E
Skrivet av: Sandra

Gud vilken fin och välgenomtänkt hus!! Kul att se!

E
Skrivet av: Maxikatten

Fint och spännande hus på helt fel ställe. Jag kan inte förstå hur de lyckades få bygglov.

E
Skrivet av: Locke

Någon måste ha en god vän på miljö- och byggnadsnämnden. Själv fick jag inte igenom lägre bröstningshöjd på två fönster för att det skulle rubba husets "estetiska symmetri" - och då talar vi utanför detaljplan!

E
Skrivet av: Q

Fantastiskt fint hus och lyfter verkligen hela gatan. Blir genuint glad av att se att Landskrona inte är fullt så analt Skansenvurmande som man skulle kunna tro av valresultaten :-)

E
Skrivet av: finatina

Mmmmm fint!

E
Skrivet av: Stefan

Love it! :-D

E
Skrivet av: Stefan

...och väldigt modigt av tjänstemännen som godkänt detta - mer såna initiativ!

E
Skrivet av: Ghaaco

Man undrar vad som lärs ut på arkitektutbildningen idag. Denna typ av hus är ju som att bygga med Lego. jag är glad att byggnadsnämnden i mitt område inte skulle tillåta något liknande. Bor också i ett område med många gamla och fint arbetade hus. Många vackra byggnadsdetaljer och hantverkskunskap ligger bakom utsmyckningarna. ett hus som detta behövs inte mycket kunskap alls för att skapa. Vad händer om vädret förändras under en lång tid, med mycket snö och is? Allt nytt är inte nödvändigtvis fint och bra. Tack för att jag slipper bo på denna gata och granne med ett sådant hus.

E
Skrivet av: Fredrik

Gillar faktiskt exteriören, förstår mig inte på dessa snövita sterila insidor. Kan tänka mig att inte alla grannar är jättenöjda.

E
Skrivet av: Landskrona BOIS

Den vita kuben är otroligt läcker! Tack vare den ser ju de andra husen på gatan plötsligt intressanta ut, och inte som en trött massa av gammalt sunk. Vad som förvånar mig är att ingen av alla ni självgoda, kritiska arkitekturfascister kommenterat det vidriga sjuttiotalshuset med svarta betongpannor och djupa fönstersmygar (till vänster i bild om du inte hittar läsglasögonen). DET, däremot, är anskrämligt och borde rivas.

E
Skrivet av: Villa Paulin

Tycker att Landskrona fått en ny turistattraktion i stället för bortfall av turister. Man får tycka vad man vill om sockerbitar, skokartonger eller vad det nu är för tillmälen man använt, men en spännande och vågad arkitekt skall ha all eloge samt även byggnadsnämnden i kommunen. Hurra!

E
Skrivet av: Mac

Att rita och bygga huset måste varit det minsta problemet i sammanhanget. Det stora utmaningen måste ha varit att få bygglovet beviljat. Det måste ha kostat!

I synnerhet som det innebär att bygglovshandläggarna iom detta godkännande avskaffat sig själva. Nu kan de i framtiden inte avslå någon bygglovsansökan alls.

E
Skrivet av: Henrik Andersson

Undrar hur man får igenom bygglov med kraven för tillgänglighet. Hur får man upp en rullstol på översta våningen? Om jag inte minns helt fel måste man ha en hiss om kök eller wc ligger på annat än bottenplan!

E
Skrivet av: Jenny Pettersson

Bra jobbat Killar! Riktigt snyggt älskar den lilla trädgården!

E
Skrivet av: Daniel

Inte alls vad jag skulle byggt men huset visar tydligt fördelarna med en stegvis stadsförnyelse. Som ett enstaka bidrag sticker den huset ut men är ändå en del av en stadsmässig helhet. Det är när man totalsanerar som det oftast blir riktigt fel. Tänk om t.ex ett helt kvarter hade rivits och ersatts med hus i denna (eller någon annan) stil, det hade troligen blivit ett ganska sterilt område.

Något jag tycker är ett större problem är att varför måste detaljplanerna vara så förbannat restriktiva, ett 3 plans townhouse hade ju passat bra där men så högt får man inte bygga. Bevarande skall ske med K-(Q-)märkning inte med detaljplaner som ger oönskade sidoeffekter som hämmar stadsutvecklingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.