över den delen. Själv skulle jag inte se det som något problem att lägga det utan JFB.

Ang. värmepump som man ev. kan sätta på 300mA. Detta förutsätter att pumpen är fast inkopplad och skyddsjordad. Uttag måste skyddas av jordfelsbrytare efter en ombyggnad av elinstallationen.

Tanken är att man förutsätter att skyddsjorden förblir intakt till värmepumpen, samtidigt som vissa typer av driveelelktronik i värmepumpar anses kunna ge falskutlösning av jordfelsbrytare. Det handlar då om varvtalsreglerade kompressorer.

Sedan så ser man ibland avsaknad av känslig jfb som en praktisk detalj i värmesammanhang. Det är inte helt ovanligt med fel i element av de typer som används som tillskottsvärme i en VP, eller som värmare i en elektrisk varmvattenberedare. De felen ger ofta en krypström mot jord, innan felen blir akuta, så att elementet inte längre värmer.

Då tycker många att det är lite "onödigt" att behöva byta elementet, bara för lite krypströmmar, vilket blir nödvändigt om krypströmmen löser ut jordfelsbrytaren.

Resonemanget är vansinnigt ur säkerhetssynpunkt. Om man accepterar farliga krypströmmar som en normaltillstånd, så är man helt beroende av att skyddsjorden verkligen fungerar, inte glappar osv. Dvs. det räcker med ett enkelfel för en livsfarlig situation, om man inte detekterar och reparerar när en krypström uppstår. Grundprincipen är att en farlig situation skall aldrig kunna uppstå om inte minst två säkerhetssystem fallerar samtidigt.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Man kan om man oroas sätta in jordfelsövervakning på värmedelen. Följa trenden kontinuerligt och sätta de varselgränser man önskar för larm. Säkerhetsmässigt tillför JFB inte mycket för de fastanslutna delarna i värmesystemet varken för person eller brandskydd. Förbehållet fastanslutning som hempularen skrev är viktigt att ha klart för sig där.

Som ofta brukar vara uppe i denna typen trådar bör man ordna indikering eller larm direkt på de delar man vill ha koll på som tex temperaturer i rum, kyl, frys osv då kan man välja nivå där oberoende design av JFB skydd.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
C CLBJ skrev:
3. Jo du har förstått frågan rätt.
Mina funderingar var att inte ha någon Jfb på vissa riskgrupper som ex.vis Värmepanna, värmepump och kyl-frys.
Helt fel tänkt vad gäller kyl/frys. Dessa är stora skyddsjordade apparater som bör skyddas av JFB för att minska personfaran. Ja skyddsjorden skall egentligen räcka, men erfarenhetsmässigt så gör den inte alltid det.

Jag växte exv upp med spänningsförande frys, en JFB hade skyddat (men det fanns inte då). Jag har också hittat en ytterligare spänningsförande kyl (felinkopplad), även där så hade en JFB skyddat.

Om du är orolig för brist på värme eller tinad mat så är det övervakning av de intressanta parametrarna som är det enda rätta, exv. med larm via SMS. Frysar, och värmepumpar/pannor för den delen, slutar fungera av en massa andra skäl som är mycket vanligare än utlöst JFB.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
DM, TM & TT bör man bara köra när man är hemma.

Vi har haft en JFB för all inomhusel och en för utomhusel & garage (utomhuselen matas från garagecentralen) i ca sju år, i tre år låg allt på inomhuscentralen.
JFBn inne har löst ut ca fem ggr, två ggr pga egen tabbe, två eller tre ggr när lampa gick sönder när jag tände belysningen i gamla köksfläkten.
JFBn i garaget har löst ut fyra/fem ggr, alla är nog pga att jag råkat klippa av skarvsladden med häcksaxen.
Helt fel tänkt vad gäller kyl/frys. Dessa är stora skyddsjordade apparater som bör skyddas av JFB för att minska personfaran. Ja skyddsjorden skall egentligen räcka, men erfarenhetsmässigt så gör den inte alltid det.

Jag växte exv upp med spänningsförande frys, en JFB hade skyddat (men det fanns inte då). Jag har också hittat en ytterligare spänningsförande kyl (felinkopplad), även där så hade en JFB skyddat.Tack. Håller helt med dig och

Om du är orolig för brist på värme eller tinad mat så är det övervakning av de intressanta parametrarna som är det enda rätta, exv. med larm via SMS. Frysar, och värmepumpar/pannor för den delen, slutar fungera av en massa andra skäl som är mycket vanligare än utlöst JFB.

