5 013 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
inkoppling 3 handske ny inköpt tigsvets
6 kvadratmeter är definitivt överdrivet. 6kvadratmillimeter kan vara helt rätt om du monterar en ny central parallellt med den befintliga. Då ska ledningen dimensioneras efter huvudsäkringarna.
Märkningen verkar inte helt korrekt. Uppenbarligen saknar den ju nolla.
Märkningen verkar inte helt korrekt. Uppenbarligen saknar den ju nolla.
Jag hade bytt ut CEE-316 handsken till en CEE-416.#jögga skrev:
Du menar troligen 6 mm2 (6 kvadratmillimeter å inte 6 kvadratmeter).#jögga skrev:
blackarrow skrev:
Det där är en CEE316 precis som påpekats.
Jag hade också bytt den till en vanlig CEE416. Möjligen kan man tänka sig att bygga en adapter 416->316 men varför egentligen?
Märkningen på svetsen är dock intressant, den måste vara fel eller så är det seriöst felkopplat i själva maskinen. Det skulle kanske vara anledningen till att bygga den där adaptern, så att man kan reklamera utan att ha gjort åverkan i produkten om den är defekt. Då ska man dock lyckas hitta en CEE316 hona för kabelmontage och det verkar inte vara helt enkelt.
Jag hade också bytt den till en vanlig CEE416. Möjligen kan man tänka sig att bygga en adapter 416->316 men varför egentligen?
Märkningen på svetsen är dock intressant, den måste vara fel eller så är det seriöst felkopplat i själva maskinen. Det skulle kanske vara anledningen till att bygga den där adaptern, så att man kan reklamera utan att ha gjort åverkan i produkten om den är defekt. Då ska man dock lyckas hitta en CEE316 hona för kabelmontage och det verkar inte vara helt enkelt.
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen plats för nollstiftet.
På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på kontakten som jag fick med svetsen finns ingen nollaDemmpa skrev:
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.
Det finns ingen plats för nollstiftet.
På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.
[bild]
Okej, jag tolkade bilden fel.
Det där är ju en något udda kontakt. Det är nog en utmaning att hitta ett uttag. Jag skulle bytt det mot ett vanligt fempoligt don.
Det där är ju en något udda kontakt. Det är nog en utmaning att hitta ett uttag. Jag skulle bytt det mot ett vanligt fempoligt don.
Demmpa skrev:
Jag trodde det först också men studerade bilderna närmare.
Det finns ingen plats för nollstiftet.
På förra bilden jag lade upp där jag ringade in en del som jag först trodde var nollanslutningen, det är på fel sida om jorden.
Nollan ligger mellan jord & L3 å inte som jag markerade ”jord & L1”.
[bild]
#jögga skrev:
detta är den enda skylten jag har hittatblackarrow skrev:
Titta på bilden i inlägg 15. Är den korrekt?
Den skylten säger att svetsen använder 3 faser 400V.#jögga skrev:
Att blå ledare används till fas L3 i handsken är osnyggt. (Byter man till 5-piggars handske finns förväxlingsrisk). Inne i svetsen kan tillverkaren använda vilka färger han vill. Jag tycker inte det ser inte ut som någon okunnig pillat med kablarna inne i svetsen.
Strömförbrukningen är under 16A vid kontinuerlig användning. Vid högre strömmar ska svetsen inte köras kontinuerligt. (Vid kontinuerlig användning borde strömmen maximalt hamna på ca 10A per fas räknat vad svetsen ger med hänsyn till uppskattad verkningsgrad. Sen kan den dra betydligt mer kortvarigt).
Montera på en CEE416, 5-piggars handske, med blå på L3 och lämna noll-stiftet oanvänt.
Uttaget ska ha nollan ansluten och skyddas med en 3-polig 16A dvärgbrytare.
Att inte nollan används av svetsen saknar betydelse.
tommib skrev:
Det där är en CEE316 precis som påpekats.
Jag hade också bytt den till en vanlig CEE416. Möjligen kan man tänka sig att bygga en adapter 416->316 men varför egentligen?
Märkningen på svetsen är dock intressant, den måste vara fel eller så är det seriöst felkopplat i själva maskinen. Det skulle kanske vara anledningen till att bygga den där adaptern, så att man kan reklamera utan att ha gjort åverkan i produkten om den är defekt. Då ska man dock lyckas hitta en CEE316 hona för kabelmontage och det verkar inte vara helt enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tackar för svar kopplar exakt som handsken med 4 piggar och lämnar noll o inkoppladblackarrow skrev:
Den skylten säger att svetsen använder 3 faser 400V.
Att blå ledare används till fas L3 i handsken är osnyggt. (Byter man till 5-piggars handske finns förväxlingsrisk). Inne i svetsen kan tillverkaren använda vilka färger han vill. Jag tycker inte det ser inte ut som någon okunnig pillat med kablarna inne i svetsen.
Strömförbrukningen är under 16A vid kontinuerlig användning. Vid högre strömmar ska svetsen inte köras kontinuerligt. (Vid kontinuerlig användning borde strömmen maximalt hamna på ca 10A per fas räknat vad svetsen ger med hänsyn till uppskattad verkningsgrad. Sen kan den dra betydligt mer kortvarigt).
Montera på en CEE416, 5-piggars handske, med blå på L3 och lämna noll-stiftet oanvänt.
Uttaget ska ha nollan ansluten och skyddas med en 3-polig 16A dvärgbrytare.
Att inte nollan används av svetsen saknar betydelse.




