6 kvadratmeter är definitivt överdrivet. 6kvadratmillimeter kan vara helt rätt om du monterar en ny central parallellt med den befintliga. Då ska ledningen dimensioneras efter huvudsäkringarna.

Märkningen verkar inte helt korrekt. Uppenbarligen saknar den ju nolla.
 
  • Gilla
#jögga och 2 till
  • Laddar…
#jögga #jögga skrev:
den här märkningen hitta jag bak på svetsen
Finns det ingen märkskylt med spänning och ström?

Du har tagit bra bilder på kablarna i svetsen, men kan du inte ta en bild på "piggarna" i CEE- handsken också.
 
#jögga #jögga skrev:
Det är en 400 volts svets och köpt i eu handsken som följde med är en med 4 piggar och jag vill ha 16 amp 400 hanske med 5 piggar då mina övriga 400 v maskiner har med 5 piggar .
Jag hade bytt ut CEE-316 handsken till en CEE-416.


#jögga #jögga skrev:
ja menar 5 ledad 6 m2 för låt råka slinka i väg i tankarna
Du menar troligen 6 mm2 (6 kvadratmillimeter å inte 6 kvadratmeter).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det ingen märkskylt med spänning och ström?

Du har tagit bra bilder på kablarna i svetsen, men kan du inte ta en bild på "piggarna" i CEE- handsken också.
 
  • Närbild av en öppen elektrisk anslutningsdosa med anslutna kablar på ett träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd installationsdosa för eluttag med skruvar, sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib
Det där är en CEE316 precis som påpekats.

Jag hade också bytt den till en vanlig CEE416. Möjligen kan man tänka sig att bygga en adapter 416->316 men varför egentligen?

Märkningen på svetsen är dock intressant, den måste vara fel eller så är det seriöst felkopplat i själva maskinen. Det skulle kanske vara anledningen till att bygga den där adaptern, så att man kan reklamera utan att ha gjort åverkan i produkten om den är defekt. Då ska man dock lyckas hitta en CEE316 hona för kabelmontage och det verkar inte vara helt enkelt.
 
  • Gilla
#jögga och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en ”5 piggs handske” där de struntat i att montera ett stift som ändå inte används. Behandla den som om den har 5 piggar.
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.
Det finns ingen plats för nollstiftet.

På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.

Elektrisk anslutning utan nollstift, felaktig markerad jord & L1 som diskuteras, detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.
Det finns ingen plats för nollstiftet.

På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.

[bild]
på kontakten som jag fick med svetsen finns ingen nolla
 
Okej, jag tolkade bilden fel.
Det där är ju en något udda kontakt. Det är nog en utmaning att hitta ett uttag. Jag skulle bytt det mot ett vanligt fempoligt don.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.
Det finns ingen plats för nollstiftet.

På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.

[bild]
#jögga #jögga skrev:
på kontakten som jag fick med svetsen finns ingen nolla
 
  • Öppet elektriskt vägguttag med exponerade anslutningar och märkning för L1, L2, L3 och jord, på ett mönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det ingen märkskylt med spänning och ström?

Du har tagit bra bilder på kablarna i svetsen, men kan du inte ta en bild på "piggarna" i CEE- handsken också.
detta är den enda skylten jag har hittat
 
  • Informationsskylt med tekniska specifikationer på en TIG ACDC svetsmaskin modell DIGITIG PULSE ACDC 315GD.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Där är den korrekt märkt, 3~.

Jag hade bara satt dit en 416-handske och låtit bli att ansluta nollan.

Resten har du redan fått bra rekommendationer om. Det bästa är nog om du tar in en elektriker.
 
Titta på bilden i inlägg 15. Är den korrekt?
 
#jögga #jögga skrev:
detta är den enda skylten jag har hittat
Den skylten säger att svetsen använder 3 faser 400V.
Att blå ledare används till fas L3 i handsken är osnyggt. (Byter man till 5-piggars handske finns förväxlingsrisk). Inne i svetsen kan tillverkaren använda vilka färger han vill. Jag tycker inte det ser inte ut som någon okunnig pillat med kablarna inne i svetsen.

Strömförbrukningen är under 16A vid kontinuerlig användning. Vid högre strömmar ska svetsen inte köras kontinuerligt. (Vid kontinuerlig användning borde strömmen maximalt hamna på ca 10A per fas räknat vad svetsen ger med hänsyn till uppskattad verkningsgrad. Sen kan den dra betydligt mer kortvarigt).

Montera på en CEE416, 5-piggars handske, med blå på L3 och lämna noll-stiftet oanvänt.

Uttaget ska ha nollan ansluten och skyddas med en 3-polig 16A dvärgbrytare.
Att inte nollan används av svetsen saknar betydelse.
 
  • Gilla
#jögga och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Titta på bilden i inlägg 15. Är den korrekt?
Nej, det är väl 2 fel på den etiketten.
 
tommib tommib skrev:
Det där är en CEE316 precis som påpekats.

Jag hade också bytt den till en vanlig CEE416. Möjligen kan man tänka sig att bygga en adapter 416->316 men varför egentligen?

Märkningen på svetsen är dock intressant, den måste vara fel eller så är det seriöst felkopplat i själva maskinen. Det skulle kanske vara anledningen till att bygga den där adaptern, så att man kan reklamera utan att ha gjort åverkan i produkten om den är defekt. Då ska man dock lyckas hitta en CEE316 hona för kabelmontage och det verkar inte vara helt enkelt.
Elkontakt med fyra anslutna kablar och en osynlig jordtråd, monterad på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blackarrow blackarrow skrev:
Den skylten säger att svetsen använder 3 faser 400V.
Att blå ledare används till fas L3 i handsken är osnyggt. (Byter man till 5-piggars handske finns förväxlingsrisk). Inne i svetsen kan tillverkaren använda vilka färger han vill. Jag tycker inte det ser inte ut som någon okunnig pillat med kablarna inne i svetsen.

Strömförbrukningen är under 16A vid kontinuerlig användning. Vid högre strömmar ska svetsen inte köras kontinuerligt. (Vid kontinuerlig användning borde strömmen maximalt hamna på ca 10A per fas räknat vad svetsen ger med hänsyn till uppskattad verkningsgrad. Sen kan den dra betydligt mer kortvarigt).

Montera på en CEE416, 5-piggars handske, med blå på L3 och lämna noll-stiftet oanvänt.

Uttaget ska ha nollan ansluten och skyddas med en 3-polig 16A dvärgbrytare.
Att inte nollan används av svetsen saknar betydelse.
tackar för svar kopplar exakt som handsken med 4 piggar och lämnar noll o inkopplad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.