Jag växte exv upp med spänningsförande frys, en JFB hade skyddat (men det fanns inte då). Jag har också hittat en ytterligare spänningsförande kyl (felinkopplad), även där så hade en JFB skyddat.

Tack. Delar helt dina synpunkter vad gäller personsäkerheten. Med "riskgrupper" avsåg jag
"falskutlösningsrisker" och att därför hantera vissa laster separat.
Vad jag förstår av den allmänna diskussionen är detta inte nödvändigt annat än i enstaka fall och om jag själv känner oro för dessa risker.

En relaterad fråga: Räknas byte från diazed- till normcentral med tillhörande arbeten som en tillräckligt stor ändring av elanläggningen för att man ska tvingas dra fram skyddsjord överallt? Eller är det bara om man gör ändringar i ett specifikt rum som det rummet måste uppgraderas till dagens standard?

GK100 GK100 skrev:
Man kan om man oroas sätta in jordfelsövervakning på värmedelen. Följa trenden kontinuerligt och sätta de varselgränser man önskar för larm. Säkerhetsmässigt tillför JFB inte mycket för de fastanslutna delarna i värmesystemet varken för person eller brandskydd. Förbehållet fastanslutning som hempularen skrev är viktigt att ha klart för sig där.

Som ofta brukar vara uppe i denna typen trådar bör man ordna indikering eller larm direkt på de delar man vill ha koll på som tex temperaturer i rum, kyl, frys osv då kan man välja nivå där oberoende design av JFB skydd.
H hempularen skrev:
Ang. värmepump som man ev. kan sätta på 300mA. Detta förutsätter att pumpen är fast inkopplad och skyddsjordad. Uttag måste skyddas av jordfelsbrytare efter en ombyggnad av elinstallationen.

Tanken är att man förutsätter att skyddsjorden förblir intakt till värmepumpen, samtidigt som vissa typer av driveelelktronik i värmepumpar anses kunna ge falskutlösning av jordfelsbrytare. Det handlar då om varvtalsreglerade kompressorer.

Sedan så ser man ibland avsaknad av känslig jfb som en praktisk detalj i värmesammanhang. Det är inte helt ovanligt med fel i element av de typer som används som tillskottsvärme i en VP, eller som värmare i en elektrisk varmvattenberedare. De felen ger ofta en krypström mot jord, innan felen blir akuta, så att elementet inte längre värmer.

Då tycker många att det är lite "onödigt" att behöva byta elementet, bara för lite krypströmmar, vilket blir nödvändigt om krypströmmen löser ut jordfelsbrytaren.

Resonemanget är vansinnigt ur säkerhetssynpunkt. Om man accepterar farliga krypströmmar som en normaltillstånd, så är man helt beroende av att skyddsjorden verkligen fungerar, inte glappar osv. Dvs. det räcker med ett enkelfel för en livsfarlig situation, om man inte detekterar och reparerar när en krypström uppstår. Grundprincipen är att en farlig situation skall aldrig kunna uppstå om inte minst två säkerhetssystem fallerar samtidigt.
Tack. Jag förstår helt dina synpunkter. Både värmepumpen och värmepannan är fast anslutna och jordade.
Det du föreslår är att jag skall lägga dessa separat under 300 mA Jfb:are.med hänsyn till risken med krypströmmar och bruten jordning?

Har kört med två värmepumpar under drygt 15 år, inga problem med att jordfelsbrytaren har löst ut.
Löser jordfelsbrytaren ut pga av värmepannan så kan du räkna med att värmepatronen är slut och ska bytas. Sker kanske med 20-25 års mellanrum.

useless useless skrev:
En relaterad fråga: Räknas byte från diazed- till normcentral med tillhörande arbeten som en tillräckligt stor ändring av elanläggningen för att man ska tvingas dra fram skyddsjord överallt? Eller är det bara om man gör ändringar i ett specifikt rum som det rummet måste uppgraderas till dagens standard?
Bra fråga, men som jag förstått från tidigare diskussion och svar så finns det ingen tvingande regel utan möjligen en rekommendation.
Någon med god och långvarig erfarenhet borde kunna ge ett relevant svar.

E etompau skrev:
Har kört med två värmepumpar under drygt 15 år, inga problem med att jordfelsbrytaren har löst ut.
Löser jordfelsbrytaren ut pga av värmepannan så kan du räkna med att värmepatronen är slut och ska bytas. Sker kanske med 20-25 års mellanrum.
Tack.
Försöker att själv få en överblick av erfarenheter med Jfb och olika system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.